Bor i en sekelskifteslägenhet (med andra ord inte mycket som är 100% rakt här). Har en öppning mellan två rum,, men ingen dörrkarm. Bredden är 89,5 cm och höjden 207 cm. Mellan rummen ligger ett klickgolv.

Ska jag tänka 9x 21 eller 9x20 på dörrkarmen och dörren? Kan jag köpa en 21-karm och kapa den ett par cm i botten? Kommer tillhörande dörr med samma modulmåtta passa ändå? Hur burkar man lösa detta?

Du kan inte kapa karmen utan att kapa dörren. Välj 9x20 och laga hålet som blir ovanför om du ska ha standardmått. Alternativt köper du en äldre dörr på någon byggnadsvård butik samt löst karmvirke och bygger en egen karm.

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Då en 9x21 dörr har dörrmått på 825x204 och karmmått 886 x 2089 får du gå ner på en 8x20 och sätta bredare foder.

Annars finns det dörrar med gammal standard att köpa som är något mindre. Schematisk översikt av inre dörrar med gamla standardmått, tabeller och en illustration av dörrlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du menar dörrbladsmått

S sulfobus skrev:
Du menar dörrbladsmått
Fel av mig redigerade så det stämmer nu.

Ajdå. Funkar inte en 9 x 21, med tanke på att själva karmen ändå kommer rymmas i "hålet" så att säga?

Känns ju nämligen rätt tufft att fylla ut nästan 10 cm ovanför karmen med dörrfoder, om man skulle använda en 20-karm alltså. Även i sidled blir det en handfull centimeter att fylla ut med dörrfoder om man skulle ta en 8-karm i sidled?

För den som läser detta i efterhand: Valde att gå på 9 x 20. Funkade precis även i sidled. De centimetrar som uppstår ovanför dörren får jag försöka täcka med foder så gott det går.

• Gilla
orjanovich och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.