116 921 läst · 1 296 svar
117k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Nu handlar det om lagar och förordningar som är till för att man inte ska göra valet för att köpa saker med lånade pengar som förvalt.A AndersS skrev:Är ju en bagatell hur man väljer att betala om det finns olika val och något som jag accepterar.
Kunde jag inte hantera den delen med olika betalningsalternativ skulle jag nog fundera på om jag ska handla via Internet.
Det är eget val var man vill handla och acceptera betalningsmetod.
Kanske jag som missförstår tråden men ser inte problemet att betala med Klarna. Ogillar man Klarna så väljer man bort det bara.
Klarna är ett skitförtetag
Även om tråden förvandlats till "vi som försvarar klarna"
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 427 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 427 inlägg
Faktura/kreditköp är enbart förvalt numera om du själv valt att det ska vara så, då kommer Klarna ihåg det i fortsättningen. Annars ligger direktbetalningsmetoder först. Använder man webbläsare så kan eventuellt cookies från tidigare användare påverka, det vet jag inte, men är ju tänkbart. Precis enligt den (totalt onödiga) lag som drevs igenom av vår minoritetsregering.
Problem hos Klarna – belopp dras dubbelt
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppgifter-problem-hos-klarna-belopp-dras-dubbelthttps://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppgifter-problem-hos-klarna-belopp-dras-dubbelt
Edit: Artikel från idag.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppgifter-problem-hos-klarna-belopp-dras-dubbelthttps://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppgifter-problem-hos-klarna-belopp-dras-dubbelt
Edit: Artikel från idag.
Redigerat:
Nej, jag jobbar inte för Klarna. Mitt exempel var från coop.se. Och inte från mobilen, utan från Chrome på en dator med Windows 10. Väljer jag mina egna konton är "Faktura 14 dagar" förvalt, och det står också "Favorit" eftersom jag har valt att ha det så.Appendix skrev:
Du är förstås berättigad till din åsikt, men fakta är alltid fakta.
(Man kan förstås även göra en sannolikhetsbedömning och ställa alternativen "Klarna bryter medvetet mot lagen" och "Du har fel." mot varandra.)
Dubbeldebitering har både jag och frugan råkat ut för när vi har använt våra kontokort i olika butiker/siter som inte använder Klarna, utan tex NETS, som betalningspartner, det har även varit strul med dubbeldragningar hos olika banker.a.o.f skrev:
Edit: Här är en artikel,
https://www.aftonbladet.se/a/qn37zm
Problem på Nordea - dubbeldragningar på kort
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 427 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 427 inlägg
Ja, t o m Systembolagets egna system har dubbeldebiterat vid olika tillfällen, älskade monopolförmyndeributik som nu har tomt på hyllorna dessutom. Skulle beställa Limoncello nyligen, tror det fanns 7 eller 8 sorter totalt i sortimentet, varav 2-3 i lager, allt annat beställningsvara eller slut helt och hållet. Lika komiskt varje gång man lyssnar på Ring P1 och alla som hyllar det stora sortimentet. Men, vi kanske ska skapa en egen tråd om andra betalningssystem som har problem och låta denna handla om Klarna?
Försvarar inte specifikt Klarna utan min åsikt utgår generellt från att man ska läsa det som gäller vid köp och de val som kan göras.Appendix skrev:
Tyvärr är det här det brister och ungefär som du gör ett köp i fysisk butik med kreditkort, "konto eller kredit" som kan finnas som val på kortterminal.
Felet ska tydligen ha legat hos Bankgirot och hos Nordea, samt mestadels vara Nordea-kunder som drabbats.a.o.f skrev:
”På eftermiddagen utvecklar Klarna att det inte finns indikationer på att problemet är pågående, och att nya köp alltså inte ska påverkas.
– Vi har fortsatt vår utredning om vad som hänt, och det har visat sig att felet ligger inte hos oss. Det ligger hos Nordea och Bankgirot, säger Niklas Gillström, presschef på Klarna.
Presschefen säger också att fokus ligger på att de drabbade kunderna ska få pengar tillbaka så snart som möjligt. Det ska först och främst vara Nordea-kunder som drabbats.”
https://www.aftonbladet.se/a/dm95AA
”Bankgirokunder drabbade av dubbla betalningar
Efter uppgifter om tekniska problem hos betaltjänstbolaget Klarna, som gjorde att vissa betalningar dragits dubbelt, visar det sig att problemet låg hos Nordea och Bankgirot.”
https://www.svd.se/tekniska-problem-hos-klarna--drar-dubbelt
Med andra ord så fick Klarna idag skit för något som låg utanför deras kontroll.
Det är ju skitsmart gjort av dig. Jag betalar genom Klarna. Har inte varan levererats innan fakturan skall betalas så anger jag det som anledning till att jag inte tänker betala (vilket finns som alternativ hos klarna). Det tar 30 sekunder. Svaret jag får av Klarna är då ”meddela oss när varan levereras”. Tycker du det låter som att Klarna försöker lura skiten ur mig?J JohanLun skrev:För mig går inte känslan av klarnas tjuv och rackar spel att tvätta bort. Jag tänker fortfarande på när de föreslog faktura med delbetalning på köp för tex 59kr. Totalt blev första fakturan på nästan vad varan kostade. Jag blev inte lurad själv, men vet de som blev betalade tex 51kr första gången och trodde det var klart. Missade nästa delbetalning och fick påminnelse. Smart av ägarna på ett sätt, men när kunderna blir förbannade så är det mindre smart.
Jag betalar alltid med kreditkort, brukar omfattas av köpskydd och om företaget inte levererar så står kreditgivaren risken. Betala aldrig näthandel med bankkort eller bankövrföring. Då är pengarna borta om du inte får någon vara. Nu har väl klarna en liknande deal som kreditkort företagen. Så, visst, idag kanske klarna är ok.
Acceptera att det finns en otrolig konkurrens om nätkunderna och Klarna försöker vara ett attraktivt val för nätbutikerna och då måste man slicka kunderna hårt i röven. Konkurrens när den fungerar som den skall.
Redigerat:
Det talar för att betala direkt och ha så få inblandade i betalningsprocessen som möjligt.Demmpa skrev:Felet ska tydligen ha legat hos Bankgirot och hos Nordea, samt mestadels vara Nordea-kunder som drabbats.
”På eftermiddagen utvecklar Klarna att det inte finns indikationer på att problemet är pågående, och att nya köp alltså inte ska påverkas.
– Vi har fortsatt vår utredning om vad som hänt, och det har visat sig att felet ligger inte hos oss. Det ligger hos Nordea och Bankgirot, säger Niklas Gillström, presschef på Klarna.
Presschefen säger också att fokus ligger på att de drabbade kunderna ska få pengar tillbaka så snart som möjligt. Det ska först och främst vara Nordea-kunder som drabbats.”
[länk]
”Bankgirokunder drabbade av dubbla betalningar
Efter uppgifter om tekniska problem hos betaltjänstbolaget Klarna, som gjorde att vissa betalningar dragits dubbelt, visar det sig att problemet låg hos Nordea och Bankgirot.”
[länk]
Med andra ord så fick Klarna idag skit för något som låg utanför deras kontroll.
ganska påtaglig skillnad i verksamhetsområde mellan Allra och Klarna skulle jag säga. Likheterna med EXIT har jag varken åsikt eller uppfattning om men övriga antagande från din sida är inte rimliga.P Perfaus skrev:
I call BS. Senast igår köpte jag böcker från Bokus med ett gästkonto. Då var faktura via Klarna förvalt (jag har aldrig betalat med något annat än kort).MultiMan skrev: