Tänkte köpa en egen då jag är trött på låna polarens varje gång.
Jag är absolut inge storsnickare, gör enstaka små projekt som t.ex. snickra ihop bord, pallar, altan tillbygge m.m. vill inte lägga ut en förmögenhet på en maskin så kollar på dessa 3.
Vilken passar den amatör hemma fixare?
Är watten stor grej att titta på?
Budgeten ligger på 2000kr +- 3-400kr

https://www.hornbach.se/p/kap-och-gersag-einhell-tc-sm-2131-1-dual/10252228/

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-r...MI6d7z0aDlhQMVJmeRBR1WPwh2EAQYASABEgLLPPD_BwE

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-s...MI2rPBpYTlhQMVYmeRBR25CACfEAQYDyABEgJEFPD_BwE
 
De fungerar nog bra alla tre om det inte är proffsanvändning.
Jag köpte för 15 år sedan en såg för 850 kr på ÖB . Den har fungerat alldeles utmärkt och användes för några år sedan i ett husbygge både till att kapa foder och lister men även till grova reglar och plank. Jag har mkt goda erfarenheter av Hornbach och skulle köpa deras såg.
 
Undvik ryobin.
Har 250mm varianten och är inte nöjd trots att jag köpte den på 50% en gång i tiden.
Försökt ställa in den men den sågar inte 90 grader och har aldrig gjort.
Roationslagret har även skurit efter 3år.
 
L Luugen skrev:
Undvik ryobin.
Har 250mm varianten och är inte nöjd trots att jag köpte den på 50% en gång i tiden.
Försökt ställa in den men den sågar inte 90 grader och har aldrig gjort.
Roationslagret har även skurit efter 3år.
Ah trist, va någon som sa att ryobin va typ en milwaqee?
 
O olotor skrev:
De fungerar nog bra alla tre om det inte är proffsanvändning.
Jag köpte för 15 år sedan en såg för 850 kr på ÖB . Den har fungerat alldeles utmärkt och användes för några år sedan i ett husbygge både till att kapa foder och lister men även till grova reglar och plank. Jag har mkt goda erfarenheter av Hornbach och skulle köpa deras såg.
Ah ok, men aldrig hört talas om einhell märket
 
U
J Jazze84 skrev:
Ah trist, va någon som sa att ryobin va typ en milwaqee?
De till hör samma koncern, TTI som är ett kinesiskt bolag. Även AEG tillhör samma koncern.
Men det är absolut inte samma maskiner.
 
J Jazze84 skrev:
Ah ok, men aldrig hört talas om einhell märket
Har en liknande Einhell. Den känns väldigt bra för en billigare modells såg. Jag har inte hunnit använda den så mycket men den var inte ny när jag fick den och den känns ännu bra. Okänt hur mycket den är använd. Men Einhell brukar tillhöra dom bättre budgetverktygen. Köp en bra klinga till dom som kommer med billiga sågar brukar vara ganska dåliga
 
N Niq skrev:
Har en liknande Einhell. Den känns väldigt bra för en billigare modells såg. Jag har inte hunnit använda den så mycket men den var inte ny när jag fick den och den känns ännu bra. Okänt hur mycket den är använd. Men Einhell brukar tillhöra dom bättre budgetverktygen. Köp en bra klinga till dom som kommer med billiga sågar brukar vara ganska dåliga
Ah tack för tipsen. Är watten viktig?
Kollat på dessa två. Stora skillnader?

https://www.hornbach.se/p/kap-och-gersag-einhell-tc-sm-2131-1-dual/10252228/

https://www.hornbach.se/p/kap-geringssag-einhell-tc-sm-2534-1-dual-250mm-2100w/10305381/
 
U Utsliten och utdömd skrev:
De till hör samma koncern, TTI som är ett kinesiskt bolag. Även AEG tillhör samma koncern.
Men det är absolut inte samma maskiner.
Ah ok, låter sol att jag skippar ryobin
 
U
J Jazze84 skrev:
Ah ok, låter sol att jag skippar ryobin
Ryobi är generellt inget dåligt märke för hemmafixare. Ville mest påpeka att det inte är samma maskiner som Milwaukee, även om det är samma ägare.

Ryobi är generellt sett ok till priset, sen är de väll som de flesta märkena att vissa specifika verktyg misslyckas man med. Makita och deras DDF482 som tex brann lättare än tändstickor.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ryobi är generellt inget dåligt märke för hemmafixare. Ville mest påpeka att det inte är samma maskiner som Milwaukee, även om det är samma ägare.

Ryobi är generellt sett ok till priset, sen är de väll som de flesta märkena att vissa specifika verktyg misslyckas man med. Makita och deras DDF482 som tex brann lättare än tändstickor.
Förstår, har faktiskt ryobi gräsklippare och trimmar som går in i 3e året utan problem faktiskt
 
Den mindre Einhall har bara 62 mm kapbredd, det verkar väldigt lite. Kan det verkligen stämma?
 
Det måste vara tjockleken på virket
 
O olotor skrev:
Det måste vara tjockleken på virket
Ja den första set ut i kunna ta upp till 62mm, är inte det lite för lite?
 
M
L Luugen skrev:
Undvik ryobin.
Har 250mm varianten och är inte nöjd trots att jag köpte den på 50% en gång i tiden.
Försökt ställa in den men den sågar inte 90 grader och har aldrig gjort.
Roationslagret har även skurit efter 3år.
Inga problem att kalibrera Ryobi bara att lossa relevanta skruvar och ställa in och sedan dra åt dem.
Det som däremot skiljer billiga modeller från bättre är spånupptagningen Ryobin skräpar ner ordenligt även med dammsugare inkopplad. Då Ryobi har glidstänger framåt så är du begränsad i hur höga saker du kan stoppa in i den, det funkar inte att såga av 110mm avloppsrör till exempel.

Det som är kass på Ryobi är djupinställningen som är en skruv mot en plåtbit den har förmåga att ändra sig när man gör flera snitt även om det finns en låsmutter.
 
  • Gilla
Jazze84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.