Bor i ett hus byggt 70.
Svag kemisk lukt så fort man kommer in i huset. Doften sätter sig i kläder.
Alla syllar är borttagna.
Enplansvilla, självdrag.
Hade polygon här som sa att vi hade mycket otätheter så att lukt från vinden kom ner i huset. Har lagt upp kläder där & då får kläderna en typisk vindslukt, vilket inte är den som känns när man kommer in i huset.

Någon som har tips på vad man kan göra? Våra tankar har varit fyx system, men kan verkligen dålig ventilation göra så att kläderna tar doft?
(vissa känner en liten svag doft när de kommer in, andra inte.)
Våra föräldrar känner doften i kläderna

Alla syllar är bytt? Även under hjärtväggen? Ibland var även de tryckade.

Är det du som bytt syllarna eller tidigare ägare? Är det tidigare ägare så hade jag tvivlat på att allt är gjort, och att det är gjort ordentligt.

Kan finnas andra konstruktionsdelar som är av tryckt virke. Har ni tillgång till konstruktionsritningar på huset?

Om det bara är syllarna som varit tryckta kan det vara luktsmitta kvar i andra material. Hur gjordes syllbytet och vilka delar byttes ut?

Vad har du för typ av grund?

Jag har krypgrund, där blindbotten var träspont målad med cuprinol, vilket luktar kemiskt när det reagerar med fukt...

Edit; lukten sätter sig i isoleringen, så jag böt all isolering i golvet, men det tog ett par år innan lukten från isoleringen i väggarna försvann..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.