B Bernt Ö97 skrev:
Inte sannolikt att den som vill förgöra delar av världen (Putin?) skulle satsa på omvägen att angripa kärnkraftverk. Det är betydligt enklare att rikta kärnvapen mot direkta mål om förgörelse är huvudsyftet.
Det tex Putin försöker åstadkomma i Ukraina är utmattning och rädsla som ska leda till framgång i kriget mot Ukraina.
Sabotage mot infrastrukturen runt energiproduktion är enklare och kan riktas mot alla typer av energiproduktion och kan utföras med betydligt enklare medel än massförstörelsevapen riktat mot kärnkraftverk.
Stora naturkatastrofer slår blint och kan vara större hot än försök att sabotera kärnkraftverk.
Skillnaden är den att om Putin släpper en atombomb i Stockholm får han all världens krigsmakt mot sig men spränger han kärnkraftverket i Forsmark med konventionella bomber när det blåser mot Stockholm kan han lyckas prata sig ur det. Vi ser vad som sker i Zaporitztzja nu.

Jag inser att varken Sverige eller Finland klarar sig utan den kärnkraft vi har just nu. Att lägga ned den är helt orimligt just nu så vi får leva med den risk som redan finns i några årtionden till. Vad jag motsätter mig är en ytterligare utbyggnad som ytterligare ökar riskerna. I synnerhet när en stor del av uranet som används i världen kommer från Ryssland.
Egna urangruvor skulle förutsätta att staten tvångsinlöser ett område i storkeksklassen 1-2 landskap och tvångsförflyttar befolkningen och det är inte rimligt.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då bygger man fler smr:er. Så. Vindkraft är överflödigt.
Finns ingen risk att vi har en SMR på plats innan 2030... Vad ska vi göra tills dess?

Så här ser det ut just nu ;
Cirkeldiagram som visar kraftfördelning: kärnkraft, värmekraft, ospecificerat, vattenkraft, vindkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker du verkligen att vindkraften är så dålig?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ingen risk att vi har en SMR på plats innan 2030... Vad ska vi göra tills dess?

Så här ser det ut just nu ;
[bild]

Tycker du verkligen att vindkraften är så dålig?
Det är väl inte när det blåser, som vindkraften är ett problem :crysmile:
 
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ingen risk att vi har en SMR på plats innan 2030... Vad ska vi göra tills dess?

Så här ser det ut just nu ;
[bild]

Tycker du verkligen att vindkraften är så dålig?
Är ju svårt att förklara när motparten inte vill förstå.
Ja. Jag tycker vind är precis så dåligt. För imorgon, eller nästa vecka, är den siffran inte 30% utan noll, eller fem eller någon annan slumpmässig siffra.
Och jag vill kunna värma huset då också.

Hade det varit sommar hade vi dessutom kanske haft noll i elpris.
Något som inte gynnar någon i längden.

Bara för att man gjort fel ska man inte fortsätta göra mer fel och hoppas det blir bättre. Vindkraft är ett trevligt komplement med dagens energisystem inte mer i mina ögon.

Till det kommer att ingen vill bo i närheten av dom och dom förstör kopiöst stora ytor.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ingen risk att vi har en SMR på plats innan 2030... Vad ska vi göra tills dess?

Så här ser det ut just nu ;
[bild]

Tycker du verkligen att vindkraften är så dålig?
Kostnaderna i form av djurliv och monetära resurser till kinesiska staten gör den så dålig, ja. Lös de problemen och skapa inga nya så är jag med på tåget. Annars borde skiten skrotas.
 
H heimlaga skrev:
Skillnaden är den att om Putin släpper en atombomb i Stockholm får han all världens krigsmakt mot sig men spränger han kärnkraftverket i Forsmark med konventionella bomber när det blåser mot Stockholm kan han lyckas prata sig ur det. Vi ser vad som sker i Zaporitztzja nu.

Jag inser att varken Sverige eller Finland klarar sig utan den kärnkraft vi har just nu. Att lägga ned den är helt orimligt just nu så vi får leva med den risk som redan finns i några årtionden till. Vad jag motsätter mig är en ytterligare utbyggnad som ytterligare ökar riskerna. I synnerhet när en stor del av uranet som används i världen kommer från Ryssland.
Egna urangruvor skulle förutsätta att staten tvångsinlöser ett område i storkeksklassen 1-2 landskap och tvångsförflyttar befolkningen och det är inte rimligt.
Läs den statistik jag publicerat tidigare i tråden, så ser du antalet dödsfall per MWh för varje kraftslag. I kärnkraften är olyckor och katastrofer inräknade, och ÄNDÅ är kärnkraft den säkraste tekniken av alla.
 
Tätt följt av vindkraft... ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tätt följt av vindkraft... ;)
Japp, men hur många fåglar dödar kärnkraft per år? Kontra hur många fåglar dödar vindkraft per år?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tätt följt av vindkraft... ;)
Varför är du så het på vindkraft?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp, men hur många fåglar dödar kärnkraft per år? Kontra hur många fåglar dödar vindkraft per år?
Hur många fiskar/koraller dör inte av temperaturhöjningar som skapas i havet där kärnkraftverk släpper ut kylvatten?

