Jag har en gersåg med laser - samt en ny fintandad ryggsåg(?) - för finare snitt med precision. Jag har aldrig använt ryggsågen, och använt gersågen ytterst lite. Det jag noterade med gersågen är att lasern inte stämmer utan man får försöka lokalisera hur mycket till vänster/höger om lasern som snittet läggs - detta kan man testa sig fram genom att såga på testbitar.

Jag ska såga till lister för att göra ram till en tavla, varför snitten behöver bli exakta för att ramen ska blir helt kvadratisk. Jag känner att gersågen kommer göra mig galen. Men frågan är hur bra 90-graders-snitt jag kan få med ryggsågen + en geringslåda? ...jag kommer försöka - men vad är dina erfarenheter?

• Gilla
roberob
  • Laddar…
Karrock
Lasern är bara en indikation på billigare sågar. Gör ett tunt streck, sänk sågen utan att starta den och kolla att sidan av tanden når precis dit du vill på strecket. Om du drar streck längs hela snittet kan du låta klingan stega/tanda längs för att se om vinkeln stämmer innan du sågar. Billgiare gersågar rör sig och flexar när man använder dem våldsamt, se till att den är någorlunda smord/löper lätt, och såga sakta utan att ta i och bända i sågen.
Går du igenom dessa steg borde det gå att få bra rakt med en billig gersåg. Du vill ju både ha rätt vinkel och hela snittet i ett plan. Den senare borde bli klart lättare med gersåg än med ryggsåg.

Men varför inte prova båda sågarna på någon skräpbit och kolla vilken du känner dig tryggast med?

Edit: eller köp en ny dyr, flest verktyg vinner, som bekant :)

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Jag har en rätt billig gersåg där precisionen är rätt dålig för att få till finare snickerier.
Brukar använda en bra snabbvinkel och göra några testsnitt i en spillbit där jag finjusterar in sågen innan jag kapar den riktiga biten. Tar man en ganska bred spillbit så är det lättare att se om det skevar iväg åt något håll. På min såg är det +-1 grad på sågens gradskiva det handlar om, vilket blir väldigt påtagligt om man t.ex ska gera foder

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Kalibrera sågen med tex en bra snabbvinkel/rafter square. Ibland kan det vara bra att kontrollera bladvinkeln varje gång sågens vinkel ändras.

Den här är bra och är mer lättarbetad än en traditionell vinkelhake.
https://www.empirelevel.eu/en-eu/squares/rafter-squares/true-blue-174;-rafter-squares/

Ett bra blad/klinga med många tänder ger renare snitt.

De flesta gersågar flexar något. Försök identifiera i vilka lägen din såg flexar mest och undvik dem.

Inför viktiga snitt kan det vara bra att provsåga vinklarna på skräpbitar för att verifiera att den sammanslagna vinkeln.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag ska såga till lister för att göra ram till en tavla, varför snitten behöver bli exakta för att ramen ska blir helt kvadratisk.
Såga till en bit först och sedan använder du den som mall, lägg den alltså ovanpå, när du sågar till de övriga tre. Du sågar alltså de övriga tre bitarna en i taget med samma mall till alla. Är du bara noggrann med att mallen livar helt "i andra ändan" och lägger klingan kloss med mallen blir bitarna mer än tillräckligt "identiska".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.