Jag gör nu en totalrenovering av ett hus 75kvm plus inredd 50kvm källare. Har gått fram å tillbaka om jag ska sätta in FTX, bara köra mekanisk frånluft, eller sätta in några mini-ftx. Idag är det självdrag.

Nu har jag fallit tillbaka mot FTX. Största problemet är att dra kanalerna. Placering på vind går ej, för lågt. Från badrum och fram till nästa fönster kan jag ha 160mm om det krävs. Från och med det fönstret får ingen trumma plats som ska passa större än 125mm rör. Till ovanvåning från badrum kan jag ha 160mm.

Min senaste plan är att:

1) Placera aggregatet i badrummet/tvättstuga som är placerat i källaren.

2) Dra en rak kanal, 8 meter i en platsbyggd trumma, där en förgrening leder luft till ovanplan med ett luftdon som installeras i golvet i vardagsrummet.

3) Vidare från förgreningen fortsätter kanalen i källaren ytterligare 2 meter där väggen sen sätter stopp.

3a) Där sätts en luftdon direkt på kanalen och kanalen har nått sitt slut.

3b) Lägger även till en sväng och leder vidare kanalen till nästa sovrum, ca 3.5m. Om det denna sväng innebär för mkt tryckfall, kanske det räcker med 3a, men att det sätts in en luftförflyttare i väggen till sovrummet (gästrum)

3c) För att få bättre spridning av tilluften i vardagsrummet på ovanplan, sätter jag in en förgrening innan sovrummet som leder till ovanplan där ett till golvdon installeras.

4) Tillbaka till badrummet. En vertikal kanal kopplas på som leder till sovrummet ovan. Luftdonet installeras i golvet i sovrummet.

5) Vertikal frånluftskanal som går till köket rakt ovan. Badrummet kopplas på samma kanal med en bit.

Rent generellt tycker jag det borde kunna gå med mycket 125mm rör då det är mkt raka kanaler och med väldigt korta avstick (t.ex. av stick till ovan golv). Man vill ju vara optimistisk men det måste ju vara realistiskt haha. Vill inte ha ett hus som surrar av ventilationen.

Vad tror ni? Vad kommer behövas i rördimensioner? Räcker det med en ljuddämpare vid aggregatet? Får nog inte plats med ngn i trumman.

Tips och ideer är välkomna.

• Planlösning över ett hus med sovrum, kök och vardagsrum. Visar luftflödet för FTX-system, inkl. till- och frånluftskanaler.
  • Planritning av källare med markerade FTX-kanaler och rörplaceringar. Innehåller info om max rördjup (125 mm) och rumsstorlekar (30,84 m² och 9,52 m²).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.