Har du testat "Gå-bort-spray", de gillar inte doften av den. Den är utmärkt att spruta på sladdar eller favoritsoffan som de gillar att sätta sina klor i :)
 
  • Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Dubbelhäftande tejp känns ju lite konstigt. Vi använder bland annat Biltemas dubbelhäftande tejp för att hålla kvar gummimattorna på golvet på jobbet. Vid några enstaka tillfällen har vi fått ta lös dessa med VÅLD och tejpresterna kräver oftast klickskrapa och T-röd. Använder ni sådana metoder för att lära en katt att inte hoppa upp på saker så kanske ni valt fel husdjur.
Och råttfällor...

Jag tar illa vid mig då jag är född och uppvuxen med katter, ägare till 2 egna, och har aldrig behövt använda mig av våld för att lära katterna något.
Trots denna, i vissas ögon, mesiga behandling så kommer bägge direkt jag ropar namnen, den ena sitter och ligger på kommando, bägge apporterar samt går i koppel. Detta har kostat mig enbart engagemang. Det har inte ens varit svårt.
Jag har till och med lärt chefens hund saker på jobbet när jag varit rastlös, enbart genom att visa henne hur livet går till.
Aldrig att jag har använt våld mot något djur bara för att djuret och jag inte pratar samma språk. Har man inte tålamod med djur och måste ta till våld direkt så kanske man skulle skaffa en annan hobby.

Att katten i det här fallet hoppar upp på oacceptabla platser beror på något. En given gissning är att den har lärt sig vart maten produceras. Det kan också vara en social grej där den alltid ska vara med, oavsett vad du gör.
Oavsett vilket så brukar det oftast lösa sig genom att vara konsekvent, och det gäller förstås alla i familjen. Lyft ner katten direkt så kommer den lära sig att den inte är välkommen just där.
Är det en tjurigare katt kan man ta till metoder där man placerar ut något katten inte tycker om. Här får man lära känna sin katt för det funkar inte att gå på internetskrönor där bland annat aluminiumfolie ska vara en sådan grej (t.ex min katt älskar när man gör bollar av dem så där funkade det inte alls).

Bara några förslag som inte alls är idiotsäkra, men åtminstone mindre våldsbenägna. :)
 
  • Gilla
Bovalis och 6 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet skrev:
Oavsett hur man uppfostrar katten så går det inte att få pli på dem.
Det är lättare att uppfostra ett barn än en katt
Du har inte träffat mina pojkar.
 
  • Gilla
shadowfire och 1 till
  • Laddar…
En fråga till:
Hur gamla är katterna?
Hur gamla var de när de togs från sin kattmamma?

Det är ju extremt ovanligt att katter inte är rumsrena och kissar och bajsar på anvisad plats, dvs i kattlådan.
 
Till ovanstående :) TS har skrivit att de är rumsrena men att efter de varit på toa så kan d ibland hända att d fastnar nån liten bajsklutt i baken - och är de tex äldre eller överviktiga så kan katterna ha svårt att komma åt att tvätta sig därbak som de egentligen vill.
 
Sån doft som luktar illa är en bra metod - det finns billig sån på Arken zoo som heter Cat & dog stopper)märke Flamingo) för runt 30kr, annars kan man ha pepparkvarnar, låta några pepparkorn/citroner/vitlöksklyftor/ättika ligga framme på en tallrik/i ett glas så stör sig deras goda luktsinne på det.

Finns som sagt ett till tips(som inte kostar något) men d väntar jag med😋
 
Gör en fälla med knallkork/angelskott eller knallskott så slipper du att katterna springer där.
Blomspruta fungerar den med men kräver att du har uppsikt medan fällorna fungerar även om du inte är hemma.
 
KristinaRT
Baserat på den katt-erfarenhet jag har är det enklaste (eftersom ni inte kan vaka varje natt, och katter är smarta nog att inse att de kan komma undan med det mesta när ni inte är där), att förhindra att katten hoppar upp. Kanske sätta en plastbalja på diskbänken, ett diskställ eller något annat som mekaniskt gör att den inte kan hoppa upp. Dessutom ör det lättare att lyfta bort en balja än att skrapa bort dubbelhäftande tejp varje morgon?

