Har en bänkskiva i laminat som hade varit perfekt att använda i köket.
Problemet är bara att den är 63cm djup.
Vår bör max vara 60cm djup.

Det lär ju inte vara några problem att kapa den 3cm längs hela skivan och då förstås ha sidan med snittet inåt.
Där sätts ju kakel/stänkskydd över och även silikon förstås, som alltid.

Är denna lösning ok?
Eller blir det för känsligt att ha ett snitt där?

S
Det går bra.

Är du orolig kan du försegla snittet med något, lim, silikon tex.

Jajamen! Det är en ok lösning! Det är inget känsligt med snittet där. Du kommer väl att mjukfoga mellan kakel och bänkskiva så då letar det inte sig ner någon väta där. Men som sinuslinus föreslår är ju en bra ide', då har du ju garderat dig.

Å andra sidan:

Det är bra att bänkskivan "skjuter ut över" skåp och låder som sitter därunder med en cm eller två.
Så kapa den inte alltför snålt. Det är bra om det går att torka ner smulor och skräp i handflatan utan att det handlar på golvet eller i lådorna under.

Vi har standard IKEA underskåp och bänkskiva i köket (från 2010),
och jag skulle gärna haft 1 - 2- cm bredare bänkskiva.

• Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Å andra sidan:

Det är bra att bänkskivan "skjuter ut över" skåp och låder som sitter därunder med en cm eller två.
Så kapa den inte alltför snålt. Det är bra om det går att torka ner smulor och skräp i handflatan utan att det handlar på golvet eller i lådorna under.

Instämmer, ytterligare en fördel är att när någon spiller ut något uppe på bänkskivan så rinner det inte ner över luckorna innan det hamnar på golvet, dvs mycket mindre yta att göra rent och torka upp.

• Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Å andra sidan:

Mycket bra tips, min skiva livar med lådorna, så om jag skall "sopa av" bänkskivan så får jag öppna en låda så att jag kan lägga handen under kanten.

Vi valde avsiktligt en 65 cm djup skiva (och 4 cm tjock) som vi helt enkelt lade ovanpå den gamla, så fick vi både bättre djup och högre bänk utan att göra om hela köket. På framkant av gamla bänken skruvade vi en tunn matchande eklist.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.