R rasse123 skrev:
Det tycks inte koppla hos dig heller... Att komma in på min tomt för att fara iväg med min HD är stöld, att fånga katter på egen tomt och föra dem till en djurskyddsföräning är inget brott.
En skillnad är ju att du faktiskt tycker det är en bra ide att fånga grannens katt och köra den till grannbyn, men HD exemplet var för att visa hur galet det är att ta nån annans grejor och nåt jag aldrig skulle göra. Men ok då, om grannens parasoll blåser över på din tomt, åker du omedelbart till tippen då med det?

Ditt första förslag var ju en minkfälla som skulle döda katten, och OM man valde en levandefälla kunde man köra den till "nästa by" - och vad är anledningen att inte lämna den på närmsta djurskyddsförening, jag antar att det är för att grannen inte ska kunna få igen katten? Jag vidhåller att jag inte tror det riktigt står rätt till hos dig. Sök hjälp och lär dig prata med dina medmänniskor och grannar istället!
 
  • Gilla
EMEL
  • Laddar…
P
Utekatter har enligt vår djurskyddslag, prövad i domstol, rätt till sitt naturliga beteende. En kattägare kan inte SÄGA TILL sin katt att inte gå på någon annans tomt utan bara försöka få katten att välja något annat istället. Ställ ut en kattlåda själv på eller i närheten av den plats där ni hat problem med katter. Att konstatera att det inte löser något problem att gå och reta sig på katter hjälper till att få oss alla att må bättre. Det finns flera jättebra TV-program om kattpsykologi. Titta på dem så förstår ni katterna bättre.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Rassen - Verkligen idiotiskt att göra så... Skulle en granne fånga vår katt och döda den eller köra iväg den långt bort och jag fick reda på det så skulle denne granne få betydligt värre problem än några kattskitar på uppfarten... Förstås inget olagligt, men man kan jävlas tillbaka på många sätt.

Jag blir så less på denna typ av tänkande. Som att man skulle tipsa om att om grannens barn skaffar en bil och stör oss kvällstid så ska man lägga spikplankor bakom hjulen. Man löser problem genom att prata om dem. Bara psykopater dödar grannens katt eller slår sönder grannens bil som åtgärd om man störs av sin granne.

Därmed tycker jag inte att kattägare ska skita i och ignorera grannar som klagar, utan försöka hitta en fungerande lösning tillsammans... Som med allt som har med grannsamverkan att göra...

Och som sagt. Den skit som EN katt producerar är INTE så mycket som Baronen ovan låter påskina, då vår katt varit 100% innekatt, nu får gå ut när vi är hemma, men fortfarande helst går på toa inne så vet jag precis hur mycket en katt producerar...

Så finns det galna människor som har 10 förvildade okastrerade katter hemma, inte själva har "utrymme" med katttoaletter eller platser på egen tomt för katterna att göra sina behov - det är en helt annan sak och troligen mår dessa katter heller inget bra. Här är väl först dialog men sen kontakt med kommunen vettigt.
Jag är mer less på att kattägare tycker att de inte har något ansvar för vad deras katter ställer till med. Mycket märkligt.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
En skillnad är ju att du faktiskt tycker det är en bra ide att fånga grannens katt och köra den till grannbyn, men HD exemplet var för att visa hur galet det är att ta nån annans grejor och nåt jag aldrig skulle göra. Men ok då, om grannens parasoll blåser över på din tomt, åker du omedelbart till tippen då med det?

Ditt första förslag var ju en minkfälla som skulle döda katten, och OM man valde en levandefälla kunde man köra den till "nästa by" - och vad är anledningen att inte lämna den på närmsta djurskyddsförening, jag antar att det är för att grannen inte ska kunna få igen katten? Jag vidhåller att jag inte tror det riktigt står rätt till hos dig. Sök hjälp och lär dig prata med dina medmänniskor och grannar istället!
Om grannens parasoll blåser varje dag så efter någon vecka så kanske
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om du tror dig veta vem eller vilka som antagligen äger katten är jag inte så säker på det.
Nu verkar ju Rasse bo i Finland med tanke på sin signatur, och där är kanske reglerna annorlunda. Men jag tror det du säger stämmer här i Sverige, jag tror det diskuterats tidigare i tråden, förvildade katter utan ägare får man fånga in och i vissa fall avliva. Men inte i villaområdet i Sverige. I Iran stenar de kvinnor. Men det gör vi inte här i Sverige. Sorgligt om det är OK i Finland (ja, inte stena kvinnor men döda grannens katter), men dessa idéer föreslår jag isåfall Rasse får köra på ett finskt forum så slipper vi dem här...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Utekatter har enligt vår djurskyddslag, prövad i domstol, rätt till sitt naturliga beteende. En kattägare kan inte SÄGA TILL sin katt att inte gå på någon annans tomt utan bara försöka få katten att välja något annat istället. Ställ ut en kattlåda själv på eller i närheten av den plats där ni hat problem med katter. Att konstatera att det inte löser något problem att gå och reta sig på katter hjälper till att få oss alla att må bättre. Det finns flera jättebra TV-program om kattpsykologi. Titta på dem så förstår ni katterna bättre.
Lagen bör kanske uppdateras... så att kattägare får hägna in sina gårdar.

