Angående varför jag tog upp din och min tomt så var det du som frågade efter borrkärnor jag tolkade det dom isborrkärnor och sådana som bevisar hus varmt det har varit finns ju lika lite från antarksis som fårn din tomt då det är varmt billdas inga siar alls. Vad klimatet så vet vi väldigt lite mesta är spekulationer och de som spekulerar får stsatsbidrag det säger att det kan lönasig för dom att vara alarmister.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Den varmare perioden kring år 1000 var så lokal att den inte lämnar något avtryck alls i den globala medeltemperaturen.
Just det visar kanske att den globala medeltemperaturen är ett ganska dåligt mått på vilket klimat vi får. För varje enskild plats på jorden är det den lokala medeltemperaturen som är viktig och inte den globala.
Blir temperaturen 10 grader kallare på södra halvklotet och 10 grader varmare på norra så är den globala medeltemperaturen oförändrad, men klimateffekterna är antagligen katastrofala på många håll.

En annan sak är kanske att forskarna borde fundera på sina mätmetoder, värmeböljan i Nordeuropa för ca 1000 år sedan har bevisligen existerat. Att då inte forskarna kan finna den i sina mätdata tyder kanske på att deras metoder för att avgöra jordens medeltemperatur inte stämmer. De påstår en massa om forntida medeltemperaturer, men det finns faktiskt inget facit som säger ifall de gissar rätt eller fel.
 
R
Håller med, men min fundering är vilka evis finns det att klimatet är i cykel nu?
 
harry73
Om vi diskuterar anktarktis, får vi komma ihåg att kontinentet inte alltid låg runt sydpolen men pga kontinentaldriften har den förflyttad sig från ekvatorn till dagens läge, så att det fanns träd tidigare säger mindre om klimatet och mer om kontinentaldriften.
Landisen på Grönland är så gammal att den också fanns där under vikingatiden, så att Grönland skulle vara grön ör en sanning med modifikation
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har mycket svårt att tänka mig att något som har med klimatet att göra går att bevisa eftersom all historisk klimatdata med ålder säg före 1800-talet knappast går att bevisa. Skit in, skit ut kan man nog säga.
 
Finndjävel skrev:
De flesta har antagligen svårt att förstå vad exakt som är så farligt med global uppvärmning och därför tas den inte på allvar. Alarmisterna har inte riktigt lyckats förklara i vad "hotet" består av. Förutsättningarna för olika djurarter och grödor förändras. Arter flyttar längre norrut osv. Det är inget direkt nytt, så har det alltid varit. Personligen ser jag bara fördelar i att det blir lite varmare, det är främst vi som uppe i norr som gynnas av det. Bättre odlingsmöjligheter, större turism, kortare transporter till Asien etc.
Ändrade förutsättningar innebär förmodligen att det blir bättre på vissa ställen och sämre på andra. Ställen som idag är bebodda kanske blir obeboeliga och vice versa. De som bor på platser som blir obeboeliga kanske inte stannar där och dör utan flyttar sig till andra platser precis som du skriver. Det är inte så oproblematiskt som det först låter. Som vi såg förra hösten kan det uppstå konflikter när hundratusentals människor vill flytta samtidigt.
 
Det är olyckligt att man ska behöva ställa frågan - sant eller påhitt. Man borde kunna vara öppen med vad man vet och vad man tror. Men nu läste jag att klimatmötet ska förbjuda kylmedlet R134. För bara 15 år sedan nånting ersatte det det farliga freonet, men nu har man alltså kommit på att R134 också är dåligt för miljön? Så hur mycket har vi kvar att lära?
 
BirgitS
lbgu skrev:
Just det visar kanske att den globala medeltemperaturen är ett ganska dåligt mått på vilket klimat vi får. För varje enskild plats på jorden är det den lokala medeltemperaturen som är viktig och inte den globala.
Blir temperaturen 10 grader kallare på södra halvklotet och 10 grader varmare på norra så är den globala medeltemperaturen oförändrad, men klimateffekterna är antagligen katastrofala på många håll.

En annan sak är kanske att forskarna borde fundera på sina mätmetoder, värmeböljan i Nordeuropa för ca 1000 år sedan har bevisligen existerat. Att då inte forskarna kan finna den i sina mätdata tyder kanske på att deras metoder för att avgöra jordens medeltemperatur inte stämmer. De påstår en massa om forntida medeltemperaturer, men det finns faktiskt inget facit som säger ifall de gissar rätt eller fel.
Naturligtvis har man kunnat mäta upp värmeökning lokalt på t ex Grönland för 1000 år sen, och sen kan sådana lokala mätvärden sammanställas till globala. Lokala temperaturförändringar går att mäta t ex genom att studera pollen på olika djup i torvmossar eller mäta årsringar i tråd. Men människans påverkan på klimatet nu är inte lokal utan global, det är den globala temperaturen som nu ökar i stort sett år för år.

