18 811 läst · 21 svar
19k läst
21 svar
Kexning vs pluggning
Sida 1 av 2
Hej!
Har funderat en del kring sammanfogningstekniker för trä. Jag brukar till finsnickeri ofta använda genomgående pluggar (dvs synliga) av vanlig rundstav. Hur brukar ni göra? Jag har förstått att kexning är populärt. Ni som har provat båda vilket för/nackdelar se ni med de olika metoderna? Andra bra metoder?
Helt enkelt, diskutera och upplys forumet om olika sammanfogningstekniker, med dess styrkor och svagheter. Beskriv gärna också era "favoritknep".
//Daniel
Har funderat en del kring sammanfogningstekniker för trä. Jag brukar till finsnickeri ofta använda genomgående pluggar (dvs synliga) av vanlig rundstav. Hur brukar ni göra? Jag har förstått att kexning är populärt. Ni som har provat båda vilket för/nackdelar se ni med de olika metoderna? Andra bra metoder?
Helt enkelt, diskutera och upplys forumet om olika sammanfogningstekniker, med dess styrkor och svagheter. Beskriv gärna också era "favoritknep".
//Daniel
Oanvändarvänligt uppbyggt då den inte syns från huvudsidan:bax skrev:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsdelar-och-arbetsmoment/
Där ser du den som en underrubrik
Är nog förresten en ny avdelning finns typ 5 inlägg där...
Jag kexar där jag kan, om det inte är spån, då pluggar jag.
Är det trångt så pluggar jag.
Vill jag ha fast styrning i ett led med flexibilitet i andra ledet så kexar jag.
Kort sagt, om materialet klarar det och utrymmet medger det så kexar jag.
Jag undviker genomgående pluggar om inte designen är gjord så eller att inte fogen är normalt synlig.
Eftersom jag skall skaffa en Domino som komplement till kexmaskinen så kommer pluggning bli mer och mer sällsynt.
Sen måste jag propsa på lite mer fräcka sammanfogningar; i hörn ex.v. så kan man i hörnet laxa in ett kontrasterande träslag eller på framsidan av en ram i ett hörn göra ett inlägg som en skjortfluga som också fungerar stärkande för fogen.
Annars kan man vid genomgående tappar kila fast tappen. Då håller den mycket bra. Man kan också vid tappning kila om tappen är dold, det tappade materialet slås i tillsammans med kil och lim. Efter det torkat så blir tappen ett med materialet och lossnar aldrig, i tappen iafa.
Är det trångt så pluggar jag.
Vill jag ha fast styrning i ett led med flexibilitet i andra ledet så kexar jag.
Kort sagt, om materialet klarar det och utrymmet medger det så kexar jag.
Jag undviker genomgående pluggar om inte designen är gjord så eller att inte fogen är normalt synlig.
Eftersom jag skall skaffa en Domino som komplement till kexmaskinen så kommer pluggning bli mer och mer sällsynt.
Sen måste jag propsa på lite mer fräcka sammanfogningar; i hörn ex.v. så kan man i hörnet laxa in ett kontrasterande träslag eller på framsidan av en ram i ett hörn göra ett inlägg som en skjortfluga som också fungerar stärkande för fogen.
Annars kan man vid genomgående tappar kila fast tappen. Då håller den mycket bra. Man kan också vid tappning kila om tappen är dold, det tappade materialet slås i tillsammans med kil och lim. Efter det torkat så blir tappen ett med materialet och lossnar aldrig, i tappen iafa.
Ursäkta min okunskap. Jag har tittat på Wikipedia, i den svenska varianten hittar jag ingenting och i den engelska varianten känner jag inte heller igen någon sådan term (om jag försöker översätta lite löst ).geschwint skrev:
Och inga träffar på Google!
Så snälla, vad är en skjortfluga inom snickeri?
Det här är en fogning som jag tror används mer i USA än i Sverige (jag har då aldrig sett den i någon Svensk artikel eller skrift om fogar) av någon anledning. Oftast använder man olika träslag i "skjortflugan" och ämnet för att få en förstärkt dekorativ effekt. Tror fogen kallas för "Butterfly" på Engelska men är inte säker.
Om vi tänker oss en tavelram där hörnen är gerade 45 gr (som de oftast är) så fräser/stämmer man ur ett skjortflugeformat urtag (eller två trianglar vars spetsar går ihop ><) vinkelrätt över skarven och fäller in en bit som passar i urtaget. Sedan slipas den infällda biten ner i nivå med ramen. På så vis har man låst skarven så att den inte kan öppna sig. Pilligt men snyggt och effektivt.
MVH
Ronnie
Om vi tänker oss en tavelram där hörnen är gerade 45 gr (som de oftast är) så fräser/stämmer man ur ett skjortflugeformat urtag (eller två trianglar vars spetsar går ihop ><) vinkelrätt över skarven och fäller in en bit som passar i urtaget. Sedan slipas den infällda biten ner i nivå med ramen. På så vis har man låst skarven så att den inte kan öppna sig. Pilligt men snyggt och effektivt.
MVH
Ronnie
En bild sägs säga mer än tusen ord... Butterfly var det jag var ute efter. Har en 'svensk' bok om just fogar. Skall bara hitta den i boden så skall jag scanna in lite samt ge er ISBN numret på den.
Denna bild kommer mycket riktigt från en amerikansk bok:
Denna bild kommer mycket riktigt från en amerikansk bok:
Denna bok är rätt färsk. Kom ut 2004 i SE. Köpte den förra året och har studerat och praktiserat noggrant sedan den dagen. Den är faktiskt brittisk och därigenom lite mer nära europa vad gäller design.
Den boken verkar mer än kul, skall införskaffas! Tack!
En metod man använder rätt mycket i amerikanska byggbeskrivningar är "pockethole-joinery" som innebär att man förborrar snett och sen förbinder med skruv i de hålen. Går snabbt som bara den och man bygger lätt upp rätt komplexa saker med den metoden, Gäller bara att se till att skruvhålen aldrig syns, dvs på undersidan/baksidan.
/Kent
En metod man använder rätt mycket i amerikanska byggbeskrivningar är "pockethole-joinery" som innebär att man förborrar snett och sen förbinder med skruv i de hålen. Går snabbt som bara den och man bygger lätt upp rätt komplexa saker med den metoden, Gäller bara att se till att skruvhålen aldrig syns, dvs på undersidan/baksidan.
/Kent
Det finns rätt många bra kit i england och usa som man kan köpa för en billig penning. En av mina brittiska snickeritidningar hade en stor test av pockethole jigs... Skaffade ingen men har funderat på det just för enkelheten