1 584 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Klickfals på kuverttak
Är det någon som har lagt klickfalsplåt på ett kuverttak med lyckat resultat? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i så fall.
Hur lätt är det att falsa plåten där det behövs? Skiljer det mycket i utseende på klickfalsen och den fals man gjort själv - klickfalsen är ju ganska tjock, men man kanske kan trycka till den i efterhand så den ser mer 'naturlig' ut?
Hur lätt är det att falsa plåten där det behövs? Skiljer det mycket i utseende på klickfalsen och den fals man gjort själv - klickfalsen är ju ganska tjock, men man kanske kan trycka till den i efterhand så den ser mer 'naturlig' ut?
Besserwisser
· östergötland
· 2 081 inlägg
Det är hård plåt i klicktak och man använder mjuk till "riktiga" falsade tak, men det går..
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
"Nockarna" blir väldigt påtagliga med klick, är det ett väldigt stort tak kanske men det är nog inget jag skulle vilja ha.
Det är alltså bara min åsikt på det estetiska, Funktionsmässigt funkar det säkert med tillräcklig lutning.
Det är alltså bara min åsikt på det estetiska, Funktionsmässigt funkar det säkert med tillräcklig lutning.
Redigerat:
Det är bara runt 4 kvadratmeter. Helst skulle jag köpa färdiglackad plåt för skiv-/bandtäckning. Helst med uppvikta långsidor, typ Lindabs LSP. Men vart gör man det som privatperson till ett bra pris?
Det blir kanske biltemas 0,7 mm plåtark och en burk färg... Taket är inomhus, så det ställs inga särskilda krav på tätheten.
Det blir kanske biltemas 0,7 mm plåtark och en burk färg... Taket är inomhus, så det ställs inga särskilda krav på tätheten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Köp av en plåtslagare?
Är det bara för syns skull har du ju all frihet i världen att lösa allt precis som du själv vill. Vill du ha falsade utseendet är det nog ett kul diy projekt att göra enkelfalsat.
Är det bara för syns skull har du ju all frihet i världen att lösa allt precis som du själv vill. Vill du ha falsade utseendet är det nog ett kul diy projekt att göra enkelfalsat.
Ja, det är skafferitaket inne i köket. Jag har kollat med den lokala plåtslagaren och han ville ha 8500:- för att vika dit lite plåt så det lutar åt att jag gör det själv.
Jag kan kolla på ett par ställen vad lösa plåtar kostar, men jag gissar att det förutom att dom är lackade i valfri kulört inte är någon större skillnad mot de som t ex biltema säljer? Det behövs ju inte någon 15-lagers aluzinkepoxyrostkyddsbehandling direkt...
Om inte annat så kan man köpa några biltemaplåtar att träna på.
Jag kan kolla på ett par ställen vad lösa plåtar kostar, men jag gissar att det förutom att dom är lackade i valfri kulört inte är någon större skillnad mot de som t ex biltema säljer? Det behövs ju inte någon 15-lagers aluzinkepoxyrostkyddsbehandling direkt...
Om inte annat så kan man köpa några biltemaplåtar att träna på.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 395 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 395 inlägg
Ja jag tänkte att dom kunde knäcka fram en lagom mängd förbockade band och du gjorde klart resten efter lust och förmåga, troligtvis billigare än att beställa enligt #4.
Biltemas m2 pris är inte särskilt imponerade mot "vanlig" plåt så jag tror det kan vara prisvärt men det beror såklart helt på plåtisens inställning.
Plåtslagare brukar vara som prisvärdast när dom aldrig behöver lämna sitt bo
Biltemas m2 pris är inte särskilt imponerade mot "vanlig" plåt så jag tror det kan vara prisvärt men det beror såklart helt på plåtisens inställning.
Plåtslagare brukar vara som prisvärdast när dom aldrig behöver lämna sitt bo
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag har handlat på Lindab i stan som privatperson, kanske börja där?
Annars har jag god erfarenhet av Enanders Plåt som varit väldigt hjälpsamma mot mig
Finns på Näringen, bakom Elektroscandia
Annars har jag god erfarenhet av Enanders Plåt som varit väldigt hjälpsamma mot mig
Finns på Näringen, bakom Elektroscandia
Redigerat:
Just plåt och plåtslagare tillhör den skara produkter och hantverkare som (iaf de jag har använt mig av) som känns rimligt prissatt. När jag byggde nya lackboxen beställde jag olika vita plåtar, U-profiler, hörnvinklar, en satans massa olika mått på allt. Fick en faktura på 1000:-, hade väntat mig typ 4-5000.
Besserwisser
· östergötland
· 2 081 inlägg
Det går att beställa färdig bandplåt på lindab