Nu försöker jag komma ihåg vad det heter, men det är typ som en "automatisk" blomspruta / Duschflaska, dvs du ställer den på tex köksbordet, och när den känner av att något kommer i närheten (katten) så sprayar den.

Men har de andra möjligheter att klättra i huset? För det kan vara den enkla anledningen att de är understimulerade, katter gillar att ligga högt upp.
 
Blwrgrl skrev:
Förvara kattmat och kattgodis på annan plats i huset om d går..? Kanske även ha matskålar på annan plats? De känner matdoft genom påsen och de har koll på var deras goda finns - så att de är där är ett tecken på att de letar gott att äta ☺️ Så då letar de kring det andra stället istället..
Det är en bra tanke, dock så har vi blötmaten i kylen och torrfoder där de äter så det hjälper tyvärr inte.
 
[SH];2553877 skrev:
Den katt som inte vänder sig i luften och landar på fötterna vid ett fall från en köksbänk finns inte... ;)
Min tanke också.

[SH];2553877 skrev:
Har för övrigt lite svårt att förstå varför så många inte accepterar TS önskan om att katterna inte ska vara på diskbänk och matbord. Är uppvuxen med katter och de var aldrig på diskbänk eller matbord, visserligen sov de ute nattetid men de visste var de fick vara inomhus.
Jag antar att vissa inte har någon vidare hygien och det får stå för dem, det konstiga är att de ens lägger tid på att svara på en tråd som denna när man inte har något vettigt att komma med.

[SH];2553877 skrev:
Å andra sidan har jag svårt för innekatter, känns onaturligt för sådana härliga djur. Men det är en annan historia. ;)
Ja, så är det med alla husdjur. Hundar får ex inte gå och göra sina behov när de vill, hamstrar är instängda på 0,5 m2 och oftast skötta av barn, fåglar sitter i små burar där de aldrig kan ta en naturlig flygtur, m,m, m,m.
 
oobum skrev:
Nu försöker jag komma ihåg vad det heter, men det är typ som en "automatisk" blomspruta / Duschflaska, dvs du ställer den på tex köksbordet, och när den känner av att något kommer i närheten (katten) så sprayar den.

Men har de andra möjligheter att klättra i huset? För det kan vara den enkla anledningen att de är understimulerade, katter gillar att ligga högt upp.
Ja, det är en bra idé! Troligen blir detta försök nr 2 men jag är ganska säker på att mitt första alternativ kommer lösa problemet :)

Hehe de är inte understimulerade, de leker ganska mycket med varandra och har som sagt ett stort klätterträd i vardagsrummet. Sen har de trotts allt 230 m2 meter att röra sig på och där brukar de springa o jaga varandra.

Detta handlar egentligen endast om den äldre katten som alltid är på jakt efter mat. Han hoppar upp, tar en titt och hoppar ner, han gör inte så mycket annat där(än att skita ner då såklart).
 
Vad jag märkt så finns det inte så många utvägar ut ur "katt på felställe problemet" de är dessutom snarlika med lösningarna på "få katt att göra som jag vill" problemet. Det är bara att välja ett av alternativen nedan.

1, ha inte katt
2, stäng in katten
3, gilla läget och låta katten bestämma hemma
 
  • Gilla
politby och 3 till
  • Laddar…
Tejp/självhäftande papper låter väl som en meotd, förhoppningsvis behöver ni inte ha det jämt utan ett par nätter bara...

Annars beror det lite på hur de kommer upp, men ngt slags kant (som lutar ca 45 grader utåt) kanske hjälper ? Eller tejpa fast vanliga papper på kanten så dom inte riktigt kan måtta/hoppa upp på själva bordet utan att passera dessa papper, skulle dom försöka så bär det inte och dom hamnar nere på golvet igen (som sagt en katt komemr inte skada sig av det). Det funkar ju inte om dom kan komma dit från ett annat ställ först kanske iofs...

/K
 
Kattmammor bitar sina ungar i örat när de gör fel. Det fungerar även att nypa katter i örat tills de säger ajjj då brukar de förstå att de har gjort fel.
Katter är ofta trotsiga och säger man inte till på skarpen kommer de göra saker de inte får bara för att få uppmärksamhet. Och uppmärksamhet kan de inte få nog av (känns det som ibland).

Så mycket kärlek i vanliga fall, men hårda nypor när de gör saker de inte får tror jag är rätt väg att gå.
 
toolman77 skrev:
Vad jag märkt så finns det inte så många utvägar ut ur "katt på felställe problemet" de är dessutom snarlika med lösningarna på "få katt att göra som jag vill" problemet. Det är bara att välja ett av alternativen nedan.

