J Johannes56 skrev:
är du knäpp eller? Jag betalar mer i ränta per månad än vad jag totalt har betalt i elkostnad under året.
Om jag är knäpp eller inte låter jag vara osagt. :p

Men vi betalar långt mer för elen än i ränta för vår villa i Stockholmsområdet som vi köpte 2009.

Och räknar man med ränteavdrag och ränta på sparmedel blir räntekostnaden bara en bråkdel av elkostnaden.

Och då har vi ändå låga elkostnader. Tack vare timpris och sänkt förbrukning betalade vi mindre för elen 2022 än vi gjorde 2021.
 
Det pratas mycket om dåtid och nutid, men sällan om framtid. Visst, ekonomin går svajig och vi har som land 3x högre privat skuldsättning jmf med 90-tals krisen, men det vänder. Tillväxt är svaret, världen behöver tillväxt för att den ekonomiska kretsloppet ska fungera. Lågkonjunktur är motsatsen till tillväxt. Det tar tid för inflationen att vända, takten har redan minskat så vi är på väg dit. Om 20 år kan du läsa på forumet om hur äldre gjort bra affärer på sina bostäder och hur svårt det är för unga att köpa en 1a i Vasastan för 10M.

Pratar vi listräntor här är 7% inga problem. Pratar ni genomsnittsränta blir det tufft för folk i framförallt Sthlm. Då handlar det om att överleva = amorteringsfrihet under tiden. Men att inflationen ska bita sig fast så hårt har inte ens de mest pessimistiska prognosmakarna räknat med.
Men det förutsätter att folk behåller sina jobb. Höga räntor slår lika hårt mot företagens lån.


Keep calm, carry on.
 
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du 7%?
nej, varför skulle jag ha det?
 
J Johannes56 skrev:
nej, varför skulle jag ha det?
Tänkte väl, du kanske bor i bostadsrätt ?
 
Stört lån om man måste betala så mycket ränta. Snabbt överslag så har jag lite drygt dubbel ränta mot elräkning i månaden
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stört lån om man måste betala så mycket ränta. Snabbt överslag så har jag lite drygt dubbel ränta mot elräkning i månaden
Jo nu har jag inte så mycket lån, 1 mille men klart irriterande när man ser pengarna flyger iväg.

Sen är det nog ett större problem för de med höga huslån och som sedan ska uppfylla den nya "normen" med en elbil och solceller.... belånade solceller måste vara rena "ebberöds bank".
 
P paralun skrev:
Jo nu har jag inte så mycket lån, 1 mille men klart irriterande när man ser pengarna flyger iväg.

Sen är det nog ett större problem för de med höga huslån och som sedan ska uppfylla den nya "normen" med en elbil och solceller.... belånade solceller måste vara rena "ebberöds bank".
Svårt att belåna solceller och normalt är solceller en bra investering även om de är köpta med pengar från lån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att belåna solceller och normalt är solceller en bra investering även om de är köpta med pengar från lån.
Dåligt för klimat och miljö dock
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dåligt för klimat och miljö dock
Hehe, ursäkta herr smyg miljöpartist , ibland får man göra avsteg från sin religiösa tro
 
  • Haha
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att belåna solceller och normalt är solceller en bra investering även om de är köpta med pengar från lån.
Jo men nu har nog de flesta med en fond som gått bra redan köpt sina solceller, kvar är de som ska uppfylla "kvarterets norm" med elbil och solceller och lånat till kalaset. Jag betvivlar att någon seriös bank finansierar solceller just nu.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, ursäkta herr smyg miljöpartist , ibland får man göra avsteg från sin religiösa tro
Jag är äkta miljöpartist, det är en skillnad. Centraliserad elindustri är enda vägen och då helst kärnkraft
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu har nog de flesta med en fond som gått bra redan köpt sina solceller, kvar är de som ska uppfylla "kvarterets norm" med elbil och solceller och lånat till kalaset. Jag betvivlar att någon seriös bank finansierar solceller just nu.
Du får gissa bäst du vill, det hjälper inte trådens ämne som är… kommer du ihåg?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får gissa bäst du vill, det hjälper inte trådens ämne som är… kommer du ihåg?
Jo det här påverkar ju starkt om räntan höjs mer....;)
Höga huslån, nya normen med en dyr elbil samt solceller kan bli tufft för ett antal.
 
P paralun skrev:
Jo det här påverkar ju starkt om räntan höjs mer....;)
Höga huslån, nya normen med en dyr elbil samt solceller kan bli tufft för ett antal.
Vilken djuptgående habilt utförd analys, jag blir nästan tårögd till vilken briljant nivå du landar i! Dock ger solcellerna ett positivt kassaflöde även med höga räntor och elbilen får man då sälja, ett väldigt stort ickeproblem
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken djuptgående habilt utförd analys, jag blir nästan tårögd till vilken briljant nivå du landar i! Dock ger solcellerna ett positivt kassaflöde även med höga räntor och elbilen får man då sälja, ett väldigt stort ickeproblem
Nej jag är helt övertygad om att varenda bank har satt "varningsflagg" för det här kunderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.