F fsn skrev:
Det där vad som är förvalt verkar vara en stor fråga för dig.
Inte direkt. Det är mer att Klarna är på min shitlist och jag vill ha absolut noll med dem att göra men det visar sig vara absolut omöjligt.

(Plus att det finns en hoper med folk som höjer dem till skyarna men inte ens kan förklara vad det är för skillnad på de olika betalalternativen vilket borde vara ruta 1A för ett kreditinstitut, att kunderna eller nåja kundernas kunder, vet vad det är för avtal som tecknas).

"Det är ju jättetydligt!" - Nej det är det absolut inte!
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte direkt. Det är mer att Klarna är på min shitlist och jag vill ha absolut noll med dem att göra men det visar sig vara absolut omöjligt.

(Plus att det finns en hoper med folk som höjer dem till skyarna men inte ens kan förklara vad det är för skillnad på de olika betalalternativen vilket borde vara ruta 1A för ett kreditinstitut, att kunderna eller nåja kundernas kunder, vet vad det är för avtal som tecknas).

"Det är ju jättetydligt!" - Nej det är det absolut inte!
jag står fast vid att god man verkar lämpligt.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Fakturorna får jag elektroniskt både i mejlen och i deras app. Påminnelse på att tiden håller på att löpa ut får jag i deras app.

Det som kommer i deras app får jag som pushnotiser (jag har det inställt så).
Om de nu är så fantastiskt bra, varför gör de inte det lilla tillägget att skicka fakturorna på e-faktura som i stort sett resten av samhället gör?

De har sina skäl… och det visar att deras gamla sura affärsmodeller finns kvar.

Man vill inte ha flera appar o elektroniska brevlådor för räkningar, lika lite som att man vill ha flera fysiska brevlådor på olika platser att kolla…
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det är ju skitsmart gjort av dig. Jag betalar genom Klarna. Har inte varan levererats innan fakturan skall betalas så anger jag det som anledning till att jag inte tänker betala (vilket finns som alternativ hos klarna). Det tar 30 sekunder. Svaret jag får av Klarna är då ”meddela oss när varan levereras”. Tycker du det låter som att Klarna försöker lura skiten ur mig?

Acceptera att det finns en otrolig konkurrens om nätkunderna och Klarna försöker vara ett attraktivt val för nätbutikerna och då måste man slicka kunderna hårt i röven. Konkurrens när den fungerar som den skall.
Betalar man med kreditkort så slipper man allt detta.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om de nu är så fantastiskt bra, varför gör de inte det lilla tillägget att skicka fakturorna på e-faktura som i stort sett resten av samhället gör?

De har sina skäl… och det visar att deras gamla sura affärsmodeller finns kvar.

Man vill inte ha flera appar o elektroniska brevlådor för räkningar, lika lite som att man vill ha flera fysiska brevlådor på olika platser att kolla…
Jag har hört, från säkra källor, att för varje e-faktura som skickas ut så släpper någon jäkel ut en katt, som sedan dödar MASSVIS med fåglar. Klarna står emot sådant och är därför emot e-faktura. ;)

Eller så tänker de att mailfaktura, pappersfaktura, appnotiser och autogiro räcker.

Själv hade jag blivit galen på att få massa e-fakturor som sedan ofta inte gäller, eftersom man skickar tillbaka saker ganska ofta. Jag håller Klarna helt isolerad i sin egen app, men vi är alla olika.
 
Kramla
Ja det verkar som de flesta bolag gör på detta sätt med egna lösningar till betalningsmodell, i min stad går det inte direkt smidigt att parkera om man inte ansluter sig till två olika parkeringsföretags appar beroende på vart man befinner sig.

Om jag arbetar för parkeringsbolagen.. nej vill bara inte gå 3km för att besöka frisör eller vårdcentralen, lika är det med Klarna som denna tråd avhandlar, skaffa appen eller handla inte över nätet.


Jag försöker inte få någon att gilla Klarna om denne inte vill, men va inte såna bakåtsträvare och hitta på att allt e så svårt med att sätta ett kryss i en ruta, hålla lite egen koll på vad som köpts osv.


Om så är fallet kanske en idé vore att istället för att klaga här på hur dåligt allt är lägga lite tid på att lära sig hur samhället går vidare o inte ligga kvar under stenen när den faller ned igen:thinking:


(Stenen = betalningspåminnelse)

//Kramla
 
T Tostarp skrev:
Klarna har satt i system att inte skicka ut första fakturan eller att skicka den till fel adress. Därefter håva in påminnelseavgifter.
Jag har helt slutat att använda Klarna. Den handlare som bara erbjuder Klarna handlar jag inte av.
Klarna är ett blufföretag. Hoppas vi får ny lagstiftning som förbjuder sådana metoder.
Nä, det har de inte satt i system.
Har du använt Klarna?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, det har de inte satt i system.
Har du använt Klarna?
Tja, de gjorde det väl förr, för en massa år sedan.
Hur det är idag vet jag inte så noga, men iom att det varit väldigt tyst med kritik mot klarna's affärsmodell och affärsmetoder väldigt länge nu så drar jag slutsatsen att de slutat med detta.

