R
Vårt klimat är det många som har åsikter om, dom flesta anser att vi har sabbat vårt klimat,en
del tycker att det är för sent att göra något meddens endel anser att det är en bluff med klimathotet.Nu kan man fråga sig vilket av dessa argument är det som ligger närmast sanningen,?!

jag är en av dom som ser att det är försent för vår generation att göra något, kanske våra barnbarn kan f det bättre, men inte vi. jag vet att jag låter som en domedags profft, men låt mig förklara.
CO2 som vi släpper ut varje dag året runt är kvar i atmosfären i 200 år, och sedan 2:a värdskriget har vi åstadkommit den förändringen som vi har idag, och inte dom sista 100 åren utan 70 år. denna fråga har jag ställt en ganska välutbildad person med ett stort kontakt nät, hans svar vart att han gav mig en uppsjö av artiklar där andra hde skrivit att Al Gore var en bluff och alla typer av påhopp men inte ett enda bevis på att han har fel. Undrar varför??.
Om det nu är så att klimatet är en bluff och bara en fantasi så borde det finns borrkärnor från nord eller sydpolen som kan bevisa att detta är en naturlig cyckel och inte något som vi har gjort eller hu??
 
S
Jag anser att klimathotet är på riktigt, men med tanke på kaoset i europa o framförallt sverige så ser jag klimathotet som en liten parentes i jämförelse. Därför inget jag kommer bry mig i.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vist fans det träd på Antarktis förr det är väl inget som någon tvivlar på. Du kan ju knappast ha isborrkärnor från en skog? Hur ser borrkärnan ut från där du bor? Här har vi ingen is alls på tomten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
R
Vi kan ju är runt 500 T år tillbaka , inte på på ett ändå ställe har temp förändringar kommit på 70 ÅR ö h de handlar inte om din eller min trädgård, utan globalt
 
R
Undrar om jag formulera mig dåligt. Inte intresserad av att klimatet har förändrats.
Intresse av motbevisaen
 
Ribons skrev:
Undrar om jag formulera mig dåligt. Inte intresserad av att klimatet har förändrats.
Intresse av motbevisaen
Motbevis av vad?

Som sagt finns det ingen som förnekar klimatförändringen. Frågan är ju bara om den är naturlig, eller något vi bidragit till, genom utsläpp.
Det finns gott om bevis för tidigare klimatförändringar, i historien.

Några konkreta bevis för att våra utsläpp påverkar klimatet, i någon större utsträckning finns inte än.
 
De flesta har antagligen svårt att förstå vad exakt som är så farligt med global uppvärmning och därför tas den inte på allvar. Alarmisterna har inte riktigt lyckats förklara i vad "hotet" består av. Förutsättningarna för olika djurarter och grödor förändras. Arter flyttar längre norrut osv. Det är inget direkt nytt, så har det alltid varit. Personligen ser jag bara fördelar i att det blir lite varmare, det är främst vi som uppe i norr som gynnas av det. Bättre odlingsmöjligheter, större turism, kortare transporter till Asien etc.

Alarmisterna har hotat med att golvströmmen försvinner och vi får en ny istid i Europa, men man har inte kunnat lägga fram ett endaste vetenskapligt argument till varför det skulle gå så. Många som tjänar pengar på att skrämma upp människor i onödan finns det dock.
 
Något som vi härinne ändå ska tänka på är att vara försiktig då man köper mark/fastighet nära känsliga kustremsor, älvar som numera ofta översvämmas etc. I min närhet finns flera fall där den nye köparen sitter med ett gammalt, charmigt torp som havet snart tar, där sanddynorna snart är ett minne blott. Det åligger köparen att kontrollera och inget som kan betraktas som dolt fel. Ett annat exempel är nere på Falsterbonäset.
 
R
Gällande golfstrommen har jag hört att den saktat in 0.1.km/h
 
BirgitS
Finndjävel skrev:
De flesta har antagligen svårt att förstå vad exakt som är så farligt med global uppvärmning och därför tas den inte på allvar. Alarmisterna har inte riktigt lyckats förklara i vad "hotet" består av. Förutsättningarna för olika djurarter och grödor förändras. Arter flyttar längre norrut osv. Det är inget direkt nytt, så har det alltid varit. Personligen ser jag bara fördelar i att det blir lite varmare, det är främst vi som uppe i norr som gynnas av det. Bättre odlingsmöjligheter, större turism, kortare transporter till Asien etc.

Alarmisterna har hotat med att golvströmmen försvinner och vi får en ny istid i Europa, men man har inte kunnat lägga fram ett endaste vetenskapligt argument till varför det skulle gå så. Många som tjänar pengar på att skrämma upp människor i onödan finns det dock.
Det finns väl ett antal simuleringar som visar att det inte blir så mycket varmare somrar här uppe eftersom lågtrycksbanorna ofta kommer att hamna här så att det blir regnigare somrar (mindre turism). Dygnsmedeltemperaturen här går upp men mest därför att det blir mindre skillnad mellan dag- och nattemperatur. Det gör att sniglar, mygg och många skadedjur trivs bättre varför skördarna inte säkert ökar ändå. Samtidigt blir det varmare och torrare nere vid Medelhavet så att deras skördar minskar.
 
R
Du är på rätt väg, allt detta gör att våra skördar önskar, ökade kostnader för bönderna, dyrare mat. Medelhavet blir mot torrare, ökade flyktingströmmar, mer krig pga vatten bristen. Osv. Osv
 
Ett argument emot alla klimatalarmister är att temperaturen hoppat rätt friskt upp och ned tidigare.

Under bronsåldern hade vi här närmast medelhavsklimat, när vikingarna koloniserade Grönland så var det just en grön ö de kom till där det var möjligt att bedriva jordbruk m.m. Under 1600-talet hade vi i Europa vad som kallades lilla istiden. Så klimatet har förändrats ganska friskt och människan har anpassat sig efter det och kommer antagligen att anpassa sig efter eventuella framtida klimatförändringar.
 
R
Kan hålla med om att de är stora fluktuationer gällande klimatet, men det är nog mer frågan om långvariga förändringar och inte på års basis. På 70/80 talet hade vi ganska bra vintrar här i Mälardalen, nu kan man åka med sommardäck åretrunt ser det som en långvarig förändring. Men -10 händer vi en riktig vinter, kalt med mot snö
 
BirgitS
Den varmare perioden kring år 1000 var så lokal att den inte lämnar något avtryck alls i den globala medeltemperaturen.

Man har kunnat mäta sig fram till mängden koldioxid i atmosfären under 400 000 år och den har pendlat mellan 180 och 300 ppm fram till ca 1950 men nu har vi över 380 ppm.
Om den globala medeltemperaturen ökar med två grader skulle temperaturen i norra Sverige öka med mer än tre grader under vintern. Det skulle bli färre riktigt kalla dagar och i södra landet skulle de varmaste dagarna bli upp till tre grader varmare.

Nederbörden under vintern skulle öka med mellan 10 och 20 procent och även på sommaren skulle den öka i norra Sverige.

Risken skulle bli större för översvämningar, ras, skred och erosion. Mer nederbörd kan förorena dricksvatten och sprida sjukdomar.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-ar-problemet-med-klimatet/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.