Hej alla kunniga byggarvänner,
För en tid sedan byggde vi ett nytt badrum på plan 1 och tog in en firma för tätskiktet och vvs-bitarna. Vi passade då också på att dra upp vatten och avlopp till våning 2 rakt ovanför, till kattvinden. Det blir bara toa med en fläkt i ytterväggen, ingen dusch.
Första januari och det är nu dags att påbörja den nya toan på kattvinden. Jag är ingen fackman men hyfsat kapabel och därför tänker jag göra det mesta själv. Jag har initialt många funderingar och hoppas kunna få tips och kommentarer på ett par punkter.
1. Väggen vid fönstret är tom, ingen isolering. Den andra ytterväggen är fylld med spån. På fönsterväggen tänker jag plocka bort innerpanelen och kanske skruva dit 2"2 utanpå befintliga reglar (ca 10 cm) så att jag kan isolera ordentligt. Fönstret ska också bytas.
2. Taket är isolerat med spån uppe på vinden. Vinden har också golv. Behöver jag en ångspärr för att undvika att det sipprar upp varm luft på vinden? Det finns ingen plast i resten av huset. Tillägger också att det finns ett gammalt eternitrör i lådan bredvid slangarna i bild. Detta har tidigare varit anslutet till skorsten uppe på vinden. Genomföringen måste också tätas efter att röret plockats bort.