Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej alla
Vi har ett tråkigt men ack så irriterande problem. Vår ena granne har skaffat katt och den verkar använda vår tomt som sin egen kattlåda. På gräsmattan och överallt skiter den.

Finns det nått man kan göra för att hindra katten att kommahit å skita??

Det brukar vara väldigt effektivt att spruta vatten på en katt som man vill lära att inte vara just där. Personligen är jag kattvän och har haft katt i alla hus inkl nuvarande och aldrig haft nåt problem med vare sej egen eller andras katter när det gäller avföring. Katter vill normalt ha mjukt underlag som går att gräva i (trots det har dom inte använt sandlådan ute) och gärna lite ostört så gräsmattan är inte optimalt. Jag förmodar att Du sett den skita men är det säkert att det bara är just den katten? finns ju vilda djur som igelkottar tex. Men som sagt börja med vattenslangen, behöver inte vara nåt högt tryck det är våt katten ska bli för det gillar dom inte.

Ska absolut testa detta. jo sm svar på din råga så har vi sett katten springa runt här å gör avad den ska. Sen skiter den i min grushög som jag haft när jag byggt muren men det kan förstå att den vill. Men på en gräsmatta?? Vi har för tusan en Jack Russel åxå ..... Får väll ha hunden ute mer.

Det låter väldigt osannolikt att en katt skulle sätta sig mitt i gräsmattan och göra sina behov. Du kan möjligtvis inte ha sett fel?

Röd Gyttorp?

Nä allvar det går inte att lära bort beteenden hos katter sorry!

Är själv kattägare, men bor på landet så här är vi vana med lite olika saker....Finns någon sorts spray men den fungerar troligtvis inte ute......Hund spelar ingen roll det bryr sig inte katten om i längden, samt katter är mest verksamma motsatt tid på dygnet än vad hundar är .....

Vattenspridare med rörelsedetektor läste jag att någon hade använt i en annan tråd. Iofs mot jobbiga grannar, men det bör ju funka på katten också.

Vi fick sätta ett hönsnät i nederkant på häcken för att slippa katter på tomten.

Ingen hade accepterat att grannarnas hundar sprang runt på allas tomter och sket i rabatterna men katter får visst göra vad dom vill inkluderat att skita i sandlådor som barnen leker i. Jag tycker kattägarna får ta sitt ansvar och plocka upp bajset som ligger på allmänna ytor.
Gå till din granne och påtala det på ett vänligt men bestämt sätt att antingen får han på något vis hålla katten borta eller så får han komma och plocka upp bajset.

Jag inser att många kattägare kommer bli upprörda nu men se det från andra sidan, hur djävla roligt är det att ens tomt eller sandlåda är bajslåda för en grannes husdjur? Om dom nu inte tycker det är så hemskt så är det väl ok om man plockar upp bajset och slänger in på deras tomt?

• Gilla
U8076NIN
  • Laddar…
Detta är verkligen dagens I-landsproblem! Jag har själv en katt och det är ju inte lätt att bestämma vart den ska skita. Men vatten är nog den bästa lösningen. Det skadar ju inte någon.
Men jag har en rolig händelse jag kan berätta.
I våras när jag skulle klippa gräset så låg dör en hundskit på vår gräsmatta. Jag undrade vem som var så fräck och rastade hunden i vår trädgård! Vi städade undan den. Några dagar senare hade hudjävlen skitit där igen och vi var ganska förbannade. En månad senare så såg jag att våran kan la en jätteskit på gräsmattan på samma ställe…. Så det var alltså våran egen katt!
Så jag kan bara bekräfta att katter skiter på gräsmattor ibland.

