11 438 läst · 25 svar
11k läst
25 svar
Klickplåttak nylagt med bucklor. Ska jag vara missnöjd.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 889 inlägg
Vad ligger det under ?
Klickplåt i falsad stil, åtminstone den från Plannja (oklart vad ts har lagt), ska läggas på stumt underlag, t.ex. råspont+takpapp.
Nu ser det ju inte ut som att alla bucklorna linjerar med varandra, d.v.s. så i mina ögon ser det inte ut som att det är underlaget.
La själv Plannja för några år sedan, där noterade jag att några av plåtarna hade bucklor på samma ställe på några plåtar, som inte stämde med underlaget. Jag härledde det till tillverkningsprocessen, och såhär två-tre somrar senare så syns skarvarna från takpappen med än de ursprungliga bucklorna.
Nu ser det ju inte ut som att alla bucklorna linjerar med varandra, d.v.s. så i mina ögon ser det inte ut som att det är underlaget.
La själv Plannja för några år sedan, där noterade jag att några av plåtarna hade bucklor på samma ställe på några plåtar, som inte stämde med underlaget. Jag härledde det till tillverkningsprocessen, och såhär två-tre somrar senare så syns skarvarna från takpappen med än de ursprungliga bucklorna.
Eftersom bucklorna verkar vara i raka linjer tvärs taket är det något som är fel. Är det bärläkten som syns igenom? Var plåtarna buckliga ifrån tillverkningen? Snyggtr det inte och inte någon större yrkesstolthet heller om företaget säger att det skall vara så!?
Tycker du de linjerar över taket. Kanske är perspektivet som lurar mig, men jag tycker verkligen att det finns flera ställen där plåtar intill varandra har bucklor som är förskjutna i höjdled. Nu vet vi ju inte vilket cc läkten sitter med, men känns som att avståndet är för kort för att vara läkten. Kolla t.ex. de jag har ringat in:Marcus0321 skrev:
Som jag skrev tidigare, min gissning är att det är en defekt från fabrik då flera plåtar har bucklor på snarlika ställen, men i mina ögon inte verkar ligga i linje med läkten (såvida det inte är väldigt tätt mellan läkten).
Dålig falsupptagare.