Jag har, med gott resultat, lärt vår katt att han inte får vara på diskbänken med uppochnedvänd packtejp i halvmeterslängder.
Vi började med att fräsa och jaga ned honom, med det lärde han sig bara att han inte fick vara där när vi var i närheten.
Det tog några veckor men sedan något halvår hoppar han inte upp längre.
För att slippa tejpa hela diskbänken så ställde jag upp lite tomburkar och andra hinder.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Katter kan utan problem lära sig att inte hoppa upp på diskbänken. När jag bodde i lägenhet hade jag katter i två omgångar. Varken Majsan eller Kiba och Ziggy gick någon upp på diskbänken. Tror inte jag såg dem där en endaste gång - de visste att de inte fick vara där.

Konstigt nog var det ofta små tassavtryck på glashällen på morgonen... :D

Några bra tips;

- Flera kattlådor, man ska helst ha antalet katter + 1 kattlåda. Så 3 i ditt fall.
- Klipp katterna oftare.
- Fler möjligheter för katterna att sova/sitta högt upp. De vill ha översikt.
- Doftspray, katt-väck etc, enklare än tejp och klister.

230 kvm är mycket plats för katter, men jag blev själv förvånad när jag lärde min katt att gå ut. Han fick GPS halsband och han går nånstans mellan 8-12 km varje dag. Helt galet mycket. En omöjlighet i ett hus. Det är dock inget problem att ha innekatter, och innekatter kan ofta ha det minst lika bra, så länge de har möjlighet att aktivera sig.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
hsd
Toxoplasmos :eek:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
snowjim skrev:
En sammanställning av de enligt mig bästa tipsen.

- Lägg A4 stora klisterlappar upp och ner på bänken
- Rörelseaktiverad blomspruta
- "Gå-bort-spray"
- Lägga fram starkt luktande krydda eller liknande
- Bakplåtspapper på diskbänken, inte helt säker på hur effektivt det är
- Ge mat som fyller ut bättre, vad det nu ska vara med tanke på att katter inte ska äta spannmål.

Jag har med andra ord en del att utvärdera, stort tack till er som bidragit och övriga som faktiskt kommit med vettiga inlägg! Övriga kan ge sig vidare till trollskogen.
Ett tips till! Granngården har flugfångare i A3 storlek. De borde räcka många nätter.
 
@hsd: Nejdå, det där är bara falsk propaganda från sjukvården. ;)
Katter är det renaste som finns har vi ju fått lära oss här i tråden och kattpiss/skit är varesig ofräscht eller farligt. Så varför inte ställa upp kattlådorna på frukostbordet så är det ju bara att hälla fil i på morgonen och äta. De som gillar Nutella har ju dessutom turen att få det helt gratis. Sockerfritt dessutom - kan det bli bättre? ;)
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
Jag har, med gott resultat, lärt vår katt att han inte får vara på diskbänken med uppochnedvänd packtejp i halvmeterslängder.
Vi började med att fräsa och jaga ned honom, med det lärde han sig bara att han inte fick vara där när vi var i närheten.
Det tog några veckor men sedan något halvår hoppar han inte upp längre.
För att slippa tejpa hela diskbänken så ställde jag upp lite tomburkar och andra hinder.
Jag har också hört att det ska fungera bra i många fall :)
 
D09
Om man ställer stolarna uppe på bordet dvs vänder dom med sitsen mot bordet precis som den gamla hederliga skoltiden :)

Där hade man ju aldrig problem med katter på bordet ;) ;)
 
Himmapularen skrev:
Ett tips till! Granngården har flugfångare i A3 storlek. De borde räcka många nätter.
Aha! Tack för tipset!
 
richardtenggren
Ogillar inte katter aluminiumfolie?
 
richardtenggren skrev:
Ogillar inte katter aluminiumfolie?
Det tipsas ibland om det, min ena älskar det och skulle tugga som en galning om vi lämnade det framme... Vi upptäckte hans udda kärlek till det när han fick en leksaksboll som bestod av något aluminiumfolieliknande och han blev helt galen och ville äta upp den.
 
Redigerat:
richardtenggren skrev:
Ogillar inte katter aluminiumfolie?
Gjorde en snabb sökning på det och viss typ av aluminium käkar de tydligen gärna och det är såklart inte alls bra. Hur aluminiumfolie fungerar här vet jag inte och inte villig att ta några risker.
 
Jag har full förståelse för att TS inte vill ha katterna på diskbänkar och bord eftersom de skitar ned. Själv retar jag mig på att det alltid är katthår på vår köksö.
Små svarta katthår överallt som man måste torka bort efter den ena katten som envisas med att alltid ligga där om hon är inne på natten. Men jag har accepterat att det är så på köksön, och kan leva med det.
Jag har trots allt lyckats lära henne att hon INTE får vara på diskbänken eller spishällen vilket hon var innan.
Och jag använde mig av metoden som jag skrev i början av tråden om du undrar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Istället för något klibbigt som flugfångare och dubbelhäftande tejp borde det väl gå att sätta en kartongskiva, eller annat styvt papper på kanten på diskbänk och köksbord. Låt skivan sticka ut 15-20 cm. Det viktiga är att den är så tunn att den inte håller för kattens vikt. Katten hoppar upp och skivan viker sig för dess vikt och katten kommer ner på golvet igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.