Vad säger ornitologerna om katter?

/ATW
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är mer less på att kattägare tycker att de inte har något ansvar för vad deras katter ställer till med. Mycket märkligt.
Det tror jag de flesta av oss kattägare visst gör.

Men både katter och människor är olika.

Det finns nog lika många idioter bland kattägare som bland annat folk. Det finns massor av folk som inte tar ansvar för sina handlingar och gör helgalna saker. Att då sitta och tipsa om att köra minkfällor i villaområden tycker jag är högst olämpligt. Kanske är nån förbannad på MIN grannes pinkande okastrerade katt, medan då MIN katt som jag försöker hålla koll på och som INGEN granne klagat på (snarare tvärt om) skulle gå i fällan och dö. Ja, den fällan skulle hamna på nåt mörkt ställe... Man kanske kan skicka upp den i mumindalen om de nu är tillåtna där? Ligger mumindalen i Nyland? ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
Ett alternativ kanske är att försöka få räv att etablera sig i området. De gillar katter. :)
 
H
C Cicciak skrev:
Har precis köpt ett hus och tyvärr har vi upptäckt att vår tomt är toalett för minst 5 katter. Någon som har tips hur man får bort dem från oss?
Tycker inte man ens man ska ha en katt i stan, katter vill ha frihet. Ägarna släpper ut dem och katterna får springa runt till grannarna och göra sina behov och vila i trädgårdsmöblerna. Inte kul då många är allgiska mot katter. Skaffar man en katt så får man ordna och ta ansvar för katten så att den har det bra hemma hos sig. Kan man inte det så skaffar man ingen katt.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett alternativ kanske är att försöka få räv att etablera sig i området. De gillar katter. :)
De skiter ju än värre. Blir som Mao som utrotade sparvarna och fick skörden uppäten av gräshoppor. Men blir katten dödad så kan man ju fånga in ett dussin grävlingar och släppa på "minkfällegrannens" tomt så den blir nedskiten och uppgrävd, om man nu ska börja ta in fler djur i villaområdet. Eller varför inte ett gäng vildsvin när man ändå håller på?
 
  • Haha
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu verkar ju Rasse bo i Finland med tanke på sin signatur, och där är kanske reglerna annorlunda.
Missat detta och även om jag generellt sett gillar både Finland och finländare (är det OK att säga finnar?) så har jag (givetvis) ingen aning om deras lagstiftning gällande katter.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
De skiter ju än värre. Blir som Mao som utrotade sparvarna och fick skörden uppäten av gräshoppor. Men blir katten dödad så kan man ju fånga in ett dussin grävlingar och släppa på "minkfällegrannens" tomt så den blir nedskiten och uppgrävd, om man nu ska börja ta in fler djur i villaområdet. Eller varför inte ett gäng vildsvin när man ändå håller på?
Nejdå, räven är bara där tills katterna är slut, sedan letar den någon annanstans. :)
 
J JohanLun skrev:
Eller varför inte ett gäng vildsvin när man ändå håller på?
Du tänker så smått. :p Mitt förslag är isbjörnar. Klart respektingivande djur som nog skulle kunna styra upp det i ett och annat villaområde! :cool: Med ett väletablerat isbjörnsbestånd är jag övertygad om att gnäll om katter upphör!
 
  • Gilla
  • Haha
EMEL och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker så smått. :p Mitt förslag är isbjörnar. Klart respektingivande djur som nog skulle kunna styra upp det i ett och annat villaområde! :cool: Med ett väletablerat isbjörnsbestånd är jag övertygad om att gnäll om katter upphör!
Ja, nu börjar det likna nåt!qw
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du tänker så smått. :p Mitt förslag är isbjörnar. Klart respektingivande djur som nog skulle kunna styra upp det i ett och annat villaområde! :cool: Med ett väletablerat isbjörnsbestånd är jag övertygad om att gnäll om katter upphör!
Precis, och liksom på Svalbard måste alla då bära vapen. Då kan vi styra upp allt vi stör oss på (y)
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.