inte rikrigt alla, tog 5 sek att googla lite…
Skärmdump av webbsökresultat, innehåller information om solcellslån och finansiering för solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbsökning om solcellslån och relaterade frågor, ICA Banken-annons, svenska, mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
inte rikrigt alla, tog 5 sek att googla lite…
[bild] [bild]
Jo jag har sett det och har SEB själv.
Men jag kan inte tänka mig att de inte ser en stor risk just nu eftersom räntan kommer att höjas
Nästa steg i April.
https://www.svd.se/a/xg5L9V/thedeen-styrrantan-vantas-hojas-i-april
Sen vitsen är ju att vi ska dra ner på allt som inte behövs och dit räknar jag solceller eftersom det enbart leder till inflation nästa vinter när vi inte har någon nytta av solceller.
 
P paralun skrev:
Jo jag har sett det och har SEB själv.
Men jag kan inte tänka mig att de inte ser en stor risk just nu eftersom räntan kommer att höjas
Nästa steg i April.
[länk]
Sen vitsen är ju att vi ska dra ner på allt som inte behövs och dit räknar jag solceller eftersom det enbart leder till inflation nästa vinter när vi inte har någon nytta av solceller.
Så bankens affärsmodell ändras helt plötsligt när räntan går upp? Skulle inte tro det, men försök igen med nya strålande idéer, det är kul att läsa.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så bankens affärsmodell ändras helt plötsligt när räntan går upp? Skulle inte tro det, men försök igen med nya strålande idéer, det är kul att läsa.
Njau. det finns ju en "fasad" utåt och som jag skrev så är nog alla "varningsflagg" uppe för alla banker.
Att man höjer räntan är ju en signal att dra ner på allt som inte är nödvändigt.
"Singing in the rain" finns inte för finansmarknaden.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte väl, du kanske bor i bostadsrätt ?
nej, hus
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stört lån om man måste betala så mycket ränta. Snabbt överslag så har jag lite drygt dubbel ränta mot elräkning i månaden
Har man köpt nyligen i en storstad så kanske man ligger runt 5-7 miljoner i lån. 2 procent amortering på det så är man uppe i 30-40000kr per månad.
 
  • Gilla
varskavibo
  • Laddar…
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken djuptgående habilt utförd analys, jag blir nästan tårögd till vilken briljant nivå du landar i! Dock ger solcellerna ett positivt kassaflöde även med höga räntor och elbilen får man då sälja, ett väldigt stort ickeproblem
Hur tänker du då? Elbilens merkostnad på 50% betalar sig ju på 8-10 år jfr flytande bränsle (för elbilar som körs 2000mil/år i prisintervallet 5år beg småbil 120k till ny storbil 600k). Samma återbetalningstid som solcellerna har?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Klarar man inte 7% utan att ha andra lån så har man ljugit eller blivit arbetslös med usel A-kassa.
Saker kan förändras, Elpriserna kan ha fyrdubblats tex, eller så har man skaffat barn, eller så kanske man var tvungen att panikrenovera taket osv osv.

För att inte tala om separationer, Det mest korkade jag gjort ekonomiskt sett måste vara att bli sambo, först försörja henne i 15 år, betala räntor och amortering på huset, och sen behöva lösa ut henne från huset - i.e köpa det igen, sen tvingas betala hennes uppehälle i 15 år till som lök på laxen..

Det banken går på när du tecknar ett lån är en ögonblicksbild just då, saker förändras.. Med lite tur till det bättre, med otur till det sämre.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Saker kan förändras, Elpriserna kan ha fyrdubblats tex, eller så har man skaffat barn, eller så kanske man var tvungen att panikrenovera taket osv osv.

För att inte tala om separationer, Det mest korkade jag gjort ekonomiskt sett måste vara att bli sambo, först försörja henne i 15 år, betala räntor och amortering på huset, och sen behöva lösa ut henne från huset - i.e köpa det igen, sen tvingas betala hennes uppehälle i 15 år till som lök på laxen..

Det banken går på när du tecknar ett lån är en ögonblicksbild just då, saker förändras.. Med lite tur till det bättre, med otur till det sämre.
Ja kärleken har gjort många fattiga...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur tänker du då? Elbilens merkostnad på 50% betalar sig ju på 8-10 år jfr flytande bränsle (för elbilar som körs 2000mil/år i prisintervallet 5år beg småbil 120k till ny storbil 600k). Samma återbetalningstid som solcellerna har?
Jag har en dieselbil,.drar mätt vid pump i snitt strax under 0.5.
Tankar en gång i månaden. Har svårt att räkna hem en ny elbil som alla ryms i, den skulle jag behöva låna pengar för att köpa.

Ibland kommer man riktigt lågt, från jobbet till förskolan drygt 3mil.
Bild på bilinstrumentpanel som visar bränsleförbrukning, temperatur, klockslag och kilometerräknare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så bankens affärsmodell ändras helt plötsligt när räntan går upp? Skulle inte tro det, men försök igen med nya strålande idéer, det är kul att läsa.
Jo nu kan jag inte med min vildaste fantasi se att SEB eller annan bank inte skulle varningsflagga solceller eller en elbil som en varning ihop med en högbelånad kund.
 
P paralun skrev:
Jo nu kan jag inte med min vildaste fantasi se att SEB eller annan bank inte skulle varningsflagga solceller eller en elbil som en varning ihop med en högbelånad kund.
Vad betyder egentligen varningsflagga? Är det något bankerna har på sina kunder som dom tycker är högt belånade?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur tänker du då? Elbilens merkostnad på 50% betalar sig ju på 8-10 år jfr flytande bränsle (för elbilar som körs 2000mil/år i prisintervallet 5år beg småbil 120k till ny storbil 600k). Samma återbetalningstid som solcellerna har?
Jag håller med dig men alla i tråden tänker inte lika….
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har en dieselbil,.drar mätt vid pump i snitt strax under 0.5.
Tankar en gång i månaden. Har svårt att räkna hem en ny elbil som alla ryms i, den skulle jag behöva låna pengar för att köpa.

Ibland kommer man riktigt lågt, från jobbet till förskolan drygt 3mil.
[bild]
Tänk bara på inte ta den till stan, vi vill inte ha ditt gift här ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Blodsoppen och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tänk bara på inte ta den till stan, vi vill inte ha ditt gift här ;)
Ikon av person som kastar pappersark i papperskorg, symbol för återvinning eller skräpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.