Hej!

Inleder min aktivitet här på forumet starkt med en tabbe. Härifrån kan det bara bli bättre (eller sämre om jag tabbar mig igen).

Lite vilsen i "fönster-renoverar-världen" tog jag mig till en bygghandel och frågade efter ett rekommenderat fönsterkitt. Där gav de mig en tub lim- och byggfog som jag sedan använt för att kitta två fönster med. Dock upplevde jag detta enormt kletigt och svårarbetat så jag tog mig till samma bygghandel igen och fick där (av en annan person) en tub fönsterkitt - vilket, om man läser namnet, känns betydligt mer passande.

Så min fråga - hur mkt har jag tabbat mig nu när jag kittat med lim- och byggfog?

Jag har grundat med olja, grundmålat och sedan målat två ggr med vattenbaserad fönsterfärg.

Tacksam för rekommendationer!

Går inte att säga nånting förrän vi vet exakt vad du använt.......

Det där ser inte rätt ut...

"Används Inom byggnads- , varvs- och transportindustrin. Utmärkt vidhäftning mot en mängd olika byggnads- och industrimaterial både inom- och utomhus. Fogning runt fönster och dörrar, limning / fogning av golvlister, trappsteg, paneler, trösklar, speglar, akustikplattor mm."

Det är nog mer tänkt att täta mellan fönster och fönsterfoder än mellan glas och båge.

Ja, det är det jag misstänker också. Den är nog inte rätt, men gör den någon skada om jag använt den för att kitta fönstret? Eller kan jag låta den sitta på tills att den ger med sig?

varför skulle det ge med sig fogen går att använda på glas och trä ,jag tror inte du får några problem med det

själv hade jag använt linoljekitt

• Gilla
HenkeTegel
  • Laddar…
Så här ser "kittfogen" ut för tillfället

• Närbild på en vit kittfog mellan ett fönster och dess karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
varför skulle det ge med sig fogen går att använda på glas och trä ,jag tror inte du får några problem med det

själv hade jag använt linoljekitt

Ja, jag var också inne på linoljekitt först - det verkar mkt mer lättarbetat, men så sa de i färgbutiken att det då var bra om fönstret tidigare hade kittats med linoljekitt, annars riskerade man att det lossnade. Jag fick nämligen inte bort allt av det gamla kittet, så därför valde jag syntetiskt kitt.

H HenkeTegel skrev:
Ja, jag var också inne på linoljekitt först - det verkar mkt mer lättarbetat, men så sa de i färgbutiken att det då var bra om fönstret tidigare hade kittats med linoljekitt, annars riskerade man att det lossnade. Jag fick nämligen inte bort allt av det gamla kittet, så därför valde jag syntetiskt kitt.
Jag tror inte du kommer få några problem alls. Lär hålla hur länge som helst om det var torrt och rent då du gjorde arbetet.

Men en byggnadsantikvarie hade fått hjärtattack :D

• Gilla
HenkeTegel
  • Laddar…
Huruvida den felaktiga fogen fungerar eller inte märks nog mest om man ska byta nå glas senare..........Kanske inte är lika enkelt att få bort som normalt kitt. I övrigt tror jag inte det spelar nån roll.

• Gilla
HenkeTegel
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Jag tror inte du kommer få några problem alls. Lär hålla hur länge som helst om det var torrt och rent då du gjorde arbetet.

Men en byggnadsantikvarie hade fått hjärtattack :D
:rofl: Ja, jag hade nog inte fått jobb som lärling. Eller så hade jag det för skrået att undvika liknande misstag framöver.

C
Ooopps :(

Linoljekittet (Casco på bruk) på Clas Ohlson är supereneklt att få snyggt !!
Jag har inte hittat ett ena på tub som inte kladdar och jäklas. Alcros var minst sämts av de jag har provat på tub. Men kasst ändå att jobba med om man jämför med linoljekit.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
N
H HenkeTegel skrev:
Hej!

Inleder min aktivitet här på forumet starkt med en tabbe. Härifrån kan det bara bli bättre (eller sämre om jag tabbar mig igen).

Lite vilsen i "fönster-renoverar-världen" tog jag mig till en bygghandel och frågade efter ett rekommenderat fönsterkitt. Där gav de mig en tub lim- och byggfog som jag sedan använt för att kitta två fönster med. Dock upplevde jag detta enormt kletigt och svårarbetat så jag tog mig till samma bygghandel igen och fick där (av en annan person) en tub fönsterkitt - vilket, om man läser namnet, känns betydligt mer passande.

Så min fråga - hur mkt har jag tabbat mig nu när jag kittat med lim- och byggfog?

Jag har grundat med olja, grundmålat och sedan målat två ggr med vattenbaserad fönsterfärg.

Tacksam för rekommendationer!
Ja, det har du.
Använd linoljefärg och linoljekitt.
Gamla beprövade metoder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.