T
Nyfniken Nyfniken skrev:
(Plus att det finns en hoper med folk som höjer dem till skyarna men inte ens kan förklara vad det är för skillnad på de olika betalalternativen vilket borde vara ruta 1A för ett kreditinstitut, att kunderna eller nåja kundernas kunder, vet vad det är för avtal som tecknas).

"Det är ju jättetydligt!" - Nej det är det absolut inte!
Nu är du lite orättvis, skillnaden mellan de olika alternativen har väl inte varit uppe för diskussion? Vilket kanske beror på att det är just jättetydligt. Är det någon du inte förstår kan jag säkert förklara, jag klistrar in alternativen igen. Den här gången har jag valt ett, så ser du också hur villkorslänken för just det alternativet dyker upp (samt, i det här fallet, ytterligare en hjälp-länk):

Skärmdump av betalningsalternativ med markerat val för månadsfaktura och länkar till villkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Är det inte drygt att plocka fram kreditkortet och knappa in numret vid varje köp?
För du har väl inte kortnumret sparat?
Nu kanske det inte var du som var bekymrad över Klarnas säkerhet men...
Nä, jag sparar aldrig kreditkortsuppgifter någonstans. Det är en ren säkerhetsåtgärd. Klarna har ju visat stora säkerhetsbrister dessutom, nyss kunde kunderna se varandras uppgifter… det har aldrig hänt någon seriös bank.

Men den dagen Klarna skickar E-faktura för att förenkla för kunderna så skall jag också överväga att använda dem. Men inte förr. Jag är helt ointresserad av deras app och att få räkningar på email…
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om de nu är så fantastiskt bra, varför gör de inte det lilla tillägget att skicka fakturorna på e-faktura som i stort sett resten av samhället gör?

De har sina skäl… och det visar att deras gamla sura affärsmodeller finns kvar.

Man vill inte ha flera appar o elektroniska brevlådor för räkningar, lika lite som att man vill ha flera fysiska brevlådor på olika platser att kolla…
Men med ditt förakt är det extremt lätt.
Sluta vara så bitter och handla inte på platser som använder klarna. Allt du handlar på nätet är ändå överkonsumtion, gynna din lokala butik istället.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, jag sparar aldrig kreditkortsuppgifter någonstans. Det är en ren säkerhetsåtgärd. Klarna har ju visat stora säkerhetsbrister dessutom, nyss kunde kunderna se varandras uppgifter… det har aldrig hänt någon seriös bank.

Men den dagen Klarna skickar E-faktura för att förenkla för kunderna så skall jag också överväga att använda dem. Men inte förr. Jag är helt ointresserad av deras app och att få räkningar på email…
Att du är helt ointresserad av en app som löser nästan allt du kritiserar gällande Klarna...? :thinking:(y)
 
  • Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Att du är helt ointresserad av en app som löser nästan allt du kritiserar gällande Klarna...? :thinking:(y)
Jag är inte intresserad av deras app, om de skickar efaktura istället, så löses alla problem direkt.

As simple as that.
 
Nu har jag druckit upp morgonkaffet och beställt 11års presenter, med Klarnafaktura i appen. ;)
Dags att tackla dagen, ta hand om er! :heart:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mikael_L
Det kan ju vara bra att ha lite koll på hur Klarna varit historiskt, innan man går ut och försvarar bolaget reservationslöst:
https://www.di.se/digital/konsumentverket-kritiserar-klarna-men-lagger-ner-utredning/

https://www.svd.se/mangder-av-klagomal-mot-klarnas-fakturor

Klarna får också kritik (bryter mot god inkassosed) av inkassonämnden
https://svenskinkasso.se/kontroll-av-adressuppgift-infor-utsandande-av-inkassokrav/

Och så har det varit, här skickade jag ett axplock av 3 olika slags kritik riktat mot klarna, det finns naturligtvis ett flertal fall/överträdelser av alla olika.