1, ha inte katt
2, stäng in katten
3, gilla läget och låta katten bestämma hemma
Skitsnack, självklart går det att fostra katter, en vattenspruta kommer man långt med kan jag garantera. Har 2 katter som bevis på det och efter lite google så kan vi konstatera att det fungerar bra i de flesta fallen. När det gäller att få katter att inte gå där man inte vill ha dem så är det bästa tipset hitintills att lägga ut något liknande tejp. De testar jag kört hitintills är lovande men omständliga så jag provar större ark denna gången, känner mig ganska säker på att detta kommer fungera men vi får se, annars får man gå vidare till plan B som är någon automatisk spruta =D
 
arneri68 skrev:
Kattmammor bitar sina ungar i örat när de gör fel. Det fungerar även att nypa katter i örat tills de säger ajjj då brukar de förstå att de har gjort fel.
Katter är ofta trotsiga och säger man inte till på skarpen kommer de göra saker de inte får bara för att få uppmärksamhet. Och uppmärksamhet kan de inte få nog av (känns det som ibland).

Så mycket kärlek i vanliga fall, men hårda nypor när de gör saker de inte får tror jag är rätt väg att gå.
Kan tänka mig att det är effektivt, dock vill jag inte bli fysisk. Anser att det är väldigt viktigt att katten inte bygger upp en rädsla för människor. Idagsläget rör de sig alltid runt där vi är och är väldigt keliga, d.v.s så som det ska vara.

Intressant tips dock, tack!
 
snowjim skrev:
Skitsnack, självklart går det att fostra katter, en vattenspruta kommer man långt med kan jag garantera. Har 2 katter som bevis på det och efter lite google så kan vi konstatera att det fungerar bra i de flesta fallen. När det gäller att få katter att inte gå där man inte vill ha dem så är det bästa tipset hitintills att lägga ut något liknande tejp. De testar jag kört hitintills är lovande men omständliga så jag provar större ark denna gången, känner mig ganska säker på att detta kommer fungera men vi får se, annars får man gå vidare till plan B som är någon automatisk spruta =D
Med mindre än en automatisk spruta så tror jag att de snart kommer återgår till att göra som de vill när du inte orkar lägga ut klister eller vakta med blomsprutan. De går att uppfostra till viss del men att få dem att hålla sig ifrån vissa ställen när du sover eller inte är hemma är ingen större idé
 
KnockOnWood skrev:
Jo, det är precis det som du frågade om:
Hur skall jag hindra mina husdjur att bete sig enligt sina naturliga instinkter?

Och mitt svar var att låta dem vara de djur de är, och inte försöka trimma in dem i något slags hemma-inne-gulli-gull.
Om andra husdjur har det värre så är det ju tråkigt för dem, men det gör väl inte dina katter lyckligare?

Har du någon bild på dem förresten? Och vilken ras är det?
W0iNPMl.jpg
Den matglada.
 
toolman77 skrev:
Med mindre än en automatisk spruta så tror jag att de snart kommer återgår till att göra som de vill när du inte orkar lägga ut klister eller vakta med blomsprutan. De går att uppfostra till viss del men att få dem att hålla sig ifrån vissa ställen när du sover eller inte är hemma är ingen större idé
Mycket möjligt, vi får se.
 
Joh_81 skrev:
Annars gillar katter värme, och att sitta högt upp så de har utsikt. Kanske går att göra iordning en plats som de gillar ännu bättre än köksbord och diskbänk.
Det här tyckte jag var ett bra förslag. En stol eller ställning som är högre än bordet skulle du kunna testa med (om du har plats).

Vi har en kattställning i vårt sovrum som är högre än sängen och den tycker vår katt är helt okej att bli förpassad till. Brukar ställa den i anslutning till sängen för att katten ska känna närhet.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
snowjim skrev:
[bild]
Den matglada.
Är det en av dina katter alltså?
Då förstår jag dina problem bättre :D

Den andra "katten" då?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag vill påstå att det bara är trams att det inte går att uppfostra katter och att man måste låta dem vara som de är för de är rovdjur och jag vet inte vad för märkliga argument som brukar komma fram.

Visst går det att uppfostra, men det är inte lätt och särskilt inte när de fått in en (o)vana. Det är upp till var och en huruvida de vill ha katter på bordet eller på diskbänken men här är det nolltolerans på sådant. Jag personligen tycker det är riktigt äckligt.

Ledordet är att vara maniskt konsekvent och att agera direkt. Det gäller också att alla familjemedlemmar agerar exakt likadant annars får ni en värre ögontjänare än vad katten i grund och botten är (för det är de, de är smarta djur).

Jag har ett bra förhållande till vår katt men den vet också att när jag höjer rösten så är det allvar och då åker den ut. Faktum är att han oftast ställer sig vid dörren självmant då :D.

I TS fall hade jag försökt arrangera någon alternativ plats som katten verkligen gillar. Sen är det bara att vaka som gäller och när katten hoppar upp på diskbänk/köksbord så är brukar jag ta ett tydligt grepp i nackskinnet (men även under katten, det ska visst inte vara bra att bära dem i nackskinnet sägs det), skälla ljudligt på katt(f*n - som det brukar heta då) och resolut bära bort den. Därefter är det total ignorans mot katten i minst en halvdag. Kommer han och vill kela så vänder jag ryggen och går bort utan att säga något.

Om ni inte orkar vaka varje natt så arrangera något så katterna inte kan hoppa upp under tiden. Och återigen - var konsekvent ;)

Jag har som hobbyprojekt också att använda hundträningstekniker för att få katten att sitta fint när han får vispat ägg som han älskar. Där är jag inte alls framgångrik :D
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.