P Pin skrev:
Precis, och liksom på Svalbard måste alla då bära vapen. Då kan vi styra upp allt vi stör oss på (y)
Jag ser framför mig sönderslagna knäskålar och eldstrider... Måste nog köpa en HD jag också.
 
J JohanLun skrev:
Måste nog köpa en HD jag också.
En och annan kanske får släpa sig dit med sitt trasiga knä innan detta är över... :surprised:
 
1589994105_maxresdefault.jpg
 
R
Nissens Nissens skrev:
Ett alternativ kanske är att försöka få räv att etablera sig i området. De gillar katter. :)
Och lodjur, det har minskat betydligt med katter efter en har kommit till området
 
R rasse123 skrev:
Och när jag själv sköter problemet med att fånga katterna o föra dem till någon djurskyddsförening så blir kattägarna förbannade.... Hur vill ni kattägare ha det? Antingen sköter ni det själv eller så sköter jag det på mitt sätt.
Om du inte själv förstår skillnaden tror jag inte jag ska försöka förklara. Jag är säker på att TS intention i tråden är att få tips på lagliga och djurvänliga sätt att skrämma bort katter från tomten. Jag tror inte BH har någon forumdel för katthat så du får nog söka dig till flashback.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Ett tips som fungerar bra: Sätt upp ett angeldon med knallkork, utan krok. Bind istället fast nått som katten blir intresserad av. Katten blir rädd när det smäller och undviker att komma tillbaka.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har egen katt men den är inte gärna ute själv utan vill hellre vara inne......
dessutom ett grannkatter som vi tidigare jagat bort ;)
Sen såg vi hur grannkatterna kom gåendes över tomten med möss i munnen, efter det är dom välkomna att ”jaga” här
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du inte själv förstår skillnaden tror jag inte jag ska försöka förklara. Jag är säker på att TS intention i tråden är att få tips på lagliga och djurvänliga sätt att skrämma bort katter från tomten. Jag tror inte BH har någon forumdel för katthat så du får nog söka dig till flashback.
Berätta gärna hur jag djurvänligt skrämmer skiten ur katterna då så de inte kommer tillbaka Användning av fångstburar är djurvänligt. Så om man inte tycker som du skall man gå vidare? Berätta gärna hurudana personer finns på Flashback, du tycks ju veta.....
 
Kommunjägaren har fria händer när de kommer till dom årliga uoprensningarna av katter. Kommunen har 2ggr om året som där rensas bland katter. Ring och klaga så kommer dom till er gata nästa gång. Ju fler som klagar ju större chans är det att just er gata "vinner". Räcker oftast med en gång sen tar kattägarna sitt ansvar.
 
  • Gilla
  • Arg
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
B Baronen2 skrev:
Kommunjägaren har fria händer när de kommer till dom årliga uoprensningarna av katter. Kommunen har 2ggr om året som där rensas bland katter. Ring och klaga så kommer dom till er gata nästa gång. Ju fler som klagar ju större chans är det att just er gata "vinner". Räcker oftast med en gång sen tar kattägarna sitt ansvar.
Bullshit. Bara förvildade katter får skjutas.


https://blogg.skd.se/husdjursbloggen/2017/06/20/tillsynsansvar/

I villaområden sprids snabbt vilka som tex är katthatare, som kör alldeles för fort på gatan, som går runt och kikar på folks tomter och anmäler till kommunen om någon målat sitt staket i fel färg osv. Dessa personer blir ofta inte så väl omtyckta och när de sen blir sjuka och behöver hjälp, får inbrott när de är bortresta och liknande så kommer folk skita i dem...
 
J JohanLun skrev:
Bullshit. Bara förvildade katter får skjutas.


