Hej
Håller på att byta ut en gammal garderob. har tagit ut den gamla och tänkte sätta dit en som är 220 cm lång och 80 bredd.
Problemet är att hålet är 217,5 cm lång. Det saknas 2,5 cm för att skåpet ska få gå in. Det finns en bärande balk ovanför som är i vägen. Den är 4,5 x 17 cm tror jag.
Frågan är om man kan kapa 3 cm ur balken för att få in skåpet. Se bilder:

Gammal bärande balk i vinkeln av ett rum som kan hindra installation av en ny garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad väggparti med synlig bärande balk och spikar där en garderob har tagits bort.
Skapa konto
Öppning i vägg med synlig träbjälke ovanför, där garderoben ska passas in, lite för litet utrymme.
Skapa konto
Öppen vägg där en gammal garderob tagits bort, med synlig balk som är i vägen för nytt skåp.
Skapa konto

Trångt utrymme med en synlig balk i vägen för installationen av en ny garderob.
Skapa konto

• Tom garderobsöppning i vägg med synliga träreglar och en bärande balk överst.
    Skapa konto
tommib
Nej, det är olämpligt att jacka ur en bärande balk, speciellt i underkant. Du kan växla av den med en stålbalk för att få ner höjden men det är nog mer jobb än det är värt.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är olämpligt att jacka ur en bärande balk, speciellt i underkant. Du kan växla av den med en stålbalk för att få ner höjden men det är nog mer jobb än det är värt.
Tack för snabbt svar.

L Lars48 skrev:
Hej
Håller på att byta ut en gammal garderob. har tagit ut den gamla och tänkte sätta dit en som är 220 cm lång och 80 bredd.
Problemet är att hålet är 217,5 cm lång. Det saknas 2,5 cm för att skåpet ska få gå in. Det finns en bärande balk ovanför som är i vägen. Den är 4,5 x 17 cm tror jag.

[bild] [bild] [bild] [bild]

[bild]
kan du inte öppna upp på insidan så man kan se hur den ser ut, det kanske ligger nått med ovanför den ?

tommib
Kan du kanske kapa sockeln på garderoben istället?

L Lars48 skrev:
Hej

[bild] [bild] [bild] [bild]

[bild]
Finns det ingen sockel på skåpet ?

Nej, ingen sockel på det nya skåpet. Jag kapade bort sockeln till det gamla skåpet och kunde vinna 12 cm. Jag har valt ben till skåpet som bygger bara 1,1 cm. Det finns ingen marginal vid golvet.
Skåpet iofs består av en 180 och en 40 cm stomme sammanlagd 220 cm, plus ben 221,1 cm. Synd att det saknas bara 3 cm att få in det. Men jag kan ändra form (Platsa är det) så att det blir en 120 cm stomme plus 2x40 cm sammanlagd 201,1 cm. Förlorar 17 cm som jag tänkta sätta en täckskiva ovanför skåpet då ? Vad tycks om det ?

Mjölsered Mjölsered skrev:
kan du inte öppna upp på insidan så man kan se hur den ser ut, det kanske ligger nått med ovanför den ?
Den här bilden är från insidan. Det var 3st 28 mm reglar som var monterade nedanför balken som jag tog bort. De var för att justera garderobshålet utefter måttet till det gamla skåpet. Jag trodde det fanns en till regel att dra ut men tyvärr så var det inte. Ibland har man inte tur :) Då tog det stopp när jag rev ut masoniten på högra sidan och märkte att jag har kommit fram till balken.

Inuti en vägg med synlig balk och borttagna reglar, spikar och masonit kvar.
Skapa konto

L Lars48 skrev:
Den här bilden är från insidan. Det var 3st 28 mm reglar som var monterade nedanför balken som jag tog bort. De var för att justera garderobshålet utefter måttet till det gamla skåpet. Jag trodde det fanns en till regel att dra ut men tyvärr så var det inte. Ibland har man inte tur :) Då tog det stopp när jag rev ut masoniten på högra sidan och märkte att jag har kommit fram till balken.

[bild]
Frågan är vad som finns ovan. Ser man på de andra bilderna verkar det vara 300-400mm till bjälklaget. Det kanske finns en till?

L Lars48 skrev:
Nej, ingen sockel på det nya skåpet. Jag kapade bort sockeln till det gamla skåpet och kunde vinna 12 cm. Jag har valt ben till skåpet som bygger bara 1,1 cm. Det finns ingen marginal vid golvet.
Skåpet iofs består av en 180 och en 40 cm stomme sammanlagd 220 cm, plus ben 221,1 cm. Synd att det saknas bara 3 cm att få in det. Men jag kan ändra form (Platsa är det) så att det blir en 120 cm stomme plus 2x40 cm sammanlagd 201,1 cm. Förlorar 17 cm som jag tänkta sätta en täckskiva ovanför skåpet då ? Vad tycks om det ?
Eller kapar du garderoben i botten och låser sidorna med små vita vinklar.

Mjölsered Mjölsered skrev:
Frågan är vad som finns ovan. Ser man på de andra bilderna verkar det vara 300-400mm till bjälklaget. Det kanske finns en till?
Vilen bild då ?
Så här har jag uppfattat det som på den här bilden.
Det finns inga mer reglar att ta ut. Det är sammanhängande 16,5 cm balk som går hela vägen från sovrummet till hallen och fortsätter till köket. den är 100% bärande.

Bild som visar en bärande balk i ett hus, markerad med måttangivelser 217,5 cm och 200 cm, som sträcker sig genom olika rum.
Skapa konto

L Lars48 skrev:
Vilen bild då ?
Så här har jag uppfattat det som på den här bilden.
Det finns inga mer reglar att ta ut. Det är sammanhängande 16,5 cm balk som går hela vägen från sovrummet till hallen och fortsätter till köket. den är 100% bärande.

[bild]
Ok

Hej igen
Så här blev det enligt bilderna. Jag fick höja upp garderoben 17cm för att komma i nivå med balken.
Nu är det kvar att göra nånting åt upphöjningen. Jag byggde ingen sockel av flera skäl.
Hur täcker jag reglarna ? Jag tänkte från början att limma fast en täckskiva men en kompis till mig föreslog att måla den med jämn nivå som väggarna, snyggast så var motivationen.
Jag tror det blir svårt att få till det. Går det att limma först spackel plåster och sen mikrolit över och måla på ?
All föreslag tas varmt emot.

Upphöjd vit garderob i ett rum med synliga reglar vid basen som behöver täckas.
Skapa konto
Garderob upphöjd med synliga träreglar utan täckning vid golv och vägg.
Skapa konto
Garderob höjd med träreglar synliga under, intill vit golvsockel och omonterad täckskiva framför.
Skapa konto

L Lars48 skrev:
Hej igen
Så här blev det enligt bilderna. Jag fick höja upp garderoben 17cm för att komma i nivå med balken.
Nu är det kvar att göra nånting åt upphöjningen. Jag byggde ingen sockel av flera skäl.
Hur täcker jag reglarna ? Jag tänkte från början att limma fast en täckskiva men en kompis till mig föreslog att måla den med jämn nivå som väggarna, snyggast så var motivationen.
Jag tror det blir svårt att få till det. Går det att limma först spackel plåster och sen mikrolit över och måla på ?
All föreslag tas varmt emot.

[bild] [bild] [bild]
Jag skulle ha anpassat täckbiten och om det blir springor mot anslutande väggar mjukfogat det. Ingen kommer ens lägga märke till hur din sockel på garderoben ser ut förutom du själv.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.