Jag har under sommaren målat om mitt nybyggda hus med demidekk optimal. Jag har grundat med visir och sedan strukit huset 2 ggr med färdigfärgen.
Detta har varit ett projekt under hela sommaren så olika sidor på huset har blivit färdiga på olika tidpunkter.

De senaste dagarna har jag observerat att det fastnat en mängd insekter och skräp på fasaden och undersökte detta grundligare idag. Det visar sig att det på något sätt har blivit en kladdig hinna på huset där allt, och då menar jag allt fastnar i.
Det ser ut som om det kladdiga är lite lite gulaktig och det känns som om det är lite oljigt. Den sida som varit helt färdig längst tid har varit färdig i drygt 4 veckor. Denna sida är minst kladdig, men ändå kladdig...
Den sida som är värst har varit färdig i drygt 2 veckor och det är norrsidan.
På husets framsida är panelen kladdig upp till ca 180 cm höjd. Över detta är den inte alls lika kladdig och det finns heller inga djur eller smuts i fastkladdade.
För övrigt bör nämnas att jag har liggande panel på huset.
Som det ser ut nu kommer jag aldrig att få bort alla smådjur som fastnat i kladdet.

Har under dagen varit i kontakt med målarfirman där jag köpte färgen. De har varit ute och kollat på fasaden. De kan inte säga vad det beror på och skall därför ta kontakt med Jotun som får skicka en kontrollant.

Finns det någon där ute som råkat ut för något liknande?

Finns det någon som har en ide om vad jag ska göra åt problemet?

Vad kan jag kräva om det visar sig vara något fel i produkten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.