Jag vill sätta upp tvn på väggen med ett vridbart väggfäste men är osäker på om väggen klarar vikten. Tvn väger knappt 20 kg och har en hävarm på maximalt kanske 75 cm när den är utfälld och vriden (själva fästet har en 47cm arm). Enligt originalritningarna så består väggen av 9mm gips, sedan 34 mm plank och sedan isolering, se bild på ritning samt försök till att ta bild på ett hål i väggen. Skruvarna som medföljer väggfästet är 60mm.
Huset är byggt 1979 och jag hittar inga lodräta reglar med regeldetektor (iaf inte på den 1,5 meter vägg där tvn ska sitta) , vilket också verkar stämma med ritningen att det inte finns några sådana.
Någon som vet vad "plank" på ritningen innebär? Att dömma av hur det kändes att borra i så kändes det inte lika hårt som en regel utan mer poröst. Håller det för vikten? Hur kan man stabilisera upp väggen om det inte fungerar att sätta tvn direkt i väggen som den är?
Huset är byggt 1979 och jag hittar inga lodräta reglar med regeldetektor (iaf inte på den 1,5 meter vägg där tvn ska sitta) , vilket också verkar stämma med ritningen att det inte finns några sådana.
Någon som vet vad "plank" på ritningen innebär? Att dömma av hur det kändes att borra i så kändes det inte lika hårt som en regel utan mer poröst. Håller det för vikten? Hur kan man stabilisera upp väggen om det inte fungerar att sätta tvn direkt i väggen som den är?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Har någon förslag på fjärrströmbrytare som klarar av att sitta utomhus
El -
Gipspluggar - hur kan man få bort hela pluggen ur väggen (gipsplattan)
Byggmaterial & Byggteknik -
Betongplattan splittras längst väggen
Grund & Markarbeten -
Hur göra med råttbo till kablar som sticker ut från väggen.
El -
Hjälp med att räkna om väggen klarar trycket (leca med armering)
Byggmaterial & Byggteknik