Självklart kan man uppfostra katter, men aldrig på samma sätt som hundar a av det enkla skälet att katter är ensamlevande djur och deras bästa motivation att göra/undvika att göra saker är sådant som är obehagligt eller skadligt för dem. Man får vädja till deras självbevarelseinstinkt :)

En fundering, vi hade en hund som vi fick vara noga m vikten på. För att hon inte skulle vara hungrig fick hon ganska mycket rivna morötter i maten, mest som utfyllnad då hennes potioner var små. Det finns ingen kattmat för kastrater som ger mer bukfylla och som gör att han inte vandrar runt i desperat jakt efter mat?
 
Många missförstånd, förutfattade meningar och åsikter kan man ju lugnt säga.

1. Ingen av katterna är överviktiga ELLER undernärda.
2. Vi behandlar våra katter snällare än många andra
3. De rör sig fritt på 230 m2 och de får tillräckligt med rörelse. Att katten hoppar upp på bord och bänk handlar enbart om att leta mat.
4. Vi vill inte och kommer inte acceptera urin, kattsand, kattbajs på verken köksbänk eller bord. Vad ni tycker om det är helt ointressant för mig.
5. Tråden handlade om hur man får katten att vilja undvika bord och diskbänk, inget annat. Alla annan diskussion är nonsens i sammanhanget.
6. När katten utför sina behov i lådan så blir den lätt blöt i pälsen och där fastnar då både avföring och kattsand, detta hamnar sedan på allehanda ställen runtom i huset. Men det handlar såklart också om skit som sitter under tassarna. Det är väl lite som att du är ute och går i gödsel och sen hoppar du upp med skorna på bordet. Vissa tycker tydligen det är okay, VI ÄR INTE DEM.

Även om de flesta poster har varit riktigt meningslösa så finns här en hel del snälla personer som haft bra idéer, tack för dem!
 
  • Gilla
Bovalis och 5 till
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Att bli slickad i ansiktet av en hund är 100ggr värre än vad en katt har på sina tassar kan jag meddela. Hundar har absolut inte samma hygien som katt.
Jasså, du kan meddela det? Jag tror du snackar skit!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/katter-sprider-aggressiv-bakterie

Förövrigt är jag helt ointresserad av vem som är mest renlig.
 
Här en liten OT-berättelse.
Om nu TS har raskatter typ orientaler av något slag, förstår jag hans dilemma med att inte låta katterna gå ut. Jag blev förärad två kattsyskon av en vildkattsmamma som idiotiskt nog fött de små i augusti. Blödig som jag är matade jag ungarna när hon uppenbarade sig med dem. De var fulla av ohyra och förskräckligt magra och skulle inte överlevt vintern. En blöt, stormig höstdag lät jag ungarna komma in i hallen. Kattmamman satt utanför. Hon flög på ungarna när jag skulle släppa ut dem. Hon bevakade ytterdörren i någon vecka - ungarna fick inte gå ut. Jag avmaskade de små. Tog dem till veten och kastrerade dem. Näringsrik kost och god skötsel - fina bonnkatter. När våren kom blev jag uppvaktad med möss som tack för mat och husrum. De överlevde inte sin årsdag - med ett par veckors mellanrum blev bägge överkörda alldeles utanför tomten. (Kattmamman återkom med ytterligare ett ynkligt kräk året därpå. Hon tyckte väl att jag skulle ta hand om denna också ... det gjorde jag inte.)

Jag skulle gärna ha katt. Med hunden fritt gående ut och in funkar det inte med en bonnkatt. Jag tror att en lagom lat perser skulle funka bättre - en sån som vräker sig på en dunplymå och bara filosoferar - en sån har inte lika stort behov med nattliga räder utomhus. Men en sån håller ju inte borta mössen så då får det vara.
 