Gilgo skrev:
Ingen hade accepterat att grannarnas hundar sprang runt på allas tomter och sket i rabatterna men katter får visst göra vad dom vill inkluderat att skita i sandlådor som barnen leker i. Jag tycker kattägarna får ta sitt ansvar och plocka upp bajset som ligger på allmänna ytor.
Jag antar att det är olika vilken typ av människa man är - en är hundmänniska, nästa är kattmänniska och andra gillar fåglar eller ormar. Tycker att vi bara kan acceptera att katter tycker om att vara ute och jaga möss och fåglar och att de behöver göra sina behov - oftast i rabatter. Gratis gödsel ser jag det som ...

Jag anser att katter är en del av naturen liksom fåglar (fågelskit på fönsterna och terrassen blir jag lika upprörd över som många blir upprörda över katter). Och alla fåglar kan vi inte stänga in, eller hur?

Jag är dock inte så glad för andra katter än min egen och använder vattensprutan för att hålla dem borta från tomten. Funkar tillräckligt bra.

Sandlåda med lock rekommenderas för att hålla katter, fåglar andra odjur och löv borta.

Mikael_L
Jag är glad att grannarnas katter springer omkring på tomten och håller borta sork och sånt som annars snart tar sig in i husen och bygger bon inne i väggarna.

Ens egna lilla sandlåda kan man ha lock på men de större lekplatserna i området blir det svårt med.
Fågelskit på altanen spolar jag väck. Jag har en dotter på 1,5år som är väldigt nyfiken och har varit påväg att stoppa det i munnen. Inte så värst nyttigt med tanke på att vissa fåglar kan bära på div. olika sjukdomar. Kattbajs är inte heller så bra, inte helt ovanligt att dom bär på mask. Visst försöker vi lära henne att inte plocka upp saker och stoppa i munnen men man kan inte passa hennes minsta rörelse hela den vakna tiden och hon måste såklart få vara ute i trädgården och leka.

Skillnaden mot fågelbajs är ganska stor, fåglar finns redan i naturen. Katter är något folk skaffar och således inför i bostadsområdena. Alltså är katterna deras ansvar. Skall man jämföra är det mot andra sällskapsdjur.

Men visst, om man inte har något emot att ens små barn blir sjuka är det väl ok med bajs både här och där.

Om inte annat så tycker jag att min tomt är min tomt och inte en plats för andras sällskapsdjur. I mina ögon är det respektlöst mot andra människor att inte hålla efter sina katters bajsande på lekplatser och i folks rabatter. Katter är av någon konstig anledning det enda sällskapsdjuret människor har som man visst inte behöver ta ansvar för utan bara kan strunta i. Jag skulle vilja se den kattägaren som tycker det är helt ok att jag låter min hund bajsa på deras tomt utan att plocka upp det. Eller som tycker det är ok att min hund sitter i deras utemöbler och smutsar ner dynorna med lera och ibland även lite kiss.
Jag låter inte heller våran hunds bajs ligga i trädgården utan det plockas upp direkt. Likväl plockar jag upp bajset om hon bajsar på någons tomt eller på ytor där folk rör sig eller vistas.

Kattägare bör åläggas samma ansvar för sina djur som om det vore vilket annat sällskapsdjur som helst. Varför skall dom undantas?

Redigerat:
Hur vanligt är det att barn insjuknar pga att de fått i sig kattbajs?

Jag tycker dock att det är olämpligt att släppa ut katter i tätt bebyggda områden. Men i glesare bebyggelse är det väl inte någon större olägenhet? Katterna gör en del nytta och det går att se till att de inte vistas på tomten om man nu vill det.

Hade jag haft möjligheten att lära katten att inte skita på grannens tomt så hade jag gjort det. Den enda lösningen som finns kvar är att ha katten instängd. Men jag tycker att det är synd om katten samt att han gör ingen nytta då. Jag tror att de flesta människor överlever en kattskit i rabatten. Bättre de än möss och råttor! Våran katt tar minst 2-3 i veckan under sommaren. Sen finns det ju alltid katthatare och surgubbar! Men varför inte nöja er med att spruta vatten på katten när han är på eran tomt. Så slutar han gå dit efter ett tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.