27 807 läst · 8 svar
28k läst
8 svar
Kapa skruv utan att förstöra gängorna
Har bestämt för mig att jag har lärt mig att om man kapar en skruv förstör man gängorna.
Igår behövde jag en kortare skruv än vad som fanns i bygghandeln. Killen där föreslog att jag köpte längre skruv och knipsade av den. Han såg ut som en fågelholk när jag menade att det inte går. Så hur är det nu? Kan man korta av en skruv och hur gör man då? Såg, knips, fil eller annat?
I det här fallet gäller det en rätt fingängad historia av den typ man har i ett doslock.
Igår behövde jag en kortare skruv än vad som fanns i bygghandeln. Killen där föreslog att jag köpte längre skruv och knipsade av den. Han såg ut som en fågelholk när jag menade att det inte går. Så hur är det nu? Kan man korta av en skruv och hur gör man då? Såg, knips, fil eller annat?
I det här fallet gäller det en rätt fingängad historia av den typ man har i ett doslock.
Produkter som diskuteras: "Såg fil"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Såga av till straxt över rätt längd, sen fila ner sista millimetern. OM du inte har tillgång till mutter, det absolut bästa är att gärna på en mutter såga av framför muttern och sen gänga av muttern, då rensar den iordning gängan.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Som sagt såga med bågfil, har även kört med metallsågsblad i sticksågen. Därefter ett par drag med filen för att snygga till kanterna.
Däremot så är det ju ingen höjdare att klippa av skruven. I så fall skall man nog gänga dit och spänna först. Sedan klippa av den och hoppas att man aldrig skall behöva lossa skruven.
har iofs, för länge sedan sett en tång där man kunde gänga i skruvar upp till M5, och sedan skjuvades skruven av när man tryckte ihop tången.
Däremot så är det ju ingen höjdare att klippa av skruven. I så fall skall man nog gänga dit och spänna först. Sedan klippa av den och hoppas att man aldrig skall behöva lossa skruven.
har iofs, för länge sedan sett en tång där man kunde gänga i skruvar upp till M5, och sedan skjuvades skruven av när man tryckte ihop tången.
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Fanns på kabelskotängerna av det enklare slaget, men det var ingen höjdare.hempularen skrev:Som sagt såga med bågfil, har även kört med metallsågsblad i sticksågen. Därefter ett par drag med filen för att snygga till kanterna.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 888 inlägg
Skruvkapningen på "kabelskotängerna" är nästan det enda de duger till, funkar ju enligt gängsnitt/mutter metoden. Grövre skruv sågar man av och fasar änder 60 grader, samma vinkel som gängflanken ( jo jag vet att withwort och rörgängan är 55 grader).
Protte
Protte
Här finns det skruv som man kan klippa av med tång, lätt som en plätt.
http://www.jula.se/skruvar-for-dorrhandtag-2-pack-123820
http://www.jula.se/skruvar-for-dorrhandtag-2-pack-123820
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kan man skapa fall utanför duschzonen med storformatiga plattor?
Badrum -
Finns en köksfläkt utan kåpa för ventilationsrör 12 cm diameter?
Ventilation -
Skruvstäd med eller utan utbytbara backar
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur skruva skruvstift utan spår/grepp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Val av farmarskruvar till låglutande plåttak
Tak & Vind