Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Som alltid när det gäller verktyg så finns det olika prisnivåer, och oftast är det värt att betala lite extra för kvalité.
Nu håller jag på att spackla i nya tvättstugan, och det kommer bli lite mer spackling i huset de närmaste åren.
Handslipning funkar ju, men man blir självklart trött i armar efter ett tag. Jag har därför börjat att titta på giraffer, och det finns billiga modeller på Jula och Hornbach t ex (1000,- till 2500,- känns billigt). Men frågan är – Kommer en hemmapulare att klara sig på de modellerna, eller kommer jag att ångra mig?
Exempel på sökningar:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-010564/
https://www.hornbach.se/p/giraffslip-einhell-tc-dw-225-o225mm-600w/5857711/
Input mottages tacksamt!
Nu håller jag på att spackla i nya tvättstugan, och det kommer bli lite mer spackling i huset de närmaste åren.
Handslipning funkar ju, men man blir självklart trött i armar efter ett tag. Jag har därför börjat att titta på giraffer, och det finns billiga modeller på Jula och Hornbach t ex (1000,- till 2500,- känns billigt). Men frågan är – Kommer en hemmapulare att klara sig på de modellerna, eller kommer jag att ångra mig?
Exempel på sökningar:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-010564/
https://www.hornbach.se/p/giraffslip-einhell-tc-dw-225-o225mm-600w/5857711/
Input mottages tacksamt!
Jag har en liknande variant som den du länkar till från Jula.andreascarlsson skrev:Som alltid när det gäller verktyg så finns det olika prisnivåer, och oftast är det värt att betala lite extra för kvalité.
Exempel på sökningar:
[länk]
[länk]
Input mottages tacksamt!
Den gör jobbet, kanske tyngre än en dyrare men ffa. dammar det mindre än när man handslipar.
Samtidigt brukar man kunna hitta Boschs relativt nya väggslip till bra pris, har dock ingen erfarenhet av hur den är att jobba med men det är väl några här på forumet som köpt och använt.. 🙂
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varit ner på 2300:- nyligen.
Jag kör julas och har hyrt innan. Som alla säger så är den tyngre och har ”sämre” balans än dom dyrare (Kan upplevas framtung).
Samtidigt så gör den sitt jobb och ytan blir 100ggr bättre än handslipar/små slipmaskiner.
För mig hemma så var den good enough och för det priset så blir det samma pris som att hyra en slip
Samtidigt så gör den sitt jobb och ytan blir 100ggr bättre än handslipar/små slipmaskiner.
För mig hemma så var den good enough och för det priset så blir det samma pris som att hyra en slip
Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Tack för input!
Jag drar nog till Jula och köper deras lösning för en tusenlapp – Den har fått bra betyg och för det priset så är det nog väldigt prisvärt helt enkelt.
Inser nu när första lagret spackel har torkat att jag behöver slipa ihjäl mig för att få bort alla skavanker som jag har ställt till med. 😂
Jag drar nog till Jula och köper deras lösning för en tusenlapp – Den har fått bra betyg och för det priset så är det nog väldigt prisvärt helt enkelt.
Inser nu när första lagret spackel har torkat att jag behöver slipa ihjäl mig för att få bort alla skavanker som jag har ställt till med. 😂
Jag har jobbat som halvproffessionell kan man säga, då jag även snickrat och sprutmålat mycket rödfärg. Det har alltså varit ca 1/3vanligt målande. Men jag har provat dyrare modeller, men ingen har försvarat priset. Nu har jag inte provat så många billigare heller. Men Biltemas modell har varit väldigt bra. Upplever inte att den varit speciellt tung heller.
Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Inte nödvändigtvis, finns billiga med motor i handtaget.
Jag har ingen aning om denna är bra utan det är ett exempel. https://amzn.eu/d/hAdsdMT
Jag har ingen aning om denna är bra utan det är ett exempel. https://amzn.eu/d/hAdsdMT
Personligen tycker jag inte att det har så stor betydelse vart motorn sitter. Man måste ändå ha tyngt upp vid huvudet, annars får man ingen balans i maskinen. Man ska inte heller trycka huvudet mot väggen när man slipar, då blir det ojämnt. Har man ingen tyngd så biter det inte. Med lagom tyngd i huvudet blir det lagom. Nästan alla maskiner har därför lite tyngd i både handtag, och huvud, oavsett var motorn sitter.andreascarlsson skrev:
Ärligt talat så har jag för mig att Fest tools väggslip väger närmar 4kg, alltså lika mycket som Julas och Biltemas.
Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Köpte den billiga modellen från Jula igår och slipade lite väggar och tak.
