9 714 läst · 4 svar
10k läst
4 svar
Kassett i kakelugn eller inte...
Hade en snubbe som pysslat med kakelugnar i 30år hemma hos mig och tittade på min kakelugn. Han rekomenderade en insatts i kakelugnen och sa att det skulle bli jätte bra värme av det. Att kakelugnen skulle fungera som den alltid gjort (varm lång tid) men ändå kunna värma upp stora delar av huset. (huset är ombyggt med större rumm etc så kakelugnen orkar inte värma upp så bra i sig). Och sen hade jag en skorstens fixare som sa att det va helt och kassta pengarna i sjön, han sa att den inte skulle värma någontin och föreslog att jag skulle sälja kakelugnen så kunde han mura upp en "bonnspis" för 40k som garanterat skulle värma upp hela huset (ca 130kvm i 2 plan). Så nu e min fråga, e tror någon att det e värt och sätta in den där kassetten för 9500 + arbete 4500kr i kakelugnen?
Kassetten e från eurofire
Här e en länk till kassetten
http://www.eurofire.se/Pages/Pages.asp?pagenr=758&group=Kakelugnar
Tack för hjälpen!
Andreas
Kassetten e från eurofire
Här e en länk till kassetten
http://www.eurofire.se/Pages/Pages.asp?pagenr=758&group=Kakelugnar
Tack för hjälpen!
Andreas
jag skulle aldrig sätta in en sådan kassett i en kakelugn, det är att häda.
Och att riva ugnen för att mura upp en ny bonnspis för 40k, det känns knäppt.
Är det inte bättre att komplettera med en eldstad till i något rum så du kan värma hela huset om det nu är tanken att du ska göra m.h.a. vet ?
Och att riva ugnen för att mura upp en ny bonnspis för 40k, det känns knäppt.
Är det inte bättre att komplettera med en eldstad till i något rum så du kan värma hela huset om det nu är tanken att du ska göra m.h.a. vet ?
Rent spontant....verkar vara "hål i huvudet" att montera in en kassett i en kakelugn. Kaklugnen är ju en konstruktion som i sig själv håller ett ordentligt värmemagasin. Dessutom får en kakelugn aldrig stormeldas för den blir för het och riskerar att spricka.
Att i det läget peta in en kassett som hettar upp ännu mer känns för mig som en väldigt konstig lösning.
Att riva ner en kakelugn...jag hoppas du skojar med oss?
Är det inte bättre om du nu vill ha lite värme i andra delar av huset att satsa lite pengar på en luftvärmepump? Du får en bra för 20.000.
Låt ugnen vara som den är om den är funktionsduglig!
Att i det läget peta in en kassett som hettar upp ännu mer känns för mig som en väldigt konstig lösning.
Att riva ner en kakelugn...jag hoppas du skojar med oss?
Är det inte bättre om du nu vill ha lite värme i andra delar av huset att satsa lite pengar på en luftvärmepump? Du får en bra för 20.000.
Låt ugnen vara som den är om den är funktionsduglig!
Tack för tippsen. Jag har 2st kakelugnar som står i rummen bredvid varandra som är fina och täta samt en braskamin på övervåningen. Funderar nog på en luft värmepump i stället det lät som en vettig ide. satte in en glaslucka i den ena ugnen och det tyckte jag vart bra och mysig + att det brann inte lika häftigt i ugnen. blir kanske en sån i andra också så mysvärdet går i taket
Liknande trådar
-
Bygga om öppen spis/eldstad eller specialbeställa kassett?
Värme allmänt -
Golvvärme - kassetter eller flytspackel?
Golv -
Är det en kakelugn eller nåt annat?
Ved, Pellets, Flis -
Kakelugnsbygge. Klinker/Sten under eller runt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Välj rätt kamin, kakelugn eller spiskassett
Artikelkommentarer