Myrstacken Myrstacken skrev:
Lägg hönsnät i rabatten, kissarna gillar inte att gå på det om ni har problem med att dom är där och gräver.
mina föräldrar gjorde det efter att dom haft problem med katter runt sitt förråd.
Funkade klockrent.

Vår katt har antagligen det minsta reviret som finns.
Han är så fånig att han inte vill lämna tomten om vi inte följer med honom.
Då kan han strosa med.
Där vi bodde förut lämnade han inte ens altanen..
På sin höjd satte han sig under en buske precis utanför staketet runt altanen.

Och om någon katt strosar förbi bryr han sig inte han bara går fram sätter sig och nosar på inkräktaren fastän den andra katten fräser och jamar åt honom..
Han bryr sig inte och varken jamar eller fräser tillbaks.
Tror det kan vara fel på honom, haft honom i 11år nu och jag tror inte han kan fräsa för vi har aldrig hört honom.
Och rivs vet han inte heller hur man gör..
Säker på att det inte är en hund?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
8000 förvildade katter är ett problem, men vart finns det i Sverige?

En kommunal jägare som skjuter inne på min tomt hade fått problem. Som tur är det må ha som har kameror idag. ;)

Med tanke på att den skjutna katten måste hämtas, hade sen personen tämligen fort hamnat i rätten (eller grannbyn)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
8000 förvildade katter är ett problem, men vart finns det i Sverige?

En kommunal jägare som skjuter inne på min tomt hade fått problem. Som tur är det må ha som har kameror idag. ;)

Med tanke på att den skjutna katten måste hämtas, hade sen personen tämligen fort hamnat i rätten (eller grannbyn)
Var någonstans kan du utläsa att katter skjuts inne på annans mark? Vi skjuter på kommunal mark vägar, gator, gräsplättar och så fort katten lämnat tomten. Vilket kameror inte får filma. För du får bara filma på egentomt inte ut på kommunal eller annans ägor. Då du gör dig skyldig till brott och har en film som är ej hållbar i rätten.
 
B Baronen2 skrev:
Var någonstans kan du utläsa att katter skjuts inne på annans mark? Vi skjuter på kommunal mark vägar, gator, gräsplättar och så fort katten lämnat tomten. Vilket kameror inte får filma. För du får bara filma på egentomt inte ut på kommunal eller annans ägor. Då du gör dig skyldig till brott och har en film som är ej hållbar i rätten.
I Sverige gäller fri bevisprövning, så olagligt filmade filmer ÄR hållbara i rätten. Har du missat att vi inte bor i USA?

Och jag tyckte nog någon skrev om att skjuta inne på tomterna. Hur som ska det skjutas utan risk att skott kommer in på tomterna.

Kul att du bekymrar dig om min, enligt dig, olagliga filmning
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
I Sverige gäller fri bevisprövning, så olagligt filmade filmer ÄR hållbara i rätten. Har du missat att vi inte bor i USA?

Och jag tyckte nog någon skrev om att skjuta inne på tomterna. Hur som ska det skjutas utan risk att skott kommer in på tomterna.

Kul att du bekymrar dig om min, enligt dig, olagliga filmning
Nej jag är inte bekymrad över din filmning. Oftast så är anmälaren av kattproblem inte motsträvig när man sitter på deras tomt och löser problemet. Dom brukar snarare tacka en för man löst det. Så filma du hur mycket du vill, för är du rädd om din katt så anmäler man inte, men öppnar man dörren och släpper ut den ja då får man räkna med lite svinn också. Oftast så när där är rensat i ett område. Så köper folk ny katt och då är dom mer rädd om den. Vilket innebär ett lugnt område.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Tänk vad mycket kul man kan lära sig på internet. Det är ganska många parter inblandad när det är skyddsjakt, speciellt i tättbebyggt område.
 
B Baronen2 skrev:
Nej jag är inte bekymrad över din filmning. Oftast så är anmälaren av kattproblem inte motsträvig när man sitter på deras tomt och löser problemet. Dom brukar snarare tacka en för man löst det. Så filma du hur mycket du vill, för är du rädd om din katt så anmäler man inte, men öppnar man dörren och släpper ut den ja då får man räkna med lite svinn också. Oftast så när där är rensat i ett område. Så köper folk ny katt och då är dom mer rädd om den. Vilket innebär ett lugnt område.
Hoppas du har alla tillstånd på plats när du lämnar den kommunala marken, annars begår ni båda ett allvarligt brott, men det vet du ju :)

Men ja, visst är det ett inbyggt svinn i katter. Andra djur, bilar, sjukdomar. Tur katter är billiga.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Hoppas du har alla tillstånd på plats när du lämnar den kommunala marken, annars begår ni båda ett allvarligt brott, men det vet du ju :)

Men ja, visst är det ett inbyggt svinn i katter. Andra djur, bilar, sjukdomar. Tur katter är billiga.
Som kommunjägare så har du hårda restriktioner att följa. Godkända skjutprov, med godkända menar jag guldmärke på både löpande och stillastående mål. På bpde små och stora djur. Jägarexamen är ett måste, jaktlagstiftningen ska följas,vi har lite dispens då förstås. Kan rekommendera att du tar jägarexamen både grund och högvilt. Det räcker med teorin så får du en bättre förståelse för vårt arbete och du får lära dig om hela svenska faunan. Vilket bara det är intressant. Kursen är på 4mån och kostar allt från 5000-9000kr. Intensivkurserna är billigare, men ej att rekommendera.
 
