Hej!
Monterade en ytterdörr från byggmax i somras som nu beter sig lite konstigt.
Tyvärr tappade jag greppet om dörren en dag och vinden blåste upp den ganska kraftigt, slog i ändläget. Dörren har knarrat och blivit svårstängd, är osäker på om det kom i samband med uppslaget eller senare.
Tänkte försöka justera dörren lite idag och börjar felsöka.
Upptäcker att karmen på gångjärnsidan bågnar utåt på mitten när dörren är stängd och är helt i lod när dörren är öppen. Vad kan detta bero på? 🤔 Och finns det något jag kan göra åt det?
Tyvärr tappade jag greppet om dörren en dag och vinden blåste upp den ganska kraftigt, slog i ändläget. Dörren har knarrat och blivit svårstängd, är osäker på om det kom i samband med uppslaget eller senare.
Upptäcker att karmen på gångjärnsidan bågnar utåt på mitten när dörren är stängd och är helt i lod när dörren är öppen. Vad kan detta bero på? 🤔 Och finns det något jag kan göra åt det?
Har du någon bild utifrån med dörren stängd?L _Lillan_ skrev:Hej!
Här är lite bilder från utsidan och springan längs med gångjärnssidan.R Rejäl skrev:
Försöket justera dörrbladet lite mot låssidan med skruvarna men ett kvarts varv på övre gångjärnet så tog dörren i karmen på låssidan, så tror inte det har med det att göra.R Rejäl skrev:
Har ett karmkors men är osäker på hur jag ska justera då den bågnar utåt och karmskruvarna bara justerar i sidled.
Det som gör mig fundersam är att karmen rör sig så pass mycket utan att dörrbladet vidrör den. 🤔
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Du kan justera karmen lite vid det mittersta gångjärnet så att springan blir större mellan karm och dörrblad..L _Lillan_ skrev:Försöket justera dörrbladet lite mot låssidan med skruvarna men ett kvarts varv på övre gångjärnet så tog dörren i karmen på låssidan, så tror inte det har med det att göra.
Har ett karmkors men är osäker på hur jag ska justera då den bågnar utåt och karmskruvarna bara justerar i sidled.
Det som gör mig fundersam är att karmen rör sig så pass mycket utan att dörrbladet vidrör den. 🤔
Det är svårt att råda allt utan man får testa o se vad som fungerar..
Att justera dörrbladet mer åt låskistan tror jag inte på för det är inte så stor glipa på den sidan!
Vet inte om smällen har något med saken att göra.1 123abc skrev:
Har svårt att se att enbart mittengångjärnet skulle skadas så markant vid en smäll. Kan det vara så? 🤔
Såg nu att dörren är konkav, den buktar utåt på mitten.
Så misstänker att det är det som drar ut gångjärnet/karmen när man stänger dörren..
8mm på 2m är ganska mycket 🙈R Rejäl skrev:
Ska väl ändå göra ett försök med reklamation, den har bara suttit i 5månader varav de flesta vinter. Men har inga höga förhoppningar. 😔
Här är Swedora toleranser..
https://www.swedoor.se/getmedia/afd...tdatablad-Maetning-Av-Buktighet-2023.pdf.aspx
https://www.swedoor.se/getmedia/afd...tdatablad-Maetning-Av-Buktighet-2023.pdf.aspx
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gips på innerväggar som bågnar
Byggmaterial & Byggteknik -
Superellips bord som sjunker/bågnar i mitten
Inredning -
Svärmors altan bågnar, går inte att stänga skjutdörrar
Altan & Uteplats -
Fönster som i öppet läge hamnar mot övre fönsterkarmen
Fönster & Dörrar -
Fönsterkarm som bågnar - vad göra?