Ja självklart går det att kexa i ändträ. Varför skulle det inte gå?

Om du tänker skarva med denna metod kommer ju skarven inte att bli så jättestark. Vad är det du tänker göra?

Jag skulle nog inte kexa ihop ramen med benen, fast detta beror lite på storlek. Ett litet rumsbord med skiva och ram så är det ok eftersom belastningen inte blir så stor.

Skall du göra ett köksbord så skulle jag nog köra med grova tappar som en del av ramen. Dessa notas in i benen och limmas, det blir mycket starkt.

Om du vill köra med metallbleck för ramen vid benen så finns det speciella metallbleck för detta som gör det stabilt. Fast dessa brukar också vara av typen att du förväntas skruva fast benet i detta bleck. Kolla på bord som du redan har så får du nog några ideer. Finns hur många varianter som helst av dessa bleck.

Använd lamellfräsen till rätt saker eller så blir du bara besviken. Du kommer att hitta användning för den även om du inte just kexar ändar i en ram...

Kom ihåg att inte skruva eller kexa fast bordsskivan i ramen om den är av massivt trä, då måste du använda någon sorts beslag som gör det möjligt för skivan att röra sig med årstiderna. Fäster du skivan permanent så är det en tidsfråga innan den spricker.

Om du inte äger en lamellfräs så skulle jag vilja förstöra din köp-glädje och säga att går precis lika bra med plugg. Men lamellfräsen är ju mycket roligare :D

Angående ditt projekt så tänk på att sargen skall vara bredare än 50mm för att kexet skall få plats. Är den bredare så kommer kexen funka fint!

Festools Domino borde nog fungera till uppgiften. Om det i alla fall skall handlas maskin....
Vanlig kexning är bäst till att sammanfoga skivmaterial, och är dessutom ypperligt till att limma ihop hörnen på gersågade dörrfoder inomhus. Funkar även om man vill skarva foder eller andra platta lister. (ville bara ge dig lite argument)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.