B Baronen2 skrev:
Som kommunjägare så har du hårda restriktioner att följa. Godkända skjutprov, med godkända menar jag guldmärke på både löpande och stillastående mål. På bpde små och stora djur. Jägarexamen är ett måste, jaktlagstiftningen ska följas,vi har lite dispens då förstås. Kan rekommendera att du tar jägarexamen både grund och högvilt. Det räcker med teorin så får du en bättre förståelse för vårt arbete och du får lära dig om hela svenska faunan. Vilket bara det är intressant. Kursen är på 4mån och kostar allt från 5000-9000kr. Intensivkurserna är billigare, men ej att rekommendera.
Varför skulle jag vara intresserad av det?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Varför skulle jag vara intresserad av det?
Precis min poäng. Om du inte kan något om detta ämne då ska du nog inte ge dig in och diskutera i heller. Nu får du fortsätta själv för jag har sagt mitt så får folk själv avgöra hur rädda dom är om sina djur.
 
B Baronen2 skrev:
Precis min poäng. Om du inte kan något om detta ämne då ska du nog inte ge dig in och diskutera i heller. Nu får du fortsätta själv för jag har sagt mitt så får folk själv avgöra hur rädda dom är om sina djur.
Du vet, jag är varken utbildad snickare, arkitekt, barnskötare, tekniker, kock heller.
 
B Baronen2 skrev:
Var någonstans kan du utläsa att katter skjuts inne på annans mark? Vi skjuter på kommunal mark vägar, gator, gräsplättar och så fort katten lämnat tomten. Vilket kameror inte får filma. För du får bara filma på egentomt inte ut på kommunal eller annans ägor. Då du gör dig skyldig till brott och har en film som är ej hållbar i rätten.
Fel, filmen håller men den som har satt upp kameran åker dit för det. Men den smarte säger att det inte var en övervakningskamera utan en kamera han själv höll i. Så ingen åker dit. Kamerorna är dessutom så små att få ser dem. Mina filmar bara tomten, men nu tror jag att jag ska skaffa en med motor så jag kan styra den om det behövs. :) Manuellt. ;)

Och om du nu följer reglerna så gör det väl inget att du blir filmad. ;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
B Baronen2 skrev:
Precis min poäng. Om du inte kan något om detta ämne då ska du nog inte ge dig in och diskutera i heller. Nu får du fortsätta själv för jag har sagt mitt så får folk själv avgöra hur rädda dom är om sina djur.
Får jag fråga vilken utbildning du har? Förutom fyra månader jaktkurs? Ens grundskola? Argumentationen är på rätt låg nivå?

Jag betvivlar inte du kan praktiskt kan hantera ett vapen, men jag misstänker du inte är speciellt bra på att läsa och förstå regler, kan någon juridik alls och uppenbarligen har ganska låg social kompetens med tanke på dina inlägg i denna tråd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Tystnaden talar sitt tydliga språk map Baronens utbildning?
 
J JohanLun skrev:
Tystnaden talar sitt tydliga språk map Baronens utbildning?
Hahahaha jag har skrivit och förklarat hur det fungerar. Sen att du inte kan släppa in mer info än vad som är framför din näsa. Du får givetvis tro på vad du vill och du får givetvis göra som du vill med din katt. Jag har släppt detta ämne för jag har inte mer att ge. Nu är de upp till mottagaren att göra som dom vill. Låter mer som du behöver hjälp eller någon att prata med. Så du kan släppa taget och gå vidare med livet. Förstår nu att du är ett milleniebarn som lever sitt liv på sociala medier och har svårt att greppa verkligheten som den är och att utanför din telefon så finns där folk som arbetar. Jag själv har 2 jobb. Ett nattarbete, kan säga de handlar om katter och ett vanligt 7-4 jobb. Vet att du kommer svara på detta och du blir säkert upprörd och när du inser att jag inte svarar mer så kommer du skriva igen. Men ska underlätta för dig min klentrogne lille vän. Släpp det, vad du än tycker så kommer jag fortfarande avliva katter och diverse andra djur på morgonkvisten. Sen kör jag och sköter mitt andra jobb. Jag lovar du mår nog sämst själv om du tror jag bryr mig om vad du tycker. Så hoppa du på din kurs i "livets hårda skola". Så fortsätter jag betala skatt så du har råd att går hemma. Hur kommer det kännas för dig när du läser detta och du vet att jag inte kommer svara mer. Ska inte ens läsa vad du svarar. Sov gott nu lille pojk och låt oss vuxna sköta det som händer utanför dörren i den stora världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.