Hej!
Monterade en ytterdörr från byggmax i somras som nu beter sig lite konstigt.
Tyvärr tappade jag greppet om dörren en dag och vinden blåste upp den ganska kraftigt, slog i ändläget. Dörren har knarrat och blivit svårstängd, är osäker på om det kom i samband med uppslaget eller senare.

Tänkte försöka justera dörren lite idag och börjar felsöka.
Upptäcker att karmen på gångjärnsidan bågnar utåt på mitten när dörren är stängd och är helt i lod när dörren är öppen. Vad kan detta bero på? 🤔 Och finns det något jag kan göra åt det?

• Hand håller ett vattenpass mot en ytterdörrs karm för att kontrollera om den är i lod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i ett vattenpass från Meec Tools mot en ytterdörrs karm. Vattenpasset visar avvikelse i karmen på gångjärnssidan.
    Skapa konto
R
L _Lillan_ skrev:
Hej!
Monterade en ytterdörr från byggmax i somras som nu beter sig lite konstigt.
Tyvärr tappade jag greppet om dörren en dag och vinden blåste upp den ganska kraftigt, slog i ändläget. Dörren har knarrat och blivit svårstängd, är osäker på om det kom i samband med uppslaget eller senare.

Tänkte försöka justera dörren lite idag och börjar felsöka.
Upptäcker att karmen på gångjärnsidan bågnar utåt på mitten när dörren är stängd och är helt i lod när dörren är öppen. Vad kan detta bero på? 🤔 Och finns det något jag kan göra åt det?
Har du någon bild utifrån med dörren stängd?

Tomture61
Antagligen är springan / utrymmet på gångjärnssidan nu för tajt .
Du får bända på gångjärnen .

R Rejäl skrev:
Har du någon bild utifrån med dörren stängd?
Här är lite bilder från utsidan och springan längs med gångjärnssidan.

• Gångjärn på en dörr med en synlig springa längs sidan, utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Dörrhänge på svart dörr med vit karm och synlig springa längs gångjärnssidan.
    Skapa konto
  • Bild på dörrens utsida med närbild av springan vid gångjärnssidan och en del av väggen.
    Skapa konto
  • Svart ytterdörr med två smala fönster och springa längs gångjärnssidan, vit fasad och elektroniskt lås. Grön vattentunna syns i hörnet.
    Skapa konto
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antagligen är springan / utrymmet på gångjärnssidan nu för tajt .
Du får bända på gångjärnen .
Karmen börjar bågna innan dörrbladet går emot karmen.

R
L _Lillan_ skrev:
Här är lite bilder från utsidan och springan längs med gångjärnssidan.
Jag tycker inte att du ska vända i gångjärnen för du har ingen stor springa på låssidan, har du ett karmkors? så att du kan justera karmen på gångjärnssidan..

R Rejäl skrev:
Jag tycker inte att du ska vända i gångjärnen för du har ingen stor springa på låssidan, har du ett karmkors? så att du kan justera karmen på gångjärnssidan.
Försöket justera dörrbladet lite mot låssidan med skruvarna men ett kvarts varv på övre gångjärnet så tog dörren i karmen på låssidan, så tror inte det har med det att göra.

Har ett karmkors men är osäker på hur jag ska justera då den bågnar utåt och karmskruvarna bara justerar i sidled.

Det som gör mig fundersam är att karmen rör sig så pass mycket utan att dörrbladet vidrör den. 🤔

R
L _Lillan_ skrev:
Försöket justera dörrbladet lite mot låssidan med skruvarna men ett kvarts varv på övre gångjärnet så tog dörren i karmen på låssidan, så tror inte det har med det att göra.

Har ett karmkors men är osäker på hur jag ska justera då den bågnar utåt och karmskruvarna bara justerar i sidled.

Det som gör mig fundersam är att karmen rör sig så pass mycket utan att dörrbladet vidrör den. 🤔
Du kan justera karmen lite vid det mittersta gångjärnet så att springan blir större mellan karm och dörrblad..
Det är svårt att råda allt utan man får testa o se vad som fungerar..

Att justera dörrbladet mer åt låskistan tror jag inte på för det är inte så stor glipa på den sidan!

R Rejäl skrev:
Du kan justera karmen lite vid det mittersta gångjärnet så att springan blir större mellan karm och dörrblad..
Det är svårt att råda allt utan man får testa o se vad som fungerar..
Såklart! Skitsvårt när man inte ser själv i verkligheten. ☺️ Testar det.

Jag försöker förstå problemet.
Är det gångjärnet som blivit deformerat/knäckt och det är det som rör karmen så problemet uppstår?
Om så är fallet så knäck gångjärnet eller byt mot ett nytt om så krävs.

1 123abc skrev:
Jag försöker förstå problemet.
Är det gångjärnet som blivit deformerat/knäckt och det är det som rör karmen så problemet uppstår?
Om så är fallet så knäck gångjärnet eller byt mot ett nytt om så krävs.
Vet inte om smällen har något med saken att göra.
Har svårt att se att enbart mittengångjärnet skulle skadas så markant vid en smäll. Kan det vara så? 🤔

Såg nu att dörren är konkav, den buktar utåt på mitten.
Så misstänker att det är det som drar ut gångjärnet/karmen när man stänger dörren.. :(

• Person med vattenpass kontrollerar dörrkarmen vid ytterdörren, verktyg syns i bakgrunden, eventuellt problem med mittgångjärn.
    Skapa konto
R
Ja är dörren som en banan och du stänger den så tvingar den ju karmen med..
Ingett att göra bara o leva med det..
Har för mig att ett dörrblad får bukta 8mm på 2m men kommer inte ihåg vart jag läste det..

R Rejäl skrev:
Ja är dörren som en banan och du stänger den så tvingar den ju karmen med..
Ingett att göra bara o leva med det..
Har för mig att ett dörrblad får bukta 8mm på 2m men kommer inte ihåg vart jag läste det..
8mm på 2m är ganska mycket 🙈
Ska väl ändå göra ett försök med reklamation, den har bara suttit i 5månader varav de flesta vinter. Men har inga höga förhoppningar. 😔

R
L _Lillan_ skrev:
8mm på 2m är ganska mycket 🙈
Ska väl ändå göra ett försök med reklamation, den har bara suttit i 5månader varav de flesta vinter. Men har inga höga förhoppningar. 😔
Vad är det för fabrikat?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.