Vi bor i K-märkt 20-talshus, 65 kvm golv varav 31 kvm ekstavparkett och 34 kvm furuplank. Vi hade kontrakterat en golvfirma på vänners rekommendation (tyvärr ej godkänd av GBR). Vi fick god kontakt med en man där som skulle fixa vårt golv med slipning av allt och olja+hårdvax på eken och färgad olja + hårdvax på furut - allt med syfte att få så lika färg som möjligt. Men på avtalad tid dök en annan man upp, som sa att han bara skulle slipa, sen skulle "den andra komma". Okej tänkte vi... Vi hade önskemål att titta på golvet efter en strykning men döm av vår förvåning när vi kommer dit två dagar senare och allt är klart. Resultatet är bedrövligt: bruna färgfläckar upp på våra nymålade vita lister, uthällt hårdvax helt ojämnt över hallgolvet, slipmaskinsmärken på furut, avskavningar på nylackerade element där golvslip körts, bruna handavtryck på vita väggar och på hängare i hallen, olikfärgade golv med mörka partier i hall och delar av kök men ljusare i sovrum där också massa fläckar finns i golvet. Vi tog dit honom vi pratat med först och hans erbjudande är: antingen rabatt (efter ROT) på 4000:- eller så kommer samma (katastrofala) golvman dit IGEN och fixar till felen. Vi vill inte släppa honom innanför dörren igen. VAD GÖRA?

Tyvärr måste du nog låta firman åtgärda felen dom gjort, för så är reglerna. Alla firmor har i princip rätt att få rätta till fel och om du inte vill låta honom göra det så får du nog ta pengarna han erbjöd och vara nöjd.

Jag förstår din frustration, jag hade nog själv också varit frustrerad. Sen hör det till saken att man måste acceptera vissa saker. Tex att man får måla om golvlisterna efter en golvslipning och ev bättringsmåla några skav här och där. Du kan inte komma ända in till golvlisten och under element med stora maskiner utan att dessa råkar skava något. Sunt för nuft måste råda även från er sida.

Jag vet inte hur det ser ut, men det är svårt att få exakt samma färg på golv av olika träslag, man kan få liknande men oftast inte helt lika eftersom ek och fur är så olika i sin struktur. Sen har ni ju valt att använda färg i det ena och inte i det andra golvet.

Det är också så att du kan ha furu golv i ena rummet och gran golv det andra eftersom man ofta använde olika virkeskvaliteter beroende på om man skulle täcka golvet med tex korkmatta eller linoleumgolv eller om det skulle vara synligt trä. Det innebär att du kan få helt olika färg på golven efter behandling med färgad olja beroende på kvaliten på träet.

Fläckarna som du beskriver, vad menar du? Det kan nämligen vara så att ert gamla golv har tex fettfläckar från förr som sitter djupt i träet detta kan då göra att man inte får samma inträngning av olja/färg på vissa ställen och detta syns ju tydligare nu när ni haft färg i oljan. Något som kanske inte syntes när golvet var ofärgat.

Händer på väggar och klädhängare är inte acceptabelt.

Redigerat:
fy vad arg jag hade varit :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.