Har det någon betydelse var nånstans elrören ligger i huset, förutsatt att de hamnar insida plasten?

Ex: Mellanbjälklag på 1 1/2-plan kontra vindsbjälklag eller ytterväggar?

I vilken omfattning får elrör inte korsa varandra (eller rör för data/TV/telefoni)

/me

Det har ingen betydelse, men dom ska gå så lite som möjligt från varma till ouppvärmda utrymmen, det kan bli kondens, men om man tätar rören med nått som förhindrar luftcikulation går även det bra. korsningar spelar ingen roll.

Tack för det. Fråga angående
men om man tätar rören med nått som förhindrar luftcikulation går även det bra.
Ska man ex då lägga isolering kring inkommande kabel (mätarskåp på garage) för att förhindra ev kondens som kan uppstå av x antal meter som kabeln går i marken innan den kommer in i huset? Fogskum? Annat? Eller är det kanske överarbetat?

Så här kommer rören in i grovköket. Alltså innan plasten, tanken var annars att de skulle komma insida syll men något gick fel :)
Behöver jag bila upp och dra in dem, eller kan jag bara böja så dom kommer insida plast och tejpa runt genomföringen?

/me

• 31_jan5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom inkommande ledningarna kan ligga i vatten utan att ta skada, och i dom rör som ligger i mark kommer luften inte att cirkulera. Dom gånger man kan behöva täta rör bruka vara när man tex. drar upp en antenn på kallvindan och den varma fuktiga rumsluften stiger och kondenserar när den når det kalla utrymmet, det händer ibland att man kan få lite vatten i dosan där röret kommer in

Tack för svaret, då vet jag hur det funkar. Tänkte dra TV-rör från antennen genom vindsbjälklaget på ett par ställen, ska tänka på att täta dom nu.

/me

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.