Det hade varit kul att bygga en låda att förvara legot i till barnen. Och det hade varit praktiskt om den var på hjul, och kunna dubbla som en pall!
Kickstep pallarna är häftiga tycker jag och kanske skulle man kunna ordna någon liknande mekanism. Därav min fråga. Någon med idéer eller erfarenhet på fjädrande hjul-lösningar?
Jag bifogar en enkel teckning på vad jag menar. Jag tänker att man skulle kunna ha vanliga små transporthjul monterade på smala träribbor som fjädrar upp och ligger dikt an mot botten i lådan. Och botten är i sin tur infälld en bra bit upp i lådan för att möjliggöra fjädringsvägen. Det är dock inte självklart hur hjulen skulle kunna fästas på så tunna träbitar.

• Enkel skissteckning av en låda med hjul och fjädrande mekanism i två vyer, topp och sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är ju alla barn olika men en djup låda som förvaring är inte så praktisk när man letar efter en viss kloss. Mina barn skulle då hälla ut hela lådan på golvet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Håller med ovan. Lego håller man helst i max 10cm tjockt lager, sen blir det helt omöjligt att gräva runt.

Kika då hellre istället på en variant med flera lådor eller fack så att det går att sortera bitar på valfritt sätt. Per färg, storlek, typ eller liknande. Ju yngre barn, desto "enklare" sortering krävs. En femåring klarar "bildelar här, plattor där". Äldre barn fixar "röda technic där, lampor och liknande där".

Eller varför inte en sådan pall på hjul du vill bygga, men där du kan stapla in små plastlådor för de olika fraktionerna?

Bra poänger! Nog bättre med en lite större låda bara.
Pall kan ju vara intressant i alla fall

Jag gjorde en mycket enkel plywoodlåda på hjul för barnens Lego. Funkar bra men möjligen borde jag gjort den lite grundare. Den är inte riktigt likadan som den du beskriver men kanske kan vara ett alternativ? Borde vara lätt att komplettera med lock ifall du vill åt pallfunktionen.

Hemmagjord plywoodlåda med hjul och bergsmönster, placerad på ett trägolv vid en hörnvägg.
Skapa konto

Enkel plywoodlåda på hjul full med Lego-klossar, placerad på ett trägolv mot en vit vägg.
Skapa konto

Förutom då att det inte är en låda så är det här en utomordentlig uppfinning för just Lego: länk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.