Respektive hur många fiskar dödas av landbaserad vindkraft?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför är du så het på vindkraft?
För att det negativa elpriset kittlar plånboken underbart.
För att den är snabb att bygga med hanterbara konsekvenser för miljön.
Tycker de är rätt fina att se på.
Klimatförändringarna gör vädret ostabilare, vilket borde innebära mer vind i framtiden.

Edit : föv är jag ganska obrydd om hur energin skapas, så länge vi fasar ut kol, olja och gas så fort som möjligt... Vi kommer aldrig klara det utan vind...
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur många fiskar/koraller dör inte av temperaturhöjningar som skapas i havet där kärnkraftverk släpper ut kylvatten?

Respektive hur många fiskar dödas av landbaserad vindkraft?
I Sverige är korallrev ytterst sällsynt, med eller utan kärnkraft, vad gäller fiskarna, så flyttar de till svalare vatten om de behöver det, och arter som vill ha det varmare frodas i varmvattnet. Så svaret är: försumbart få och lite i jämförelse med vindkraftverk.
Dessutom skulle vi säkert kunna ta tillvara värmen i kylvattnet med lite fantasi. När det kommer till vindkraft så är det uteslutande negativa effekter.
 
F fribygg skrev:
Läser man elinstallatoren.se ser man att vindkraft på Värmdö stoppas pga fågeln talltita av komunekologen så vi ska inte inbilla oss att någon ny kraftproduktion går lätt och smidigt med nuvarande lagstiftning.
Om talltitan fanns på en ö i Norrland i stället för Värmdö där kraften är nära och behövts bättre, hade vindkraftverket stoppats då?;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För att det negativa elpriset kittlar plånboken underbart.
För att den är snabb att bygga med hanterbara konsekvenser för miljön.
Tycker de är rätt fina att se på.
Klimatförändringarna gör vädret ostabilare, vilket borde innebära mer vind i framtiden.

Edit : föv är jag ganska obrydd om hur energin skapas, så länge vi fasar ut kol, olja och gas så fort som möjligt... Vi kommer aldrig klara det utan vind...
Flera extremt egocentriska argument, och minst ett vilselett av propagandan. Det är inte små/få konsekvenser. Det är så pass stora konsekvenser att vissa arter håller på att utrotas av vindkraften. Dessutom mer instabilt väder är inte att likställa med mer vind. Det är likställt med att det blir svårare att förutse vilket väder det blir.
Du kan också ställa dig frågan hur många kinesiska minoriteter som skall förtryckas eller hur många kineser som skall mördas för att din plånbok skall säga stopp, eller att vindsnurrorna inte skall te sig så vackra längre. Fråga dig också varför förra regeringen är så tysta med vart subventionera till vindkraften går...

Nej, efter två olika regeringar inkompetens så har de satt oss i knäet på katastrof, och därför bör undantagstillstånd införas och kk byggas med byggstart 19/12 2022. Så snart ett är klart skall motsvarande årsproduktion vindkraft demonteras.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Flera extremt egocentriska argument, och minst ett vilselett av propagandan. Det är inte små/få konsekvenser. Det är så pass stora konsekvenser att vissa arter håller på att utrotas av vindkraften. Dessutom mer instabilt väder är inte att likställa med mer vind. Det är likställt med att det blir svårare att förutse vilket väder det blir.
Du kan också ställa dig frågan hur många kinesiska minoriteter som skall förtryckas eller hur många kineser som skall mördas för att din plånbok skall säga stopp, eller att vindsnurrorna inte skall te sig så vackra längre. Fråga dig också varför förra regeringen är så tysta med vart subventionera till vindkraften går...

Nej, efter två olika regeringar inkompetens så har de satt oss i knäet på katastrof, och därför bör undantagstillstånd införas och kk byggas med byggstart 19/12 2022. Så snart ett är klart skall motsvarande årsproduktion vindkraft demonteras.
Ge mig några artnamn jag kan googla på, så ska jag läsa på mer om det.

Vad gäller Kina så är det ju samma sak på alla olika områden. Det går inte att leva ett normalt liv i Sverige idag, utan att komma i kontakt med något som har sitt ursprung där. Även om jag på vissa plan kan hålla med dig om att vårt beroende av Kina bör minska, så är jag inte övertygad om att vindkraft är området vi ska börja med...

Och slutligen, den allmänna opinionen har varit emot kärnkraft i stort sett oavbrutet sedan 70-talet, med en liten vändning precis innan Fukushima. Det är inte de senaste 8 årens regeringar som lett till avvecklingen av kärnkraften.

Edit: föv kommer ett beslut om att byggstarta nya kärnkraftverk på måndag vara ungefär lika meningsfullt som "gräv bort Skåne"-rörelsen. En mupp med en guldfärgad spade, och sen inget mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.