[länk]

I villaområden sprids snabbt vilka som tex är katthatare, som kör alldeles för fort på gatan, som går runt och kikar på folks tomter och anmäler till kommunen om någon målat sitt staket i fel färg osv. Dessa personer blir ofta inte så väl omtyckta och när de sen blir sjuka och behöver hjälp, får inbrott när de är bortresta och liknande så kommer folk skita i dem...
Man anmäler till kommunen anonymt. Sen när antal klagomål kommer in från en speciell gata, så åker kommunjägarna dit. Skjuter vad dom kan inom tidsramen 03:00-04:00. Det heter man får inte skjuta chipmärkta katter MEN vem kollar det. Framförallt vem ska kunna bevisa det. Man är anställd av kommunen och så länge beståndet hålls nere så lär inte kommunen ifrågasätta tillvägagångssättet. Folk lägger ut på socialamedier och efterlyser sina katter. Men "ingen" har sett den. Man kan dela vilka regelböcker man vill. Helt ärligt så är kommunerna bara glada att problemen försvinner.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Bullshit. Bara förvildade katter får skjutas.


[länk]

I villaområden sprids snabbt vilka som tex är katthatare, som kör alldeles för fort på gatan, som går runt och kikar på folks tomter och anmäler till kommunen om någon målat sitt staket i fel färg osv. Dessa personer blir ofta inte så väl omtyckta och när de sen blir sjuka och behöver hjälp, får inbrott när de är bortresta och liknande så kommer folk skita i dem...
Nejdå, blir katter ett problem så skjuts de av.
 
  • Gilla
Baronen2
  • Laddar…
När jag läst bl.a. Annas som är expertis i kattbajs som vet att det inte är kattbajs inte finns på min tomt trots att bajs experten inte besökt mina blygsamma ägor, ja då måste man verkligen vara ödmjuk och krafsa ihop räv skiten på tomten och försöka dölja min bluff. Dock är jag väldigt ödmjuk inför en sådan förmåga och skulle inte drista mig att våga säga emot. Så jag till alla kattälskares ändrar min lögnaktiga historia till den som jag nu förstått är den verkliga. Vi har problem med igelkottar, rävar och elefanter som klättrar på våra väggar och tak det till trots att Henri aldrig sett sånt under sina 50 år som husägare. Likaså bajsar Rävar och Grävlingar fullständigt ner vår framsida som är 250kvadratkilometer och har 3 meter högt lager av kaffesump (Tack Gevalia, vi försökte iaf). Bajs högen från rävarna har ökat på sumpen på framsidan så mycket att jag får numera skotta mig ut, varje dag och jag fyller på densamma med sump tack vare alla goda råd här i min desperata kamp att bli av med rävarna och deras elefant korvar. Båda våra grannar har 350000 kaniner som är innekaniner som de aldrig släpper ut och de tycker väldigt synd om mig och vill gärna hjälpa till och uppmanar mig att är det så att jag ser en enda kanin tolle på mitt kaffe berg får jag gärna säga till. Jag tycker de verkar väldigt omtänksamma och är glad för att ha sådana vänliga grannar. Jag menade inte att finnas jag bara fanns, förlåt att jag har en åsikt sa jag och så fick jag lite mer sump som hjälp att hålla bort rävarna o grävlingarna som alla ser knatar omkring i kvarteret, Jag tänkte att det var tur att det inte var katter som gjort detta, vilket liv det skulle bli bland alla katt älskarna och jag ber om ursäkt för min bajsokunskap
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
@Baronn Skjuter man av katterna så löser det sig. :)
 
Intressant, väldigt märkligt detta ska ske då helt i lönndom, vilka menar ni vet om detta? Om jag är ute på tomten vid tresnåret, kan jag då bli beskjuten menar ni? Jag förstår att både Baronen och Rassen är sådana som anonymt ringer in och anmäler både det ena och det andra istället för att rakryggat berätta för sina grannar om sina upplevda problem. Ni framstår som mer och mer trevliga... öh, jag menar otrevliga. Troligen sitter ni där bakom gardinen och ler, anmäler grannar för det ena och det andra och njuter när de stackars grannarna blir lidande, deras katter försvinner, de får måla om huset och så vidare. Kommer jag på en granne med något sådant här kan jag säga att de kommer få surt efter, nog kan man jävlas tillbaka på andra sätt.

Förvildade katter eller katter som uppenbart vansköts, vars ägare inte går att prata med osv - då har jag förståelse för detta. Men, kom igen, är det normala huskatter ni anmäler och får skjutna eller kör iväg till grannbyn är problemen inte speciellt stora och det ni gör är jäkligt fult. Riktiga fegisar är vad ni är som inte vågar stå för era åsikter utan smyganmäler och jävlas med era grannar.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.