BYTA DOM GALVADE KALLVATTERÖREN!
Jag har en kåk från 1954 och jag började vela som du, byta en bit där och här för att få byta kökskran mm. resultatet av att jag inte bytta allt jo....
efter ett år så började kallvattenröret på toaletten droppa mitt på synligt som tur va, bytade då denna del ända från stammen.
Efter ett tag så började det droppa igenom garagetaket jo då var det dags igen. ett galvat rör hade rostat upp mitt på och en större del av trossbotten fylld med vatten.
Galv varar inte för evigt & kallvatten med luft är aggresivt som bara den.
Och din hemförsäkring täcker inte kostnaderna för varken rördelar eller rörmockare endast eventuella skador som uppstod (ja och så skriver dom ju av det mesta + själrisk på >2000:).
Gör nu inte någon snikvariant för det är jobbigt.....snälla...... :'(

Hej

Gänga stålrör är enkelt och ganska kul. Nya galvdelar kostar dessutom knappt hälften av vad motsvarande mässingsprylar kostar. Gängkloppan (gängsnitt med spärrkskaft) är dyr. Försök att låna eller hyr. Ett problem är att fixera röret när man gängar. Har aldrig försökt gänga ett rör "på plats". Skulle tro att det ev går med klena dimensioner, men påfrestningarna på den andra änden av röret måste bli väldigt stor. Jag tror nog att du får räkna med att demontera röret som skall kapas och sedan sätta det i ett stort skruvstäd, helst ett särskilt städ för rör. Viktigt är att smörja gängsnittet hela tiden med gängolja när man skär gängan.

När det gäller korrosion så ökar du i vart fall inte den risken genom att skarva på de gamla galvrören, så länge du inte sätter in koppar eller mässingdelar, före gamla galvdelar.

Det finns särskilda klämringskopplingar som innehåller en oring som hjälper till att täta mot den ojämna ytan på stålrör.

Sök efter "Stålrörskoppling" på http://www.rinkabyror.se/ så ser du hur dom ser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.