Jag har en vägghängd toalett som är ca 1,5 år gammal. För några månader sedan fick vi en läcka i badrummet och toaletten och armaturen fick plockas ned, blev liggande i ca 2 mån, för att sedan sätta upp igen.

När den var uppsatt igen luktade det mycket illa från toaletten. ”Kemisk” doft. Det var bubblor i vattnet och en skimrande hinna på ytan i toalettstolen. Till slut öppnade jag och kollade i cisternen. Där var som ett svart slime i botten och det luktade väldigt illa. Jag testade först med såpa och vinäger, vilket inte funkade – doften kom tillbaka och även avlagringarna i cisternen. Efter att ha googlat en del gissar jag att det kan ha varit någon form av bakterier (ev järn- eller svavelbakterier). Så jag körde två omgångar med klor och det verkar ha blivit bättre.

Är detta något som någon hört talas om? Jag misstänker att det kan uppkommit för att det varit väldigt lufttätt runt cisternen (hantverkarna ha satt silikon runt den stenskiva som ligger ovanpå cisternen och det finns ingen inspektionslucka) och den syrefattiga miljön bidraget. Vill inte att detta skall uppstå igen så vore bra att komma till botten av problemet.


Tacksam för hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.