I lägenheten som jag skall renovera har föregående ägare varit mer än generös med färgen då han målat rosetterna/stukaturen. Finns det något sätta att åtgärda detta (med rimlig tidsinsats) ?

På bilden ser man hur konturerna försvinner på vissa ställen, beroende på ett tjockt lager färg. Jag är rädd att om jag drar igång med någon stripper eller liknande så tar gipset skada också. Alternativt att det tar en himla massa tid.
 
  • _DSC8728.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog svårt, men du kanske kan använda någon sorts "ta väck"-gegga på de mest utsatta delarna?
 
Raceman skrev:
Blir nog svårt, men du kanske kan använda någon sorts "ta väck"-gegga på de mest utsatta delarna?
Finns det något medel som inte kommer angripa gipset bakom ? Om det finns något man kan pensla på och sen torka bort (utan större risk för att skada det jag vill ta fram) så vore det intressant. Om det är något som man måste pensla på ytterst noga och sen med arkeologisk precision ta bort så låter jag nog vara, är lite får många meter att hantera och SÅ kär är jag inte i stukaturen.
 
det är föregående ägarna som målat över och över igen så det är hopplöst att skrapa bort, gissar jag. Köp en färg som täcker bra med en gång så bygger du inte upp en tjock lager till.
gaia
 
gaia skrev:
det är föregående ägarna som målat över och över igen så det är hopplöst att skrapa bort, gissar jag. Köp en färg som täcker bra med en gång så bygger du inte upp en tjock lager till.
gaia
Ja det är helt säkert de som målat över. Jag förstår inte vad du menar med "Köp en färg som täcker bra med en gång så bygger du inte upp en tjock lager till." ?

mitt problem är ju att jag vill ha fram konturerna först innan jag målar om det själv, om jag målar över så får jag ju som bäst i stort sett samma konturer...
 
Förr i tiden fanns det färgborttagningsmedel som hette "ta väck" och "bums", grymt effektiva men säljs inte numera (tror jag). Idag finns ett effektivt medel som heter spc-203. Produkten är en blandning av vatten och benzylalkohol ( en biologisk nedbrytbar alkohol ). Den innehåller också väteperoxid ca. 5 %, men finns också utan.

Om det även finns andra effekiva medel idag vet jag inte.
 
Kom att tänka på att innan du inhandlar diverse medel, kan det vara bra att ta bort en del med varmluftspistolen för att se, dels hur tjock färgen är, och dels för att se hur gipsen ser ut under alla lager.
 
Raceman skrev:
Efter lite gogglande hittade jag Beckers variant som också innehåller benzylalkohol, lite enklare att få tag i och kan vara värt att testa.
[länk]
Ja det kunde ju vara något, står inget om att man kan använda det på gips dock. Men tack för länken!
 
Hm, låter dessvärre som en smått omöjlig uppgift eftersom stukaturen är gjuten i gips, som i sin tur antagligen är mer ömtålig än färgen du vill ha bort. Om det är en gammal takrosett från sekelskiftet så är det nog inte bara den förre ägaren som varit generös med färgen, utan att det byggts på lager på lager genom åren. Samma sak brukar ju hända på t.ex. gamla foderlister som lackats i flera omgångar. I de lägena är det grymt effektivt med en speedheater (infravärme) och sedan skrapa bort färgen som rest sig från träet... Vad som händer med gips när det utsätts för sådan värme kan man ju dock undra...

Själv har jag lite av det motsatta problemet; alltså jag skall få upp ny stuck i ett rum och enligt mig är problemet att en ny stuck ser alldeles för "perfekt" ut - så jag överväger att ösa på ordentligt med färg :)
M.a.o. istället för att se den tjocka färgen som ett bekymmer, får man betrakta den som en patina.
 
Lini skrev:
mitt problem är ju att jag vill ha fram konturerna först innan jag målar om det själv, om jag målar över så får jag ju som bäst i stort sett samma konturer...
menar samma som Bonae.
Enklast att måla med tunn lager färg så det inte bli värre och stanna där.

Du kan dock prova att tvätta med bara tvål +vatten och se hur stabilt färgytan är.... den kanske släpper lätt när den blir blött? Förr i tiden målades tak med kalkfärg eller limfärg och moderna färger hade svårt att fastna på dom gamla och det gick lätt att riva/skrapa bort det moderna om den inte ramlat i flaggor av sej själv innan :). Det ser inte som det har släppt eller spruckit på något ställe hos dej så det ger inget stort hopp att att vatten hjälper. Man har kanske tvättat bort gamla färgen och den moderna har bra grepp i underlaget?

Har du tid och tålamod så kan du försöka slipa bort dom största dropparna med vanlig sandpapper - den tekniken ger dej bäst kontroll på hur mycket du tar bort utan att skada gipset och få skabbig yta. Börja med att slippa det värsta över det hela innan du går på detaljer för att inte tröttna efter att bara gjort en perfekt "tortbit". Då kan du stoppa när som helst utan att det ser halvklart ut :).
gaia
 
gaia skrev:
menar samma som Bonae.
Enklast att måla med tunn lager färg så det inte bli värre och stanna där.

Du kan dock prova att tvätta med bara tvål +vatten och se hur stabilt färgytan är.... den kanske släpper lätt när den blir blött? Förr i tiden målades tak med kalkfärg eller limfärg och moderna färger hade svårt att fastna på dom gamla och det gick lätt att riva/skrapa bort det moderna om den inte ramlat i flaggor av sej själv innan :). Det ser inte som det har släppt eller spruckit på något ställe hos dej så det ger inget stort hopp att att vatten hjälper. Man har kanske tvättat bort gamla färgen och den moderna har bra grepp i underlaget?

Har du tid och tålamod så kan du försöka slipa bort dom största dropparna med vanlig sandpapper - den tekniken ger dej bäst kontroll på hur mycket du tar bort utan att skada gipset och få skabbig yta. Börja med att slippa det värsta över det hela innan du går på detaljer för att inte tröttna efter att bara gjort en perfekt "tortbit". Då kan du stoppa när som helst utan att det ser halvklart ut :).
gaia
Yep, tack för tipsen. Det är ju just det där med tålamod och tid då ;) Jag har dem gärna kvar men jag är inte så kär i det att jag är villig lägga ner en massa timmar. Skall testa med lite vatten och såpa och se vad som händer.
 
Har du någon aning om hur gammal takfärgen kan vara?
Har du flax (vilket man sällan har) är det målat med gammaldags limfärg...fukta tummen på tungan och sätt sen tummen mot färgen - blir där snabbt en mörk fläck är det limfärg och då är det mycket enklare att få bort - lägg på tapetklister och låt torka.
Spänningen som uppstår när limmet torkar tvingar den underliggande färgen att krackelera och spricka, därefter är det bara pilla bort.
Men som sagt... man har sällan flax.
 
Raceman skrev:
Förr i tiden fanns det färgborttagningsmedel som hette "ta väck" och "bums", grymt effektiva men säljs inte numera (tror jag).
(Beckers) Tarväck och (Alcro) Bums finns mycket riktigt inte kvar idag. Jag tror att alla färgfabrikanter har någon typ av färgborttagning, men av det vänligare slaget. Dessa har för det mesta funktionen att lyfta färglager och underlätta vid skrapning, de tar alltså inte helt lämpliga för en ojämn gipsyta.

Jag gillade idén med varmluftspistol. Kanske kombinerat med skalpell och sandpapper?
 
En ny stuckatur kostar å andra sidan inte så mycket, några hundra för en hyfsad takrosett.
Finns en del som pysslar med sånt här på hobbynivå, värst är väl att lyckas få tag i någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.