Omdöme:
- Ja, den är ganska tung. Man blir ganska mör efter en stunds takslipande. 😂
- Råkade sätta den lite snett mot ytan några gånger så att det blev märken i skivorna. Sånt man lär sig. Instuktionsboken vill att man låter slipen gå upp i varv innan man applicerar den mot ytan, men om man håller den löst mot när man sätter på den, så slipper man åtminstone riskera att sätta den snett och därmed inte hugga i materialet.
- Sen är frågan hur snabbt varvtal man ska köra? Det är en sjuk skillnad mellan de lägre varvtalen och de högsta. Handlar nog om hur van och säker man bli med maskinen antar jag.
- Strömbrytaren sitter (precis som recensionerna på Jula säger) extremt dåligt till. Råkade stänga av den mängder av gånger medan jag slipade, bara för att brytaren sitter så kass till.
- Det absout bästa är dock att slippa dammet! Jäklar vad smidigt det blev med tillkopplad dammsugare, knappt ett dammkorn!
Överlag ett bra köp, i det stora hela så är det tyngden på apparaten som är det jobbigaste. Hade gärna provat en lite dyrar maskin för att se hur stor skillnad det är.
Tack för all input!
Omdöme:
- Ja, den är ganska tung. Man blir ganska mör efter en stunds takslipande. 😂
- Råkade sätta den lite snett mot ytan några gånger så att det blev märken i skivorna. Sånt man lär sig. Instuktionsboken vill att man låter slipen gå upp i varv innan man applicerar den mot ytan, men om man håller den löst mot när man sätter på den, så slipper man åtminstone riskera att sätta den snett och därmed inte hugga i materialet.
- Sen är frågan hur snabbt varvtal man ska köra? Det är en sjuk skillnad mellan de lägre varvtalen och de högsta. Handlar nog om hur van och säker man bli med maskinen antar jag.
- Strömbrytaren sitter (precis som recensionerna på Jula säger) extremt dåligt till. Råkade stänga av den mängder av gånger medan jag slipade, bara för att brytaren sitter så kass till.
- Det absout bästa är dock att slippa dammet! Jäklar vad smidigt det blev med tillkopplad dammsugare, knappt ett dammkorn!
Överlag ett bra köp, i det stora hela så är det tyngden på apparaten som är det jobbigaste. Hade gärna provat en lite dyrar maskin för att se hur stor skillnad det är.
Tack för all input!
Den stora fördelen med Festools är att den håller sig själv uppe på väggen med hjälp av dammsugaren. Det kanske fler gör dock.A AG A skrev:Personligen tycker jag inte att det har så stor betydelse vart motorn sitter. Man måste ändå ha tyngt upp vid huvudet, annars får man ingen balans i maskinen. Man ska inte heller trycka huvudet mot väggen när man slipar, då blir det ojämnt. Har man ingen tyngd så biter det inte. Med lagom tyngd i huvudet blir det lagom. Nästan alla maskiner har därför lite tyngd i både handtag, och huvud, oavsett var motorn sitter.
Ärligt talat så har jag för mig att Fest tools väggslip väger närmar 4kg, alltså lika mycket som Julas och Biltemas.
Vet dock inte om det är tillräckligt för att hålla den uppe i taket.
Edit:
Den verkar klara av även i taket.
“The adjustable suction power means that the new PLANEX M holds it own weight against the wall and ceiling”
https://www.festool.com/blog/news/planex-m
Det skulle vara roligt att prova. Jag har, som sagt, provat några dyra märken också. Men ingen har försvarat sina priser det minsta.L Lovan83 skrev:Den stora fördelen med Festools är att den håller sig själv uppe på väggen med hjälp av dammsugaren. Det kanske fler gör dock.
Vet dock inte om det är tillräckligt för att hålla den uppe i taket.
Edit:
Den verkar klara av även i taket.
“The adjustable suction power means that the new PLANEX M holds it own weight against the wall and ceiling”
[länk]
Festool brukar dock vara något extraordinärt. Det kan man väl visserligen förväntavsig också, då deras väggslip kostar 10 gånger så mycket som Julas.
Nu har du ju redan köpt din slip, men om någon med samma frågeställning lyckas googla fram tråden så tänkte jag ge min syn.
Jag köpte julas röda meec maskin, och insåg precis som ts hur skönt det var att slippa dammet.
Slipningen, däremot tycker jag känns marginellt bättre än vanligt handslipande och sedan jag testat mirkas abranet block ansluten till dammsugaren så har meec:en fått vila.
Jag köpte julas röda meec maskin, och insåg precis som ts hur skönt det var att slippa dammet.
Slipningen, däremot tycker jag känns marginellt bättre än vanligt handslipande och sedan jag testat mirkas abranet block ansluten till dammsugaren så har meec:en fått vila.
Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Hmm... Jag inser att det kanske finns ett annat arbetsområde för en väggslip – Borde inte den kunna vara ganska effektiv på att slipa golv också? 🤔