Till dem som använder våld - ta i nackskinn, nyper i örat eller tar till vattenspruta har helt missuppfattat katters språk - eller förmodligen inte lärt sig - när katter säger åt en annan katt "låt bli" så fräser den ljudligt flera gånger - räcker inte d tar den upp en tass i luften(utan klor framme)för att markera "stopp" - räcker inte det markerar de med tass att nudda den andra kattens huvud ovanifrån(ovan är ett större markeringsläge), räcker inte de mjukdaskar den mot störande katts ansikte(fortfarande inga klor framme) först en gång, räcker d inte med en gång gör de flera gånger mjukdaskning, som sista utväg tar de fram klor och då mot huvudet(missar de huvudet kan d bli att en klo skadar ögat). Det är även på detta vis en katt visar "sitt revir" att detta är min och bara min plats - katter har ofta "egna" platser de doftat in som sina där de andra katterna inte går. Men visst kan de utmana varandras ställen också.

Katter ser sin människa som en stor katt, och dens förälder, som tvättar dem(när ni klappar) och ger dem mat, "trampa på mage" ser de som sin kattmammas mage och är ett tecken på både hunger eller trygghetsbehov från sin förälder. Föräldrar uppfostrar och ger trygghet. När kattmamma tar en kattunge i nackskinn är det för att hon vill bära katten till tryggare plats inte för att lära den något, när de blir äldre kallar hon med ljud på dem om hon oroar sig för vad de gör. Hon slutar ta dem i nackskinn. Gör de dumheter är det fräs och tillrättavisning med mjuk tass. Att ta tag i varandras nackskinn är något hanar gör för att skydda sig mot hona vid parning. Vuxna katter gör d ytterst sällan, möjligtvis vid extrema revirbråk med svåraskador som följd - då de håller fast motståndare och använder baktassar för att försöka riva buken på den andra(svåra infektioner kan d bli) Kängruhanar har liknande beteende då de är starkast i bakbenen. Men själva nackskinnet betyder inget på kattspråk, det är en långlivad myt.

Det är bättre om ni gammalmodiga iaf testar deras turordning i språk - fräser flera gånger och tar tex en liten mjuk kudde och duttar/motar bort en katt. Det stressar mindre än allt annat ni gör nu, som ev kan ge dem andra beteendeproblem. Just sayying.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Varför får de urin i pälsen? Kanske en större låda skulle lösa problemet. Vår katt är ganska stor (når upp på diskbänken från golvet utan problem) och vi hade lådor i storlek Large, men det visade sig att lådorna var för små. Hon hade jättesvårt att få plats i lådan. Fick verkligen skjuta fram bakbenen så långt som möjligt och ändå hamnade skit utanför ibland. Hon störde sig enormt på detta och ville inte gå på toan. Lyckades få tag på Maxi size (>70 cm långa) och äntligen fick hon plats ordentligt.
 
arneri68 skrev:
Varför får de urin i pälsen? Kanske en större låda skulle lösa problemet. Vår katt är ganska stor (når upp på diskbänken från golvet utan problem) och vi hade lådor i storlek Large, men det visade sig att lådorna var för små. Hon hade jättesvårt att få plats i lådan. Fick verkligen skjuta fram bakbenen så långt som möjligt och ändå hamnade skit utanför ibland. Hon störde sig enormt på detta och ville inte gå på toan. Lyckades få tag på Maxi size (>70 cm långa) och äntligen fick hon plats ordentligt.
Misstänker att de har på tok för mycket päls. Den låda vi har är en Nester Jumbo

50693_pla_savic_nestorxxl_zu_4.jpg
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtackta_kattlador/391737
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
En sammanställning av de enligt mig bästa tipsen.

- Lägg A4 stora klisterlappar upp och ner på bänken
- Rörelseaktiverad blomspruta
- "Gå-bort-spray"
- Lägga fram starkt luktande krydda eller liknande
- Bakplåtspapper på diskbänken, inte helt säker på hur effektivt det är
- Ge mat som fyller ut bättre, vad det nu ska vara med tanke på att katter inte ska äta spannmål.

Jag har med andra ord en del att utvärdera, stort tack till er som bidragit och övriga som faktiskt kommit med vettiga inlägg! Övriga kan ge sig vidare till trollskogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.