Fungerar det att sätta på en 80T plantandad klinga som denna från swedol med art.nr VT-24005 på min Bosch GCM 8S.
Ska ha den till lite blandat, dels foder till fönster o dörrar men även socklar till köket som klädda i aluminium. Kommer säkert bli en och annan regel med denna klinga på oxå.

Kommer det att fungera med denna tandning, vad tror ni?
 
wagis skrev:
Fungerar det att sätta på en 80T plantandad klinga som denna från swedol med art.nr VT-24005 på min Bosch GCM 8S.
Ska ha den till lite blandat, dels foder till fönster o dörrar men även socklar till köket som klädda i aluminium. Kommer säkert bli en och annan regel med denna klinga på oxå.

Kommer det att fungera med denna tandning, vad tror ni?
Enligt bosch.se så funkar 216mm m 30mm hål på gcm8s, så klingan kommer säkert att passa. Snittet med 80 tänder på 216mm blir väldigt fint, möjligtvis kan du få lite snabbare kapning med ex 60 tänder, men jag hade som dig valt 80.
 
Ok, men där finns inga andra negativa saker med trapets- / plantandning när man sågar i trä?
 
Ingen som kan hjälpa mig med detta?
 
Cinolin skrev:
Lite info här som jag fick på en liknande fråga. Du kan nog använda swedolklingan till trä o aluminium då den har neg tandvinkel.

[länk]
Tack för din input Cinolin!

Men jag oroar mig mest för plantandningen i trä. Finns de risk att klingan hugger och man får ett kast?
 
Tvärtom, klingor med negativ tandning har mycket mindre kastrisk.
Jag kör enbart med dessa på min kap/ger.

/Kent
 
Ja, jag är med på den negativa tandvinkeln. Men den är ju inte växelvis tandad som en vanlig träklinga, utan en är vertikalt plan med klingan och det är den biten som jag tänker på...

/Wagis
 
De här klingorna har normalt inga "spånavskiljande tänder" utan varje tand har HM på sig.
Vete tusan ens varför klingor för trä skulle behöva spånavskiljare och den enda gången jag sett det är på extremt billiga klingor som man inte ens vill använda. Dvs mellan varje HM-bestyckad tand så sticker det upp en liten trekant...
Skall vi prata om att man vill spara på dyr HM? *S*

/Kent
 
snickarboden skrev:
De här klingorna har normalt inga "spånavskiljande tänder" utan varje tand har HM på sig.
Vete tusan ens varför klingor för trä skulle behöva spånavskiljare och den enda gången jag sett det är på extremt billiga klingor som man inte ens vill använda. Dvs mellan varje HM-bestyckad tand så sticker det upp en liten trekant...
Skall vi prata om att man vill spara på dyr HM? *S*

/Kent
hej kent, jag är nog lite trött för jag fattar inte riktigt vad du menar? anser du att trapetstandade klingor är bra för att kapa i trä med?

//Daniel
 
Om man skall kapa blandade material så har man inget annat val och den negativa vinkeln gör att kastrisken minimeras.
Däremot är de odugliga till att klyva med men på en kap/ger lär det inte vara aktuellt heller.

/Kent
 
Mikael_L
Jag har precis fått min 54T Bosch-klinga till kap/geren. (Multimaterial heter serien)
Jag upptäcker att den ser ut så här i tänderna. Varannan tand är lite spetsformad och ca 0,3 mm längre, varannan är helt rak och skär på bägge sidorna av spåret.
Som jag gissar mig på funktionen så skär den spetsade tanden först av materialet och sen finputsar den rakslipade av kanterna.
Men gissar jag rätt... är det så det fungerar?
Är detta bra eller dåligt?

Antagligen ids jag inte försöka lämna igen denna klinga, men jag kan välja en annan klinga nästa gång om det här inte är bästa sorten

Jag kan också passa på och fråga om någon har provat att använda 200mm klinga till Makita LS0714?
För utbudet av 190mm klingor med negativ tandning är minst sagt begränsat, 200 är vanligare.
 
  • klinga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har inte jag en Makita 0714 men min erfarenhet med Bosch GTS10 bordssåg är att det ibland kan vara tight med utrymme för en större klinga, och i ditt fall pratar jag inte bara om att fästa den, det går säkert bra. Jag pratar om vad som händer vid fullt skärdjup samt klingan då placerad i sina extrempositioner, dvs längst mot anslaget och längst ut.

För mig så gick det inte att gå från 254mm till 260mm eftersom 3mm var för mycket för klyvkniven och dess infästning och jag kände mig inte riktigt mogen för att slipa om den på en splirrans ny maskin.
 
Jag köpet nyligen en ny klinga till min PCM8, jag valde en från DeWalt som heter DT4320-QZ, 216mm x 2.6mm med 48 tänder. Sågsnittet blir helt perfekt och averkningen mycket hög. Denna klinga är betydligt bättre än orginalklingan. Jag betalade 690 kr.

Tandningen ser likadan ut som den som Mikael L visar på bild.
 
Mikael_L skrev:
Jag har precis fått min 54T Bosch-klinga till kap/geren. (Multimaterial heter serien)
Jag upptäcker att den ser ut så här i tänderna. Varannan tand är lite spetsformad och ca 0,3 mm längre, varannan är helt rak och skär på bägge sidorna av spåret.
Som jag gissar mig på funktionen så skär den spetsade tanden först av materialet och sen finputsar den rakslipade av kanterna.
Men gissar jag rätt... är det så det fungerar?
Är detta bra eller dåligt?

Antagligen ids jag inte försöka lämna igen denna klinga, men jag kan välja en annan klinga nästa gång om det här inte är bästa sorten
Jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt men det verkar heta Triple Chip Grind (TCG). Kolla här, http://www.rockler.com/articles/display_article.cfm?story_id=72. Kanske kan vara till någon hjälp.

Mikael_L: Vad fick du betala för klingan? Finns dom att beställa på nätet någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.