Men faktum verkar vara att de var rätt usla i sina metoder några år där i början. Men då kritik t.o.m kom från myndigheter och granskingar startades så insåg väl Klarna till sist att de inte kan välja en väg för att få så många inkassoärenden som möjligt.
 
Månadens Klarnafakturor betalda, easypeasy!
Allt syns i appen, inga konstigheter.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, de gjorde det väl förr, för en massa år sedan.
Hur det är idag vet jag inte så noga, men iom att det varit väldigt tyst med kritik mot klarna's affärsmodell och affärsmetoder väldigt länge nu så drar jag slutsatsen att de slutat med detta.

Men faktum verkar vara att de var rätt usla i sina metoder några år där i början. Men då kritik t.o.m kom från myndigheter och granskingar startades så insåg väl Klarna till sist att de inte kan välja en väg för att få så många inkassoärenden som möjligt.
Den mesta kritiken verkar bero på att folk är korkade, inte orkar läsa villkor eller inte förstår vad de gör.

Jag hade inga problem med dem för en massa år sen heller.
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
De som inte använder Klarna, de klagar.
De som använder Klarna, de är nöjda.
Typ så.
 
  • Gilla
useless och 4 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Betalar man med kreditkort så slipper man allt detta.
Man slipper ”allt detta”? Vilket ”allt” är det man slipper? ”Allt” tar fö 30 sekunder.

Vi ponerar att du och jag har köpt samma pryl. Jag med betalalternativet faktura från Klarna och du med kreditkort.

varan dyker inte upp och har fortfarande inte gjort så efter 3 månader. Jag har fortfarande inte betalat ett skit. Vad har du gjort och vem av oss tror du fått lägga mest tid på det?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Man slipper ”allt detta”? Vilket ”allt” är det man slipper? ”Allt” tar fö 30 sekunder.

Vi ponerar att du och jag har köpt samma pryl. Jag med betalalternativet faktura från Klarna och du med kreditkort.

varan dyker inte upp och har fortfarande inte gjort så efter 3 månader. Jag har fortfarande inte betalat ett skit. Vad har du gjort och vem av oss tror du fått lägga mest tid på det?
Man slipper bry sig om allt vad Klarna och deras appar heter.

De ytterst få gångerna någon vara inte kommer så får man registrera hos kreditkortsleverantören att man vill ha återbetalning.
Endast då behöver man göra något, däremellan behöver man inte ägna en enda sekund åt något som har med Klarna att göra.
 
Tycker att det är fantastiskt med appar. Har Telias billigaste abonnemang för 199 kr i månaden. var inne på youtub någon gång före den 5 juli. Skulle ut med några vänner så jag la ifrån mig telefonen. någon dag senare var samtalspotten slut vilket innebar att jag var utan telefon från den 7 juli till den sista juli. Jäkla tur att man inte var beroende av apparna.
Har samma taxa "199:-"för min internet anslutning

När det gäller Klarna varför redovisar man inte kostnaden. Misstänker att man betalar en avgift till Klarna vare sig man väljer att betala via faktura eller direkt med betalkortet. Varför ska betalning via betalkort gå igenom Klarna bara för att företaget valt att samarbeta med Klarna.

Varför stängde Klarna ner funktionen betala mot faktura. Fick inget meddelande om att det var en säkerhets uppdatering och killen på kundservice kunde inte heller förklara varför jag inte kunde handla mot faktura. Hade man informerat mig om att det var en säkerhets uppdatering för att undvika bedrägerier och att jag inte vid varje köp behövde legitimera mig med bankdosa och bankide skulle jag acceptera att logga in med bankide. Men jag har ingen lust att leta reda på bankdosan oh lösenordet vid varje köp.
 
Nissens Nissens skrev:
Man slipper bry sig om allt vad Klarna och deras appar heter.

De ytterst få gångerna någon vara inte kommer så får man registrera hos kreditkortsleverantören att man vill ha återbetalning.
Endast då behöver man göra något, däremellan behöver man inte ägna en enda sekund åt något som har med Klarna att göra.
Är det inte drygt att plocka fram kreditkortet och knappa in numret vid varje köp?
För du har väl inte kortnumret sparat?
Nu kanske det inte var du som var bekymrad över Klarnas säkerhet men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.