Hur kapar jag och vad behöver jag för att plugga LK PAL universal (16x2,0)? Ska putsa väggen.

Vita PVC-rör med tryckt text och streckkoder mot en grå betongvägg. Bilden är vriden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
(y)(y)(y)(y)(y)
 
Bågfil är också bra för att kapa om man inte har avsett verktyg,
 
Har för mig att LK PEX/PAL inte bör bågfilas.
 
Rickard.
Bågfil är kanske inte att rekomendera men alla varianter pexsaxar och plaströrssaxar fungerar bra.
Biltema säljer en för en hundring som jag tycker man gott och väl kan investera i som husägare, väldigt användbar med tanke på prislappen för diverse plaströr och slang.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
@Krilleman vad tror du annars om LK Pushfit propp RSK 1882494? Enklare installation, man slipper stödhylsor etc?
 
Krilleman
Puschfit har betydligt högre krav på kalibrering av rörändan.
Då behöver du köpa ett kalibreringsverktyg också.

Visst ska detta användas till Vatettes variant också, men den kopplingen är mer förlåtande när du endast ska montera någon enstaka koppling. I praktiken kan du köra denna kopplingen lite fram och tillbaka ett par gången för att räta ut röret efter kapning på ett enkelt sätt.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-1876896-kalibreringsverktyg-16-25-mm-2813931
1876896.eps
 
Ok jag kör på Vatettes för enkelhets skull men blir inte klok på vilken stödhylsa jag ska ha? Kanske denna??
 
Rickard.
P ptk skrev:
Ok jag kör på Vatettes för enkelhets skull men blir inte klok på vilken stödhylsa jag ska ha? Kanske denna??
Köper du den i länken behöver du ingen stödhylsa, det du ser på andra sidan muttern är den del som ska in i röret.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ok tack! Blev bara förvirrad av den här instruktionen. Men det står samtidigt inget om stödhylsa i Vatettes instruktion. Jag kör utan. (y)(y)

En skärmdump visar en produktinformation för en provtryckningspropp från Gustavsberg, användbar för olika rörtyper. Priset är 99 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Exakt! Tack!
 
Jag behöver en till, funkar denna?

Kopplingsset för PEX-rör, kvinnlig anslutning, 16 mm / 1/2 tum, i förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Jag misstänker att den där är för PEX, den sortens rör är oftare tjockare i godset. Informationen på förpackningen är väldigt bristfällig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.