Forskarnas simuleringar gäller oftast vad som händer i olika regioner när t ex koldioxid-halten ökar.
 
BirgitS
Erik_X skrev:
Angående varför jag tog upp din och min tomt så var det du som frågade efter borrkärnor jag tolkade det dom isborrkärnor och sådana som bevisar hus varmt det har varit finns ju lika lite från antarksis som fårn din tomt då det är varmt billdas inga siar alls. Vad klimatet så vet vi väldigt lite mesta är spekulationer och de som spekulerar får stsatsbidrag det säger att det kan lönasig för dom att vara alarmister.
När det gäller Antarktis finns det en borrkärna som är 1200 m lång och täcker 90 000 år, omnämns t ex på sidan http://www.antarctica.gov.au/about-...ange/ice-cores/reconstructing-climate-history .
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
harry73
lbgu skrev:
Jag har mycket svårt att tänka mig att något som har med klimatet att göra går att bevisa eftersom all historisk klimatdata med ålder säg före 1800-talet knappast går att bevisa. Skit in, skit ut kan man nog säga.
Det beror lite hur man vill bevisa det. Söker man statistisk bevis baserad på historisk klimatdata kan du ha rätt, men å andra är det samma som att konstatera att allt gick åt skogen när det väl är ett faktum.
 
BirgitS
harry73 skrev:
...
Landisen på Grönland är så gammal att den också fanns där under vikingatiden, så att Grönland skulle vara grön ör en sanning med modifikation
Precis, det var bara ett relativt smalt område längs södra kusten som var grönt sommartid.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
R
Jag har haft en sida med högt utb personer som påstår att allt detta är ett påhitt av Al gore och hans vänner. Jag hävdar motsatsen.och har bett denna person ta fram bevis eller diagram som visar att klimatet har förändrats på 70 år vid annat tillfälle...men ack dessa diagram har jag inte fått.
Detta måste innebära att dom som anser att detta är naturens normala cykel år fel ute
 
Ja har känslan av att mycket av klimat debatten är rent påhitt, många tjänar pengar på detta.
Att klimatförändringar finns är de väl få som misstror, men de många glömmer är att de är ett globalt problem, känns rätt tröstlöst att källsortera potatisskal när Kina öppnar 3-4? Kolkraftverk i veckan, därför anser ja att Sveriges satsningar bör omprioriteras, åtminstone tills övriga EU kommer ikapp oss, finns betydligt större och viktigare hål att stoppa skattepengar i
 
  • Gilla
kanonkula och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Det beror lite hur man vill bevisa det. Söker man statistisk bevis baserad på historisk klimatdata kan du ha rätt, men å andra är det samma som att konstatera att allt gick åt skogen när det väl är ett faktum.
Problemet nu är att man i avsaknad av konkreta bevis panikreagerar, det är knappast ett rationellt sätt att agera. Då klimatforskarna inte kan bevisa sina historiska data så kan de rimligen inte påstå att våra nutida förändringar är onaturliga med någon större trovärdighet. I vanliga fall så brukat forskare vara väldigt petiga med att indata ska vara bevisade, men just när det gäller klimatet så har de släppt alla normala regler utan sysslar med vad som bäst kan beskrivas som gissningar.
 
Ribons skrev:
Jag hävdar motsatsen.och har bett denna person ta fram bevis eller diagram som visar att klimatet har förändrats på 70 år vid annat tillfälle...men ack dessa diagram har jag inte fått.
Det är inget konstigt med det, temperaturdata med så hög upplösning som 70 år eller mindre har vi bara sedan ca 150 år.
Finns det någonstans temperaturdata arkiverat för år 837 till 907 tex, med dag-för dag upplösning?
Nej, det finns det inte, med tex dessa borrkärnor och liknande teknik kan vi skaffa oss en uppfattning om hur varmt eller kallt det var för tusentals år sedan, men det finns inga uppgifter med upplösning år, månader eller dagar.
Det går därför inte att skaffa sig någon uppfattning om hur temperaturen historiskt har varierat över 70 år för hundratals-tusentals år sedan, vi vet bara att det varit både varmare och kallare än vad det är idag.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.