Hej!
Jag och min sambo försökte lägga ett klickgolv laminat från pergo igår. Inser nu i efterhand att vi glömde lägga in golvet i rummen för att neutralisera temperaturerna. Innan låg de i källaren som är uppvärmd till kanske 18 grader. Vi tänkte att det inte skulle vara så stor skillnad så vi la golvet ändå men blev inte nöjda med springorna som vi absolut inte fick bort. Är dessa springor normala eller beror det på att golvet förmodligen var lite fuktigt från källaren? Det är ett pergo Perstorp pro klass 33 och ska vara vattentåligt.

• Närbild av laminatgolv från Pergo med liten springa mellan plankorna, visar monteringsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatgolv med synlig springa mellan plankorna, möjligen på grund av temperatur- eller fuktvariationer.
    Skapa konto
  • Klickgolv i laminat från Pergo med synliga springor mellan plankorna.
    Skapa konto
  • Närbild av laminatgolv med tydliga springor mellan plankorna, tillsammans med ett verktyg liggande ovanpå golvet.
    Skapa konto
  • Närbild av ett laminatgolv med en smal springa mellan två golvplankor, monterat från källarlagrad Pergo laminat.
    Skapa konto
Blev det så när ni la golvet eller kom det efteråt?

Nej det blev så när vi la det, vi fick aldrig bort skarvarna helt även om vi använd verktygen för att banka in dom.

H Hanna eriksson skrev:
Nej det blev så när vi la det, vi fick aldrig bort skarvarna helt även om vi använd verktygen för att banka in dom.
Ibland kan det funka att banka ihop kortändan så den blir bra först innan man bankar in det sista på långsidan. Speciellt om golvet förvarats fel innan läggning för då kan brädorna bli lite krokiga. Prova plocka upp en rad och gör om och se om ni får till det bättre

Har vi något tillfälle fått nån glipa, dock inte Pergo. Golvlisterna var redan monterade, så jag satte dit en sugpropp som jag knackade på med en gummiklubba. Fungerade bra och jag fick bort glipan.

Jonis.F Jonis.F skrev:
Ibland kan det funka att banka ihop kortändan så den blir bra först innan man bankar in det sista på långsidan. Speciellt om golvet förvarats fel innan läggning för då kan brädorna bli lite krokiga. Prova plocka upp en rad och gör om och se om ni får till det bättre
Ja planen nu är att vänta tills måndag för att se om de går knacka in dom alternativt ta upp golvet och lägga igen. För visst ska det inte vara såhär på ett nytt golv?

H
H Hanna eriksson skrev:
Ja planen nu är att vänta tills måndag för att se om de går knacka in dom alternativt ta upp golvet och lägga igen. För visst ska det inte vara såhär på ett nytt golv?
Läs läggning-instruktionen noga, vissa golv ska man vinkla upp lite mot kortändan. Blir fortfarande glipor ta kontakt med tillverkaren.

H HEM2121 skrev:
Läs läggning-instruktionen noga, vissa golv ska man vinkla upp lite mot kortändan. Blir fortfarande glipor ta kontakt med tillverkaren.
Ja vi har läst instruktionerna på hur man ska klicka i dom men får inte glipan att försvinna ändå. Och visst är inte de glipor vi har rimliga?

H
H Hanna eriksson skrev:
Ja vi har läst instruktionerna på hur man ska klicka i dom men får inte glipan att försvinna ändå. Och visst är inte de glipor vi har rimliga?
Nej, lite är svårt att undvika, det blir ju aldrig osynligt. Frågan är hur jämt ditt golv är från början? Är inte golvet helt i våg så blir det svårt att inte få det helt utan glipor. Får du det snyggt när du lägger det eller blir glipan större senare? Kan du limma ändarna för att få det snyggare?

H HEM2121 skrev:
Nej, lite är svårt att undvika, det blir ju aldrig osynligt. Frågan är hur jämt ditt golv är från början? Är inte golvet helt i våg så blir det svårt att inte få det helt utan glipor. Får du det snyggt när du lägger det eller blir glipan större senare? Kan du limma ändarna för att få det snyggare?
Nej, inget lim. Har lagt flera Pergogolv och är underlaget "riktigt" så tätar skarvarna.

Däremot så ska man alltid kontroller att det inte finns skräp i klickfogen, det har jag stött på.
Och att även de två första raderna ligger helt rakt/linjerat.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Nej, inget lim. Har lagt flera Pergogolv och är underlaget "riktigt" så tätar skarvarna.

Däremot så ska man alltid kontroller att det inte finns skräp i klickfogen, det har jag stött på.
Och att även de två första raderna ligger helt rakt/linjerat.
Sen ser man ju alltid var ändskarvarna är på ett laminatgolv, de blir ju inte helt osynliga, å andra sidan ”ser” man dem inte efter ett tag.

H HEM2121 skrev:
Sen ser man ju alltid var ändskarvarna är på ett laminatgolv, de blir ju inte helt osynliga, å andra sidan ”ser” man dem inte efter ett tag.
Det ser man ju på alla sådana här golv trä som laminat, etc, så fort det finns en skarv och mönster. Speciellt om man som vi valt fasade kanter.😉

H
A AndersS skrev:
Det ser man ju på alla sådana här golv trä som laminat, etc, så fort det finns en skarv och mönster. Speciellt om man som vi valt fasade kanter.😉
Ja, men jag tycker att man ser det mer tydligt på laminatgolv. Sen beror det ju på mönster och färg hur tydligt man ser det. Man blir många gånger för petig när man lägger det. När man lägger det ser man den allra minsta springan men efter ett tag blir det inte lika framträdande för en själv och andra.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, men jag tycker att man ser det mer tydligt på laminatgolv. Sen beror det ju på mönster och färg hur tydligt man ser det. Man blir många gånger för petig när man lägger det. När man lägger det ser man den allra minsta springan men efter ett tag blir det inte lika framträdande för en själv och andra.
Tror det även beror på tillverkare, men har bara lagt Kährs av trä (ev. något Tarkett) och Pergo av laminatgolv. Första Pergo på 80-tal men då limmade man och ytan var "Perstorpsskiva", förklarar inte mera.😇
Så jag är kanske ingen bra referens.😉

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Tror det även beror på tillverkare, men har bara lagt Kährs av trä (ev. något Tarkett) och Pergo av laminatgolv. Första Pergo på 80-tal men då limmade man och ytan var "Perstorpsskiva", förklarar inte mera.😇
Så jag är kanske ingen bra referens.😉
Ja, det stämmer. Kommer ihåg dessa Pergogolv också som man limmade, har det fortfarande i ett förråd. Ser ut som nytt och inga glipor. Kan ju bero på att inga skor har slitet på golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.