Har bestämt golv men börjar svaja när det kommer till golvriktning. Idag ligger ett plank golv i "längdriktningen". Golvet har stora rustika sprickor mellan brädorna, och jag har hela tiden tänkt att lägga det nya golvet i samma riktning, för att behålla "original känslan". Men, när man kollar runt på forum så säger ju de flesta golvläggarproffs att man skall lägga golven i ljusets riktning. Som syns i skisserna så är de flesta fönster och altandörrar placerade så att det högra alternativet är att föredra. Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Tacksam för synpunkter och "hur tänkte ni".

Det kommer att vara en tröskel i den dörr som leder in i det högra rummet, så totala max längden blir 7-8 m.
Skisser över två alternativa golvriktningar i ett hus och närbild på rustikt plankgolv med sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade valt vänstra alternativet. Känns mer harmoniskt med golvets längdriktning följande husets.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Vänstra då bilden visar ett långsmalt rum. Lägger du som det högra alternativet så behöver du större rörelsemån vid väggen också.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Det löste sig när jag läste instruktionerna. Max 15m på längden, och 8 på bredden.
Jag har 12 m på längsta sträckan, så det får bli alternativ 1.
Tack för svaren/åsikterna.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.