Har bestämt för mig att jag har lärt mig att om man kapar en skruv förstör man gängorna.
Igår behövde jag en kortare skruv än vad som fanns i bygghandeln. Killen där föreslog att jag köpte längre skruv och knipsade av den. Han såg ut som en fågelholk när jag menade att det inte går. Så hur är det nu? Kan man korta av en skruv och hur gör man då? Såg, knips, fil eller annat?
I det här fallet gäller det en rätt fingängad historia av den typ man har i ett doslock.

Såga av till straxt över rätt längd, sen fila ner sista millimetern. OM du inte har tillgång till mutter, det absolut bästa är att gärna på en mutter såga av framför muttern och sen gänga av muttern, då rensar den iordning gängan.

• Gilla
PhiiMii och 1 till
  • Laddar…
Såga av skruven till rätt längd och gör en fas 1*45 grader.

• Gilla
Joblo
  • Laddar…
Brukar dra på ett gängsnitt innan och sen fasa av toppen, använder jag fil filar jag enbart mot skruven, med dremel och sliprulle är det bara att köra på.

• Gilla
Snabbe Wille
  • Laddar…
Som sagt såga med bågfil, har även kört med metallsågsblad i sticksågen. Därefter ett par drag med filen för att snygga till kanterna.

Däremot så är det ju ingen höjdare att klippa av skruven. I så fall skall man nog gänga dit och spänna först. Sedan klippa av den och hoppas att man aldrig skall behöva lossa skruven.

har iofs, för länge sedan sett en tång där man kunde gänga i skruvar upp till M5, och sedan skjuvades skruven av när man tryckte ihop tången.

hempularen skrev:
Som sagt såga med bågfil, har även kört med metallsågsblad i sticksågen. Därefter ett par drag med filen för att snygga till kanterna.

Däremot så är det ju ingen höjdare att klippa av skruven. I så fall skall man nog gänga dit och spänna först. Sedan klippa av den och hoppas att man aldrig skall behöva lossa skruven.

har iofs, för länge sedan sett en tång där man kunde gänga i skruvar upp till M5, och sedan skjuvades skruven av när man tryckte ihop tången.
Fanns på kabelskotängerna av det enklare slaget, men det var ingen höjdare.

Skruvkapningen på "kabelskotängerna" är nästan det enda de duger till, funkar ju enligt gängsnitt/mutter metoden. Grövre skruv sågar man av och fasar änder 60 grader, samma vinkel som gängflanken ( jo jag vet att withwort och rörgängan är 55 grader).

Protte

Dremel, multimaster, bågfil...på med mutter innanför sågsnittet. Såga...skruva av muttern....klart.
(*** vad jag svurit innan jag upptäckte den enkla metoden..sen ska syndaren lära sig...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.