Jag ska byta dörrkarmen till toan som finns i anslutning till hallen.
Väggen är ca 10-12mm tjockare än karmen.
Jag har tänkt använda släta foder 12x56.

Problemet är att väggen lutar ca 7mm mellan övre och nedre karmända.
Planen har varit att sätta karmen i liv på utsidan mot hallen för att få det snyggast där.
Så antingen sätter jag karmen i lod och liv med väggen på halva höjden och använder ett standardfoder, dvs fodret kommer då att "skruva sig" inåt mot karmen ca 3.5mm i ena änden och utåt mot väggen 3.5mm i den andra.
Fodret kan nog på gränsen svälja den nivåskillnaden utan att behöva holkas ur på baksidan.
Jag kan iofs flytta ut karmen 1-2mm ännu längre så att fodret vrids mindre in mot karmen, men mer ut mot väggen, risken finns att det istället blir en glipa mot karmen.

Eller så sätter jag karmen i lod längre in och kilsågar ett klackfoder på utsidan.
På insidan får man i vilket fall lösa det på lämpligaste sätt, ev också med kilsågat klackfoder.

Så vad är snyggast på utsidan, ett "vridet" foder, eller att kilformat klackfoder som ligger plant, vad syns minst?
Minst jobb är förstås att acceptera det "vridna" fodret.
Tacksam för input!
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Bor i gammalt hus där allt är snett och jävligt. Inte ens så det lutar bara, utan det går i vågor och det är bågformade väggar och så.

För ganska små skillnader har jag landat i att det blir snyggast göra en klack på fodret.
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.