I samband med en fuktbesiktning från Anticimex misstänkte besiktningsmannen att ett av våra avlopp saknar klämring (se bifogad bild, den är inte så bra eftersom avloppet är svåråtkomligt under ett inbyggt badkar).

Kan någon kunnig på forumet utifrån bilden se vilken typ av klämring som behövs och hur lätt/svårt det är att montera den i efterhand? Vår byggare har gått i konkurs så vi kommer antingen behöva betala själva eller försöka få ut pengar på byggfelsförsäkringen.

Ett intressant faktum är att ingen av tre tidigare besiktningsmän (Hans Nyberg slutbesiktning, Robert Rahm garantibesiktning och Anticimex första besiktning) noterat detta men det är en annan historia...

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig som lekman ser det ut som

1. att det definitivt saknas klämring.
Vad då "misstänkte" hur kan en besiktningsman på plats inte avgöra det, klämringen ska ju ligga över manschetten och underkanten på manschetten ska inte sticka ut utanför underkant på klämringen utan sluta i princip kant i kant med den Det ska vara en smal sak för en besiktningsman att avgöra korrekt installation på den punkten (vad jag kan förstå).

2. att det inte finns några skruvhål att skruva fast klämringen med. Men vad vet jag det kanske finns brunnar med klämring som snäpps fast eller nåt.

Ta gärna några fler bilder och lägg upp, på lite längre avstånd också så man ser lite mer. Ta med bilderna till närmsta vvs-butik och fråga dem. Du kan ju ta med insatsen också så kanske de kan avgöra precis vilken brunn du har och hur installationen ska göras.

image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
Tack för tipsen. Jag bifogar ett par bilder till (avloppet är som sagt lite svåråtkomligt) och tar med både dem och insats till en VVS-butik. Mitt förtroende för besiktningsmän är som du förstår tämligen lågt.

Det hjälper inte med en klämring. Manschetten ser alldeles för kort ut för att kunna klämmas fast.

Ok, nu ser man lite bättre, infästningen för klämringen finns nog under det av manschetten som hänger ner. Ja det är lite för kort kvar på manschetten för att följa reglementet, men det kanske ändå är tillräckligt för att det ska klämmas fast av klämringen. Se bara till att göra riktigt ordentligt rent först och se till att tätringen/o-ringen finns på plats också, går manschetten över den med lite marginal bör det vara ok. Minns ur huvudet nu hur det där ska se ut, så med reservation för ev. minnesluckor.

Hur gammalt är det? Den som utfört installationen är ju egentligen den som borde för göra om alltihop från början, antaget att det var felinstallerat från början.

Tack, vi anlitar en VVS-firma så det blir riktigt gjort.

Huset är bara 4 år gammalt men byggaren (Rolf Wall/Dufwa) är tydligen ökänd i branschen för att inte ta ansvar för sina byggen så där har vi inget att hämta. Då hette hans företag Megaroc men det är nu nedlagt och istället driver han Airstonesystems. I värsta fall får vi utnyttja byggfelsförsäkringen (igen!).

En av de få som fått ut pengar på byggfelsförsäkringen?

eric73 skrev:
Tack, vi anlitar en VVS-firma så det blir riktigt gjort.

Huset är bara 4 år gammalt men byggaren (Rolf Wall/Dufwa) är tydligen ökänd i branschen för att inte ta ansvar för sina byggen så där har vi inget att hämta. Då hette hans företag Megaroc men det är nu nedlagt och istället driver han Airstonesystems. I värsta fall får vi utnyttja byggfelsförsäkringen (igen!).
Det är väl en plattsättare som gör detta då de fixar detta när de gör tätskiktet?

Nyfniken: För att få ut pengar på byggfelsförsäkringen behövde vi skicka in garantibesiktningsprotokoll, fotodokumentation på byggfelet utförd av hantverkare samt offerter från tre oberoende hantverkare för att åtgärda felet men det gick!

sj6: VVS-firman vi tänkt anlita (Turex Rör i Saltsjö-Boo) utför helhetsarbeten i badrum. Om du menar plattsättaren som utförde det ursprungliga jobbet så var det Wikströms Bygg & Plattsättning i Tullinge men jag är osäker på om de finns kvar i branschen och hur lätt det är att driva frågan mot en underleverantör.

Vid närmare eftertanke ser det inte ut som en brunnsmanschett som sticker ner där utan snarare som tätskiktsfolie.

Roligt att höra att det faktiskt finns någon livs levande som fått ut något på en byggfelsförsäkring. :) Vad har du för kontakter egentligen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.