Hej!

Håller på med installation av spottar i hallen under badrummet.
Självklart ligger det ett avlopp i gjutjärn kvar som ej används mer, kommer nog från ett gammalt handfat. Det är påkopplat med en y-koppling till toa avloppet. Skulle behöva ta bort det innan muffen. Får bli bågfil men finns det nåt sätt att plugga y-et på nåt bra sätt?
 
  • CIMG3298.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG3300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det bara är att stoppa in en nippel i lämplig storlek och sedan täta med en grå plastplugg!?

Risken blir att plastpluggen sticker in en bit i kröken, gör det något?

MVH
 
Fyller på med en bild till. Vad finns det för olika sätt att plugga röret på? Behålla någon centimeter av muffen?

Som förtydligande så är det första muffen som ska bort...
 
  • CIMG3303.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Innan muffen blir det svårt att kapa och svårt att få det tätt, ingen bit rakt rör att täta mot. Går det inte att kapa efter muffen och inte innan som du tänkt?

Jag skulle nog, om det är möjligt att komma åt, kapa bort hela grenet och dra upp en ny genomföring till toan om det går, det är det bästa alternativet för dig så slipper du problem i framtiden!
 
krilleman_215 skrev:
Innan muffen blir det svårt att kapa och svårt att få det tätt, ingen bit rakt rör att täta mot. Går det inte att kapa efter muffen och inte innan som du tänkt?

Jag skulle nog, om det är möjligt att komma åt, kapa bort hela grenet och dra upp en ny genomföring till toan om det går, det är det bästa alternativet för dig så slipper du problem i framtiden!
Klockrent svar...

Har kapat vid muffen idag, å det gick åt skogen, droppar när man spolar. Blev endast ca 15mm kvar till wc avloppet.Får göra som du säger och kapa bort grenet. Men då åker jag på att hacka loss runt muffen i toa golvet, montera en böj och en wc anslutning. Hur är bästa sättet att skarva på gjutjärnet som är ca 100mm invändigt?
 
Krilleman
Är det 110mm utvändigt så funkar det fint med en JET-koppling, annars tar du en Fernco.
 
Det är nog 110mm, och då är jet koppling bäst?

Bäst att kapa utan muff antar jag?

Du är en klippa på forumet :)
 
Krilleman
Självklart kapar du på en raksträcka för att undvika problem, rengör röret så gott det går runt om, JET funkar fint och den är betydligt billigare än Fernco om det är 110mm!
 
krilleman_215 skrev:
Självklart kapar du på en raksträcka för att undvika problem, rengör röret så gott det går runt om, JET funkar fint och den är betydligt billigare än Fernco om det är 110mm!

Fick endast tag i en som var c-klass, antar att den är dyrare...
 
Krilleman
Japp

110 JET Klass B grundpris i katalog = 93:- plus moms
110 JET Klass C grundpris i katalog = 253:- plus moms
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.