Hej
Håller på att byta ut en gammal garderob. har tagit ut den gamla och tänkte sätta dit en som är 220 cm lång och 80 bredd.
Problemet är att hålet är 217,5 cm lång. Det saknas 2,5 cm för att skåpet ska få gå in. Det finns en bärande balk ovanför som är i vägen. Den är 4,5 x 17 cm tror jag.
Frågan är om man kan kapa 3 cm ur balken för att få in skåpet. Se bilder:
Håller på att byta ut en gammal garderob. har tagit ut den gamla och tänkte sätta dit en som är 220 cm lång och 80 bredd.
Problemet är att hålet är 217,5 cm lång. Det saknas 2,5 cm för att skåpet ska få gå in. Det finns en bärande balk ovanför som är i vägen. Den är 4,5 x 17 cm tror jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
kan du inte öppna upp på insidan så man kan se hur den ser ut, det kanske ligger nått med ovanför den ?L Lars48 skrev:Hej
[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]
Finns det ingen sockel på skåpet ?L Lars48 skrev:Hej
[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]
Nej, ingen sockel på det nya skåpet. Jag kapade bort sockeln till det gamla skåpet och kunde vinna 12 cm. Jag har valt ben till skåpet som bygger bara 1,1 cm. Det finns ingen marginal vid golvet.
Skåpet iofs består av en 180 och en 40 cm stomme sammanlagd 220 cm, plus ben 221,1 cm. Synd att det saknas bara 3 cm att få in det. Men jag kan ändra form (Platsa är det) så att det blir en 120 cm stomme plus 2x40 cm sammanlagd 201,1 cm. Förlorar 17 cm som jag tänkta sätta en täckskiva ovanför skåpet då ? Vad tycks om det ?
Skåpet iofs består av en 180 och en 40 cm stomme sammanlagd 220 cm, plus ben 221,1 cm. Synd att det saknas bara 3 cm att få in det. Men jag kan ändra form (Platsa är det) så att det blir en 120 cm stomme plus 2x40 cm sammanlagd 201,1 cm. Förlorar 17 cm som jag tänkta sätta en täckskiva ovanför skåpet då ? Vad tycks om det ?
Den här bilden är från insidan. Det var 3st 28 mm reglar som var monterade nedanför balken som jag tog bort. De var för att justera garderobshålet utefter måttet till det gamla skåpet. Jag trodde det fanns en till regel att dra ut men tyvärr så var det inte. Ibland har man inte tur Då tog det stopp när jag rev ut masoniten på högra sidan och märkte att jag har kommit fram till balken.Mjölsered skrev:
Logga in
Skapa konto
Frågan är vad som finns ovan. Ser man på de andra bilderna verkar det vara 300-400mm till bjälklaget. Det kanske finns en till?L Lars48 skrev:Den här bilden är från insidan. Det var 3st 28 mm reglar som var monterade nedanför balken som jag tog bort. De var för att justera garderobshålet utefter måttet till det gamla skåpet. Jag trodde det fanns en till regel att dra ut men tyvärr så var det inte. Ibland har man inte tur Då tog det stopp när jag rev ut masoniten på högra sidan och märkte att jag har kommit fram till balken.
[bild]
Eller kapar du garderoben i botten och låser sidorna med små vita vinklar.L Lars48 skrev:Nej, ingen sockel på det nya skåpet. Jag kapade bort sockeln till det gamla skåpet och kunde vinna 12 cm. Jag har valt ben till skåpet som bygger bara 1,1 cm. Det finns ingen marginal vid golvet.
Vilen bild då ?Mjölsered skrev:
Så här har jag uppfattat det som på den här bilden.
Det finns inga mer reglar att ta ut. Det är sammanhängande 16,5 cm balk som går hela vägen från sovrummet till hallen och fortsätter till köket. den är 100% bärande.
Logga in
Skapa konto
Hej igen
Så här blev det enligt bilderna. Jag fick höja upp garderoben 17cm för att komma i nivå med balken.
Nu är det kvar att göra nånting åt upphöjningen. Jag byggde ingen sockel av flera skäl.
Hur täcker jag reglarna ? Jag tänkte från början att limma fast en täckskiva men en kompis till mig föreslog att måla den med jämn nivå som väggarna, snyggast så var motivationen.
Jag tror det blir svårt att få till det. Går det att limma först spackel plåster och sen mikrolit över och måla på ?
All föreslag tas varmt emot.
Så här blev det enligt bilderna. Jag fick höja upp garderoben 17cm för att komma i nivå med balken.
Nu är det kvar att göra nånting åt upphöjningen. Jag byggde ingen sockel av flera skäl.
Hur täcker jag reglarna ? Jag tänkte från början att limma fast en täckskiva men en kompis till mig föreslog att måla den med jämn nivå som väggarna, snyggast så var motivationen.
Jag tror det blir svårt att få till det. Går det att limma först spackel plåster och sen mikrolit över och måla på ?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skulle ha anpassat täckbiten och om det blir springor mot anslutande väggar mjukfogat det. Ingen kommer ens lägga märke till hur din sockel på garderoben ser ut förutom du själv.L Lars48 skrev:Hej igen
[bild] [bild] [bild]