Dränering med pordränskivor som sticker upp ovanför marknivå vid husvägg med skadade täcklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har köpt ett hus där grunden är dränerad med pordränskivor. Torrt och fint i källaren, så dräneringen funkar som den ska.

Av någon anledning så går skivorna upp ca 20 cm på väggen ovanför mark, vilket resulterat i att täcklisterna är helt spruckna och söndertorkade av sol och väder. Enligt monteringsanvisningarna för pordrän ska täcklisten ligga ca 10 cm under mark.

Tänkte byta ut täcklisterna mot nya fräscha, och funderar på att då även kapa pordränskivorna ca 20 cm så att det är möjligt att täcka över de nya täcklisterna med jord.

Verkar det vara en OK idé, eller kan det finnas någon anledning att man låtit skivorna sticka upp ovanför mark?

Gör som du tänkt, men lägg hellre makadam på listen upp till marknivå, i stället för jord. Listen kanske monterades så högt för att putsen inte går ner till mark, och man ville då inte blotta oputsad grund, bara en gissning.

Tack för svar!

Ska kolla hur det ser ut med putsen bakom skivan, om det kan vara en anledningen till att de går så högt nu

Hur är lutningen på marken??
Aldrig fel att fylla upp lite närmast huset så man får lutningen bort och inte till huset.
Hur du än gör avsluta närmast huset med en rad plattor så kan man köra på dom med ett hjul när man klipper gräs.

För husets bästa, låt det vara, fyll på jord upp till 5 cm från kanten och lägg plattor med lutning från huset.

A Argastesnickaren skrev:
Hur är lutningen på marken??
Aldrig fel att fylla upp lite närmast huset så man får lutningen bort och inte till huset.
Hur du än gör avsluta närmast huset med en rad plattor så kan man köra på dom med ett hjul när man klipper gräs.
Lutar faktiskt lite mot huset, så har tänkt fylla upp så att det lutar ifrån istället. Tack för tips gällande plattor!

Isakare Isakare skrev:
För husets bästa, låt det vara, fyll på jord upp till 5 cm från kanten och lägg plattor med lutning från huset.
Tänker du att det kan bli sämre dränering / isolering ifall jag kapar pordrän-skivorna så att de hamnar under marknivå?

Bästa svaret

M mantons skrev:
Tänker du att det kan bli sämre dränering / isolering ifall jag kapar pordrän-skivorna så att de hamnar under marknivå?
Tänker att huset mår bäst av att det inte är jord mot muren alls.
Det såg ut som hos dig på mitt hus, dränerat 3 år innan jag köpte det, man hade lagt jord över, men marken hade sjunkit. Jag fyllde upp jord till kanten, sen grus över för att täcka listen. Året efter fick jag göra om det igen då det sjunkit igen.
Jag vet att man rekommenderar jord mot muren, men samtidigt rekommenderas att aldrig ha växter mot muren. Har man jord, kommer det att växa i den, moment 22 alltså.

M mantons skrev:
Skivorna är enbart till för isolering och för att väggen inte ska suga vatten. Så dom påverkar egentligen inte dräneringen öht.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.