Jag väljer att inte länka om deras brister i IT-systemen och härvan med att de företrädde eskortservicebolag, ty det tycker jag hamnar lite utanför trådens ämne, samt är något som lite mer typ händer, dvs absolut ingen målsättning för Klarna, eller ens tysta medgivande, utan dessa saker ville de säkerligen helt slippa, men misstag sker ibland helt enkelt.


Men så vill jag återigen understryka, Klarna fick mycket pisk för sina tvivelaktiga och oetiska metoder och modeller där runt 2014-2016.
Men sen har det blivit tyst, och det är min övertygelse att det beror på att Klarna har ändrat sig, att Klarna har städat upp lite för att få bort de mest kritiserade sakerna och metoderna.
INGA inkassobolag är speciellt snälla eller ger speciellt mycket mer än vad lagens ramar kräver, ty deras affärsidé är ju att tjäna pengar på folks olycka, dåliga minne etc.
Hela skuldindustrin bygger ju på detta, den omsätter fantastiska pengar och berikar ett fåtal enormt, så att nu klaga på Klarna är nog lite mer uddlöst, de är nog idag ganska lika de "andra".
Men tillåt mig vara lite långsint i alla fall! :crysmile: :p
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
De som inte använder Klarna, de klagar.
De som använder Klarna, de är nöjda.
Typ så.
Vilken rolig dörr du trodde du sparkade in. Den var vidöppen, jag tror inte ens det fanns en dörr där. :crysmile: :cool:

De som klagar på Citroën äger ingen, de som kör Citroën är nöjda.

De som inte röker klagar på cigarettrök, de som röker är nöjda.

De som inte äter kött klagar på köttätande, de som äter kött är nöjda.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken rolig dörr du trodde du sparkade in. Den var vidöppen, jag tror inte ens det fanns en dörr där. :crysmile: :cool:

De som klagar på Citroën äger ingen, de som kör Citroën är nöjda.

De som inte röker klagar på cigarettrök, de som röker är nöjda.

De som inte äter kött klagar på köttätande, de som äter kött är nöjda.
Ja, exakt min poäng (y)
 
Vilken inkasso är kunglig hovleverantör? Hade varit gentilt att få inkassokrav från samma som kungen
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Vilka problem ni har.
Jag använder Klarna så mycket som möjligt.
Men jag är vuxen och kan betala mina räkningar i tid.
Typ 2 sekunder tar det.
 
  • Gilla
tanaris och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
När det gäller Klarna varför redovisar man inte kostnaden. Misstänker att man betalar en avgift till Klarna vare sig man väljer att betala via faktura eller direkt med betalkortet. Varför ska betalning via betalkort gå igenom Klarna bara för att företaget valt att samarbeta med Klarna.
Det är ett avtal mellan säljaren och Klarna om hur mycket Klarna får betalt från säljaren.

Redovisar NETS, Zettle, Trustly, Bambora, Payson, Swish, Paypal, etc till slutkund vad säljaren betalar till mellanhanden?

Gjorde en sökning och hittade en sida som jämfört olika betallösningar,
https://webshopsguiden.se/betallosningar/
”Klarna kostar från 3.50 kr + 2.79% per transaktion”
 
Har som sagt inte använt Klarna på typ två år, men blev intvingad till dom i Juni pga av något avtal som min dagstidning tydligen ingått i. Mycket riktigt använder dom exakt samma modus operandi som när jag lämnade dom. Dvs första fakturan jag får är en påminnelsefaktura. När jag ringer till Klarna så säger dom att dom skickat ut första fakturan. Men det har dom inte då jag tömmer min brevlåda själv. Dvs Klarna har EXAKT samma affärsmetod som innan. Jag har nu sagt till min dagstidning att om dom inte fixar en annan betallösning så hoppar jag av.
 
  • Haha
jnse
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte intresserad av deras app, om de skickar efaktura istället, så löses alla problem direkt.

As simple as that.

Eller kanske bättre att ta på dig mopeddtruten, trampa igång trampmopeden och köra ner till lanthandeln och handla för Riksdaler. Kan du ju vinka på landsfiskalen med när du kör förbi.
 
  • Haha
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.