4 672 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Kapa i mätartavla för att få plats med ny normcentral
Hej,
Jag tänkte sätta in en ny normcentral men skulle behöva kapa ca 5cm i mätartavlan för att få plats med den. Längst upp är den ju mest ett tomt plåtskal som ledningarna löper i så om man bara låter bli att kapa i dom så bör det väl vara ok. Eller räknas den som nätägarens egendom och därmed inget man får röra?
Se bild (ledningen som är fult dragen över är bara tillfällig...
Jag tänkte sätta in en ny normcentral men skulle behöva kapa ca 5cm i mätartavlan för att få plats med den. Längst upp är den ju mest ett tomt plåtskal som ledningarna löper i så om man bara låter bli att kapa i dom så bör det väl vara ok. Eller räknas den som nätägarens egendom och därmed inget man får röra?
Se bild (ledningen som är fult dragen över är bara tillfällig...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge som det faktiskt är helt tomt där uppe och det inte syns att någon varit i farten så skulle det nog inte uppmärksammas men är det synligt så lär det bli liv.
Skulle du skada något så är du rökt.
Jag tror å andra sidan inte att varken elektriker får göra det och en nätelektriker vill inte göra det
Skulle du skada något så är du rökt.
Jag tror å andra sidan inte att varken elektriker får göra det och en nätelektriker vill inte göra det
Finns det inte plats att flytta den?
Mätartavlan är kundens så den har inte nätbolaget med att göra. Så att kapa den och sedan se till att den sitter fast samt att ledningarna går i tex ett plaströr, och att det inte ramlar ner en massa "jox" på baksidan så ska det inte vara nått problem.
Problemet kan vara att det finns en standard på hur stora mätartavlor ska vara samt hur dom ska vara utförda, men det har jag inte koll på.
Men enklast måste det väl vara att flytta ner den en liten bit.
Problemet kan vara att det finns en standard på hur stora mätartavlor ska vara samt hur dom ska vara utförda, men det har jag inte koll på.
Men enklast måste det väl vara att flytta ner den en liten bit.
Så här ser hela paketet ut. Snyggast vore ju att skaffa en ny mätartavla med huvudsäkringarna inbyggda och sedan placera på lämplig höjd så normcentralen passar in fint ovanför. Då måste man dock bryta huvudströmmen ute i skåpet vid gatan och dit har jag inte nyckel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mätartavlan är din egendom, nätägaren äger bara mätaren och de detaljer som hör till den för att få ett fungerande mätsystem, och så länge den uppfyller de krav som finns på plats för mätare, säkringar och huvudbrytare samt skydd mot inträngande föremål så får du i stort sett göra vad du vill.
Det viktigaste är att kolla så mätarplatsen håller de mått som krävs för elmätaren, och eftersom du modifierar en sak så blir det då de mått som gäller idag som du får dimensionera efter. Även om den mätare du har idag är mindre än den plats som finns, så hindrar inte det att nätägaren byter till en annan mätartyp som kräver större plats, har du då gjort om något så denna inte får plats så kommer du att få ett krav på dig att tillhandahålla en godkänd mätarplats, vilket då med all säkerhet kommer att innebära ett byte till en ny mätartavla.
Att flytta tavlan är förmodligen den allra bästa lösningen, då kan inte nätägaren hävda någonting, är dock lite krångligare, då din elektriker måste samordna med någon från, i ditt fall Vattenfall, om brytning av inkommande ström och sedan plombering av tavla och mätare när allt är klart.
Det viktigaste är att kolla så mätarplatsen håller de mått som krävs för elmätaren, och eftersom du modifierar en sak så blir det då de mått som gäller idag som du får dimensionera efter. Även om den mätare du har idag är mindre än den plats som finns, så hindrar inte det att nätägaren byter till en annan mätartyp som kräver större plats, har du då gjort om något så denna inte får plats så kommer du att få ett krav på dig att tillhandahålla en godkänd mätarplats, vilket då med all säkerhet kommer att innebära ett byte till en ny mätartavla.
Att flytta tavlan är förmodligen den allra bästa lösningen, då kan inte nätägaren hävda någonting, är dock lite krångligare, då din elektriker måste samordna med någon från, i ditt fall Vattenfall, om brytning av inkommande ström och sedan plombering av tavla och mätare när allt är klart.
Nu när jag ser hur alltihopa ser ut så är det ju helt klart att det bästa är att byta hela tavlan, en ny tavla blir betydligt smidigare och du får allt i tavlan, huvudsäkring, mätare och brytare, dessutom moderna prylar, huvudbrytaren som sitter i den befintliga tavlan kan vara lite "så där" i funktion, har varit med om att dom brutit två faser, vilket är lite överraskande när man tror att allt är brutet (jo jag vet, man skall alltid spänningsprova, jag gör det, men alla gör inte det).
Säkerligen finns det minst en, troligen två, frånskiljbara plintar för PEN i det befintliga också, något som skall utrotas i möjligaste mån.
Säkerligen finns det minst en, troligen två, frånskiljbara plintar för PEN i det befintliga också, något som skall utrotas i möjligaste mån.
Produkter som diskuteras: "spänningsprova"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jo. Det vore onekligen elegantast och mest framtidssäkert. Finns det elektriker som kan göra både det bytet och hantera avstängning ute vid gatan? Känns onekligen som det smidigaste om man kunde hitta en sådan...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 898 inlägg
Vill du ta kostnaden för att flytta elmätaren kan den kanske lika gärna flyttas ut på fasaden?
Vad vill du uppnå och vad får det kosta?
Vad vill du uppnå och vad får det kosta?
Du kontaktar en elektriker och säger att du vill byta mätartavlan (vissa godkänner att du köper mätartavlan själv).
Elektrikern vill antagligen komma och titta innan han går vidare.
Elektrikern kontaktar nätägaren och dom kommer överens om dag å klockslag i samarbete med dig.
Nätägaren och elektrikern kommer ut samtidigt, nätägaren bryter spänningen ute i gatan, nätägaren och elektrikern samarbetar med att byta ut nättavlan.
Nätägaren plomberar mätaren och tavlan samt kopplar på spänningen igen ute i gatan.
Vi bytte mätarskåp för ca fem år sedan, elektrikern kostade någon tusenlapp, nätägaren (eon) kostade 1500kr.
Elektrikern vill antagligen komma och titta innan han går vidare.
Elektrikern kontaktar nätägaren och dom kommer överens om dag å klockslag i samarbete med dig.
Nätägaren och elektrikern kommer ut samtidigt, nätägaren bryter spänningen ute i gatan, nätägaren och elektrikern samarbetar med att byta ut nättavlan.
Nätägaren plomberar mätaren och tavlan samt kopplar på spänningen igen ute i gatan.
Vi bytte mätarskåp för ca fem år sedan, elektrikern kostade någon tusenlapp, nätägaren (eon) kostade 1500kr.
Mätaren fjärravläses så den kan lika gärna sitta inne. Det hela började med att jag vill ha ett nytt (större) normskåp. För att få plats med det måste mätartavlan flyttas ner eller kapas. Skall det göras är det lika bra att byta till en ny mätartavla. Viktigast är dock det nya normskåpet men att få allt i samma stil och snyggt linjerat är såklart ett plus