Har precis fått ett nytt klickplåttag och tycker det är en hel del bucklor på plåten. Vad tycker ni.
 
  • Solpaneler installerade på tak, omgivna av byggställningar, klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med svart tak och skorsten omgivet av byggnadsställningar under en klar himmel.
  • Ledsen
UffePlåtis
  • Laddar…
Vad ligger det under ?
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
P Patricia Nordforss skrev:
Bred läkt
Är plåten gjord för det?

Jag har för mig att vissa för läkt har extra rilla/rillor för att styva upp :thinking:
 
  • Gilla
skugge
  • Laddar…
Klickplåt i falsad stil, åtminstone den från Plannja (oklart vad ts har lagt), ska läggas på stumt underlag, t.ex. råspont+takpapp.
Nu ser det ju inte ut som att alla bucklorna linjerar med varandra, d.v.s. så i mina ögon ser det inte ut som att det är underlaget.
La själv Plannja för några år sedan, där noterade jag att några av plåtarna hade bucklor på samma ställe på några plåtar, som inte stämde med underlaget. Jag härledde det till tillverkningsprocessen, och såhär två-tre somrar senare så syns skarvarna från takpappen med än de ursprungliga bucklorna.
 
  • Gilla
Patricia Nordforss
  • Laddar…
R
Kikade på planja och deras Plannja Trend 475 verkar tillåta på läkt om det är stålplåt, aluminium varianten kräver stumt underlag…
 
  • Gilla
Roger Lindholm67
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är plåten gjord för det?

Jag har för mig att vissa för läkt har extra rilla/rillor för att styva upp :thinking:
Plåten är gjord av firman som sätter den på läkt.
 
  • Gilla
PhilipBresch
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kikade på planja och deras Plannja Trend 475 verkar tillåta på läkt om det är stålplåt, aluminium varianten kräver stumt underlag…
Jag har stålplåt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kikade på planja och deras Plannja Trend 475 verkar tillåta på läkt om det är stålplåt, aluminium varianten kräver stumt underlag…
Pass på, fel av mig, var tvärsäker på att det inte var mer än stumt underlag som var tillåtet, men mycket riktigt kan det vara läkt också.
 
R
P Patricia Nordforss skrev:
Jag har stålplåt.
Misstänkte det för aluminium hade inte varit så bra på läkt..
 
  • Monteringsanvisningar för takmaterial, Planja Trend, med tre metoder: A, B, C, inklusive mått och materialkrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
J JSten skrev:
Pass på, fel av mig, var tvärsäker på att det inte var mer än stumt underlag som var tillåtet, men mycket riktigt kan det vara läkt också.
Det är inte lätt o hänga med i all produktutveckling och nya produkter som kommer😊 tur att Google finns😀
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Temperaturväxlingar tror jag
 
  • Gilla
callelo och 1 till
  • Laddar…
Eftersom bucklorna verkar vara i raka linjer tvärs taket är det något som är fel. Är det bärläkten som syns igenom? Var plåtarna buckliga ifrån tillverkningen? Snyggtr det inte och inte någon större yrkesstolthet heller om företaget säger att det skall vara så!?
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Eftersom bucklorna verkar vara i raka linjer tvärs taket är det något som är fel. Är det bärläkten som syns igenom? Var plåtarna buckliga ifrån tillverkningen? Snyggtr det inte och inte någon större yrkesstolthet heller om företaget säger att det skall vara så!?
Tycker du de linjerar över taket. Kanske är perspektivet som lurar mig, men jag tycker verkligen att det finns flera ställen där plåtar intill varandra har bucklor som är förskjutna i höjdled. Nu vet vi ju inte vilket cc läkten sitter med, men känns som att avståndet är för kort för att vara läkten. Kolla t.ex. de jag har ringat in:
Hus med blått tak, skorsten, ställning, tre röda cirklar markerar potentiella problemområden.
Som jag skrev tidigare, min gissning är att det är en defekt från fabrik då flera plåtar har bucklor på snarlika ställen, men i mina ögon inte verkar ligga i linje med läkten (såvida det inte är väldigt tätt mellan läkten).
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.