Jag behöver addera ett rör till ett stråk med VP-rör på vinden och söker kabelband som jag själv kapar av i lämplig längd och skruvar fast som en dubbelklammer. Jag har för mig att det fanns två olika produkter en gång i tiden, Thorsmans plastöverdragna och Farex i vitlackad metall.

Vad ska jag använda? Thorsmans ställbara klammer tycker jag är dåliga och fula!

Mitt andra projekt är ett blivande hobbyrum som längs två väggar, högst upp mot taket, har tre FKKJ matningar, till värmepump och två undercentraler. Utöver dessa finns två EKK. DEssa kablar är idag klamrade på väggen.
Då jag vill dölja dessa kablar så undrar jag om En kabelkanal som monteras i vinkeln mot tak kan transportera bort värme från kablarna? Längden på kanalen blir 6,5 meter.
Ge gärna ett exempel på lämplig kanal som är vettig att jobba med!

1: "Bandklammer" som du säger funkar utmärkt till de.

2: Om man ska vara seriös och räkna ut belastningsförmågan på dina kablar måste man veta 1: Exakt vad de är för kablar 2: Storlek på säkring (diazed eller automater?)

Tänk som jag sökt efter bandklammer utan att hitta några! Tack!
Under vilken rubrik ligger bandklammer, definitivt inte under klammer?

Då jag samtidigt drar om matningarna blir det följande kablar:

3 st. EKK 3G1,5 säkrad med DB 10A C
1 st FR-N1XV 5G2,5 säkrad med DB 16A C
1 st FR-N1XV 5G6 säkrad med DB 20A C
1 st FR-N1XV 5G6 säkrad med DB 25A C

PEX kablar tål värme betydligt bättre, så det är antagligen inget problem, har dock inte Elvis hemma så kan inte lova nåt :rolleyes:

Om vi bortser från dimensionering map värmeavledning, vilken kabelkanal är bästa att arbeta med om jag nu ska ha 6 stycken kablar som ska böjas i 90-graders vinklar med dessa kabeldimensioner?

Förläggningsband? tror jag det heter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.